2023-12-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är så tandlöst att som svensk sitta i trygga Sverige och anklaga palestinierna för att vara "ryggradslösa". Den yngre generationen har genomlidit 2-3 krig redan under sin livstid, i princip alla har familjemedlemmar som dödats.

Man måste ha i beaktande att omständigheterna som människor får erfara också har en stark inverkan på deras syn på saker och ting. Man kan inte förvänta sig att en palestinier som är född i världens största interneringsläger vars familjemedlemmar dödats av IDF ska tänka som en utomstående. Tänk på det nästa gång du själv belåtet smuttar på din julbrygg framför brasan och frågar dig varför palestinier inte älskar Israel som du gör. Ja, hur kan det komma sig att ni har helt olika uppfattning?

Då efterlyser jag en annan förklaring än bara *spott* *fräs* terrorister!!! antisemiter!!!

Det finns nog inget mentalt starkare folkslag än palestinier under omständigheterna. Det är därför Israel försöker bomba dem till mental kollaps med förhoppningen om att de "äntligen" självmant lämnar området så att Israel kan kolonisera Gazaremsan och fullfölja sina storhetsplaner, inte bara för Gaza men för det historiska Palestina i sin helhet.

Det är ganska märkligt att stödja IDF och i synnerhet bosättare som uttryckligen med våld avser fördriva palestinierna på ockuperade Västbanken, samtidigt som man ifrågasätter varför palestinier då själva beväpnar sig och gör motstånd mot ockupanterna:

https://www.aljazeera.com/features/2...ore-resistance

Varför ska fanatiska sionister få ta vad de vill? De är ockupanter per definition.
Israel understödjer även bosättare i deras attacker mot civila på Västbanken:

https://www.aljazeera.com/opinions/2...-west-bank-too

Men palestinierna vägrar låta sig fördrivas, och trots att Israel bombar deras skolor, sjukhus, bostäder och all samhällsbärande infrastruktur under apokalyptiska förhållanden så vägrar de ge upp hoppet. Jag skulle inte kalla det för feghet. Det är inte heller särskilt konstigt att de inte orkar revoltera mot Hamas mitt i allt, när det trots allt är Israel som bombar deras familjer. Den primära fienden kommer alltid vara Israel, precis som det är för alla ockuperade och åsidosatta folkgrupper som mot sin vilja tvingas leva under en främmande kolonialmakt.

Det är dock glädjande att Israel redan förlorat informationskriget, trots sina försök att censurera och tysta kritiker och pro-palestinska röster på sociala medier:

https://www.aljazeera.com/opinions/2...s-palestinians

Samtidigt som Biden varnar Netanyahu för att Israels blodbad i Gaza leder till minskat stöd i omvärlden, har FN nu låtit rösta igenom en omedelbar vapenvila för att ära folkrätten där över 150 länder röstat ja:

Även om detta såklart är icke-bindande och Israel ändå kommer göra som de vill, visar detta att opinionen har vänt. Netanyahu kommer såklart stå och spotta och fräsa och anklaga världen för att vara antisemiter i vanlig ordning. Det är det enda de högerextrema dårarna i Knesset har att komma med.

Ja det är det säkert.

Allt du suttit här och plitat ihop och lagt energi på är lika bortkastat som Hamas och palesinernas kamp. Vi andra vettiga avfärdar denna skiten som de vuxna vi är. Vi är inte barn.

Lycka till framöver.
Citera
2023-12-13, 01:04
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Ja det är det säkert.

Allt du suttit här och plitat ihop och lagt energi på är lika bortkastat som Hamas och palesinernas kamp. Vi andra vettiga avfärdar denna skiten som de vuxna vi är. Vi är inte barn.

Lycka till framöver.

Det här är ett diskussionsforum. Det är inte IDF:s privata forum, även om man ibland kan tro det. Håller inte du som vuxen med om att det är av nöden att vi får ett slut på bombningarna och att Israel, precis som Hamas och även alla andra länder i världen är ansvariga för de överträdelser de själva begår?
Citera
2023-12-13, 01:15
Medlem
Citat:
Det här är ett diskussionsforum. Det är inte IDF:s privata forum, även om man ibland kan tro det. Håller inte du som vuxen med om att det är av nöden att vi får ett slut på bombningarna och att Israel, precis som Hamas och även alla andra länder i världen är ansvariga för de överträdelser de själva begår?

