2023-11-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ny Hamasfilm som visar strider inne i Gaza. Här ser man lite döda och skadade israeler, vilket alltid är trevligt:

https://twitter.com/IranObserver0/status/1725558989805457752

Tycker du verkligen det är trevligt när människor dödas? Sök hjälp! Sen är videon troligen delvis fejk.

Det är inte trevligt när israeler eller palestinier dör. Sen kan jag förstå varför Israel svarar som de gör. Och det var precis vad Hamas önskade sig. Det kommer troligen sluta när cirka 50 000 palestinier är döda. Det kommer dö kanske 1500 israeler. Om kriget utvidgas, så kommer fler människor dö. Det är inte inräknat de palestinier som riskerar dö av svält och sjukdom.

Jag är i grunden proisraelisk men sitter inte hoppas att de ska ha ihjäl en massa palestinier. Jag hoppas dock att de kan eliminera Hamas som organisation.

De enda som kan stoppa Israel är USA:s regering.
Citera
2023-11-17, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tycker du verkligen det är trevligt när människor dödas? Sök hjälp! Sen är videon troligen delvis fejk.

Det är inte trevligt när israeler eller palestinier dör. Sen kan jag förstå varför Israel svarar som de gör. Och det var precis vad Hamas önskade sig. Det kommer troligen sluta när cirka 50 000 palestinier är döda. Det kommer dö kanske 1500 israeler. Om kriget utvidgas, så kommer fler människor dö. Det är inte inräknat de palestinier som riskerar dö av svält och sjukdom.

Jag är i grunden proisraelisk men sitter inte hoppas att de ska ha ihjäl en massa palestinier. Jag hoppas dock att de kan eliminera Hamas som organisation.

De enda som kan stoppa Israel är USA:s regering.

Israel har hittills gjort det här bra men frågan är mycket koll de har på de 230 i gisslan.

Vad händer om Hamas dödar alla i gisslan och smiter ut bland folket. Enligt dem själva har de redan en ”seger” efter slaktandet av 1200 personer. Nu skall de försöka få ut 5000 palestinska fångar ur israeliskt fängelse.

Är de pressade kanske de dödar alla i gisslan. Detta skulle slå mot Netanyanu. En mördarsekt har redan utfört ett massmord. De är kapabla men vi får hoppas att de israeliska soldaterna hittar dem.
Citera
2023-11-17, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Jag hoppas de jämnar hela Gaza med marken så vi slipper se några gråtande terroristaraber något mer!

Ja, jag vill att det jämnas med marken..och att Israel sedan bygger upp det till något nytt.
Citera
2023-11-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Nu är du raljerande.

2007 slängde Hamas ut Fatah ur Gaza, och bestämde sig för att själva ansvara för all säkerhet, både militär och polisiär. Det har inte funnits några alternativ för folket i Gaza. 2007 tills idag, slutet av 2023.
Det är lång tid.
Kan man verkligen beskylla hela palestinska folket för det? När hade dom möjlighet att rösta bort Hamas? Hamas har ju haft våldskapitalet, vem kunde säga emot?

Och även om dom röstade på dom? Är det konstigt om man blir fråntagen allt man äger och sedan bortkörd till ett ghetto?

Det finns alltid alternativ, och allting har ett pris.
Citera
2023-11-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hilldingslangballe
Vore toppen med en daglig sammanfattning.
Svårt att få en bild i flashbacktrådarna,
Där 2 sidor tangentkrigar och hävdar framgång för den egna sidan typ oavbrutet

Mm. Livet är kort. Känslan är väl att Israel har fått grönt ljus ändå. Oavsett vad liksom. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-11-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Jag hoppas de jämnar hela Gaza med marken så vi slipper se några gråtande terroristaraber något mer!

Så du önskar antingen

1 2.3 milj döda

2 2.3 milj döda och fördrivna

Du förstår att det är inte riktigt friskt.

Jag har sett videofilmer och hört vittnesmål på vad Hamas och palestinska pöbeln hittade på 7:e okt. Men jag önskar inte livet av 2.3 milj människor. Jag hoppas Israel eliminerar Hamas både fysiskt och ideologiskt men jag tror det är omöjligt, speciellt det senare.
Citera
2023-11-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack för länkarna. Jag plågade mig igenom första länken. Det är helt obeskrivligt grymt och man måste se det med egna ögon för att verkligen förstå. Och ändå är inte de hemskaste vidrigheterna med. Man förstår ju varför omvärldens protester mot israelernas aktioner i Gaza är ganska så lama.

Det är synd att svensk media bara visar upp palestiniernas helvete och struntar i israelernas.
Redan innan 7 oktober hade israelerna ett helvete med återkommande attentat varje vecka år ut och år in. Knappt ingenting i svensk media om det.

Du ska veta att det du såg är ändå relativt "snälla" videos. Det finns vittnesmål på mycket värre saker och även filmer som inte har läkt ut, utan bara har beskrivits.
Citera
2023-11-17, 21:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ny Hamasfilm som visar strider inne i Gaza. Här ser man lite döda och skadade israeler, vilket alltid är trevligt:

https://twitter.com/IranObserver0/status/1725558989805457752
Nä, det är mycket roligare att titta på döda ryska grisar och där finns det extremt mycket mer material.
Sen är det mer popcornmaterial att se hur IDF plockar höga Hamasbefäl en efter en.