Ok, jo ska vara lite seriös. Det är såklart riktigt värdelöst att det blivit så pass hårt gensvar mot väldigt många civila på grund av det Hamas gjorde. Förstår att många är mest bara vanligt folk som vill leva livet och överleva och inte bryr sig om politik eller annat.

Och att det är utom kontroll hur skiten utvecklats. I slutändan är det några galningar mot några andra galningar som inte kommer överens (de på ytterkanterna) och alla i mitten får oftast betala priset.

Detta småbarnstjafs har ju pågått i 1000 år, och vetifan om det kommer bli en lösning. Ja, men det var vuxet av dig att ställa frågan. Även jag dras med i känslor och så vidare.

Men Hamas kör extrema fulknep och offrar civila som de har som "skydd" - eller ja inte skydd, men för propaganda. Strategiskt smart i underläge såklart. De har sitt egna folk som gisslan. Fult som fan.
Senast redigerad av Vargtickare 2023-12-13 kl. 01:20.
Citera
2023-12-13, 01:26
Medlem
Citat:

Jag vill bara poängtera att jag om jag måste välja sida kommer ställa mig på den västerländska kulturens sida om det blir ett kulturkrig. Aldrig känt mig kristen eller något religiöst pga vi är väldigt sekulariserade här pga lång kamp för den friheten. Men kommer det till att bekämpa islam och dess sjuka bakåtsträvande ideologi så får jag väl bli kristen igen, så börjar vi om med kulturkriget igen då.

Hoppas jag ser ett uppvaknande i väst över vilka femtekollonare som släppts in.

MVH

Föredetta "vänster"/öppensinnad
Senast redigerad av Vargtickare 2023-12-13 kl. 01:31.
Citera
2023-12-13, 02:32
Medlem
Citat:
Israel kommer aldrig kunna tvätta rent sitt anseende efter detta blodbad.

Israel är redan rentvättat och har mandat till allt som bedöms vara nödvändigt. 7/10 var en ögonöppnare för många i väst. Israel är vår, vita européers, bästa vän i Mellanöstern, som håller vidriga muhammedaner stången. Tack Israel!

https://archive.is/H5jDB/957f9a60b12...a224c1f591.jpg
Citera
2023-12-13, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
– Hamas bär skulden. Vi var lyckliga. Och nu har de försatt oss i livsfara.
– Först var vi glada. Vi trodde att Hamas var utrustat med tusentals soldater så att de skulle kunna fortsätta hela vägen till Jerusalem. Vi kunde aldrig tro att Hamas plan var att fly tillbaka och utsätta civilbefolkningen på Gazaremsan för Israels svar.
– Hamas är fega och gömmer sig som råttor i gränderna. De dyker upp när någon har en dunk med bensin, tar bensinen och försvinner, säger Nour, en Gazabo till DN.
Nour, småbarnsföräldern, sammanfattar för DN:
– Vi levde ett bra liv, med restaurangbesök och utflykter. Och tvingades lämna våra hem. Och nu kommer Hamas talesmän och säger att vi har vunnit. Var är segern? Vi har blivit hemlösa tiggare.

https://www.dn.se/varlden/kritik-mot...ig-som-rattor/

Jaså! Det skulle vara ok om Hamas slaktade judar och kristna hela vägen till Jerusalem men utan att det rubbade våra ”restaurangbesök och utflykter”. Det har i decennier tjatats om den skyhöga arbetslösheten i Gaza, fast på golvet sa man tyst att gazaiter inte arbetar för de behöver inte göra det. Man kunde ändå ha ”ett bra liv” finansierat av den korkade vite mannen, genom biståndsindustrin driven av den korkade vita kvinnan och korrumperade gazaiter.

Nu är det andra pukar och hoppas Izrael sanerar ordentligt hela Gaza och för all framtid.
Citera
2023-12-13, 03:15
Medlem
Citat:
Ok, jo ska vara lite seriös. Det är såklart riktigt värdelöst att det blivit så pass hårt gensvar mot väldigt många civila på grund av det Hamas gjorde. Förstår att många är mest bara vanligt folk som vill leva livet och överleva och inte bryr sig om politik eller annat.

Och att det är utom kontroll hur skiten utvecklats. I slutändan är det några galningar mot några andra galningar som inte kommer överens (de på ytterkanterna) och alla i mitten får oftast betala priset.

Detta småbarnstjafs har ju pågått i 1000 år, och vetifan om det kommer bli en lösning. Ja, men det var vuxet av dig att ställa frågan. Även jag dras med i känslor och så vidare.

Men Hamas kör extrema fulknep och offrar civila som de har som "skydd" - eller ja inte skydd, men för propaganda. Strategiskt smart i underläge såklart. De har sitt egna folk som gisslan. Fult som fan.

På det viset är Hamas betydligt värre än nazisterna för nazisterna brukade inte använda civila på det sättet. När nazisterna övergav Paris så inte sjutton sköt de ihjäl sina egna.
Och nazisterna lät dem ju fly om de kunde alltså..
Nej nazisterna var vältränade militärt sett, men med en helt knasig målsättning.
De här Hamas är grymheten själva.
En Imam hade ju sagt nyligen att oskulderna i Paradiset har tagit slut, så det är väl därför de
är så desperata nu ?

Citat:
Jag vill bara poängtera att jag om jag måste välja sida kommer ställa mig på den västerländska kulturens sida om det blir ett kulturkrig. Aldrig känt mig kristen eller något religiöst pga vi är väldigt sekulariserade här pga lång kamp för den friheten. Men kommer det till att bekämpa islam och dess sjuka bakåtsträvande ideologi så får jag väl bli kristen igen, så börjar vi om med kulturkriget igen då.

Hoppas jag ser ett uppvaknande i väst över vilka femtekollonare som släppts in.

MVH
Föredetta "vänster"/öppensinnad
Kina byggde ju sin gigantiska mur för att hålla mongolerna borta, Djingis Kahn och hans lärjungar. Det gick väl bra under lång tid, tills någon lät portarna stå öppna, och vipps så vart det inbördeskrig i Kina.

Ordet "Kommunism" är bara helt fräckt stulet från Bibeln, och ursprunget är latinets "communion" som är namnet på de första kristna församlingarna där man bröt brödet och delade vinet med varandra.

Läs Karl Marx skrifter, de är bra skrivna. Men det han skriver är ingen som helst nationalekonomisk analys. Alla nationalekonomer som kallar sig "kommunister" är i själva verket skojare, för i grunden ville de inte alls ha något penningvärde heller överhuvudtaget. Kambodjas Pol Pot försökte med att helt avskaffa pengarna, och det gick rakt åt helvete direkt.
Därför blev de andra kommunistiska länderna en slags statskapitalistiska konstruktioner där de blev tvungna att handla med Väst.

Men det var i praktiken illegalt att privat äga Västvaluta, ett bekymmer som det fanns en hel svartväxlingsindustri bakom i forna Östländerna.

Så detsamma kan man säga om de muslimer som hanterar dollarsedlar, för de är kristnade pengar.
"In God We Trust" är de tryckta med, och med Gud menas knappast Allah ?
Utan det är den kristna guden som avses.

Teoretiskt sett kan man alltså kalla det att Hamas byggt hela sin värld av "kristna blodspengar", som de uttryckte det för kanske 80-100 år sedan ?
Dvs när de utländska oljebolagen ville utvinna olja på muslimsk mark, så var det ett av argumenten om "kristna blodspengar" att de inte ville ta emot dem.
De sa ungefär att det var samma pengar som användes i de berömda kristna Korstågen.

Korstågen å sin sida handlade nog ganska lite om strider, utan snarare att sträckan Rom - Jerusalem som blev en handelslinje för allehanda varor från MENA.
En "andra Sidenväg" hette den.

Tydligen ganska mycket saffran, kryddor (som egentligen kom från Indien), silvermetall och inte minst siden och bomull. Egypten var det enda landet i världen som producerade bomull på den tiden.

Tyvärr har den mesta bomullen brutits ner i jorden med tiden i de gravar man hittat från den tiden.

Korstågen blev också en konstruktion för att bli skattebefriade verksamheter, som Påven inte lade sig i, det var därför också så många anslöt sig till dem ?
Senast redigerad av DrSvenne 2023-12-13 kl. 03:22.
Citera
2023-12-13, 03:19
Medlem
Vapenvila kan ju komma vilken dag som helst - Vem vet ?
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Verkar som deras gud inte stöttar, tvärtom.
När Hasan Bitmez, 53, fördömde Israel inför Turkiska parlamentet slutade det illa;
Israel "kommer att lida av Allahs vrede" sa han och fick hjärtstillestånd samt kollapsade på parlamentets golv i tisdags - bara ögonblick efter att ha framfört sin hårda kritik av sitt lands svar på Israel-Hamas-kriget.

Videon visar när han stöp.
https://youtu.be/93daVvPxrwM?si=5xvmVE-smwtgpNOB

Ja, det är smått otroligt att något sådant skulle hända ?

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Karma!

Jahve - Allah 1-0

Inget verkar gå islamisternas väg.

Islamisterna och dårhusvänstern kommer nu att hitta på att Israel lyckades stoppa Hasam Bitmez hjärta med någon slags judisk besvärjelse eller demoner, whatever ?
Varför inte ett israeliskt supervapen baserat på 5G så att foliehattarna får hoppa in i diskussionen de också ?
Citera
2023-12-13, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
“More than 5,000 wounded soldiers arrived in hospitals in Israel,” the daily Yedioth Ahronoth newspaper reported.

skriver den turkiska tidningen:

https://www.aa.com.tr/en/middle-east...-media/3077982

Märkligt bara att jag hittar inte originalkällan på Yedioth Ahronoth?

För att de fick en utskällning några timmar efter av IDF och ändrade siffrorna några timmar efter. Jag har i alla fall tagit en skärmdump från Yedoth Aharanoth innan de tog bort arttikeln. Så jag läste artikeln själv på Hebriska.
Citera
2023-12-13, 06:09
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mus-lim
Israel är redan rentvättat och har mandat till allt som bedöms vara nödvändigt. 7/10 var en ögonöppnare för många i väst. Israel är vår, vita européers, bästa vän i Mellanöstern, som håller vidriga muhammedaner stången. Tack Israel!

https://archive.is/H5jDB/957f9a60b12...a224c1f591.jpg

Håller med om att 7/10 var en ögonöppnare för många, inte minst det skoningslösa våld som följde. Jag märker av kritiken mot Israel, t.o.m bland frireligiösa som alltid tar Israels sida... hur kan man försvara denna oproportionerliga hämnd? Folkmordet på barn? Det är svårt för många. Israel och den globala judenheten gräver sin grav.

Det är en absolut en positiv bieffekt av kriget, fler blir kritiska till Israel och funderar över judarnas särställning i världen. Tack Israel!
Citera
2023-12-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
För att de fick en utskällning några timmar efter av IDF och ändrade siffrorna några timmar efter.

Om nu Yedoth Aharanoth ändrat (eller tagit bort) artikeln som du säger kan du väl använda Way back machine och visa originalartikeln för oss.

https://archive.org/web/

Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Jag har i alla fall tagit en skärmdump från Yedoth Aharanoth
Så jag läste artikeln själv på Hebriska.

Ok vad bra! Lägg upp skärmdumpen då. Nu är jag iofs inte vass på hebreiska men den detaljen går säkert att ordna.
Citera
2023-12-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Om nu Yedoth Aharanoth ändrat (eller tagit bort) artikeln som du säger kan du väl använda Way back machine och visa originalartikeln för oss.

https://archive.org/web/

Ok vad bra! Lägg upp skärmdumpen då. Nu är jag iofs inte vass på hebreiska men den detaljen går säkert att ordna.

Jag orkar inte leta på Archive, men här får du i alla fall skärmdumpen översatt till svenska via Googel, jag kan inte heller Hebriska och jag visste att de skulle ta bort artikeln så tog snabbt skärmdumpen
https://take-me-to.space/zCFIHfYs.png

Här är samma artikeln efter korrigering
https://www.ynet.co.il/health/article/yokra13707397
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in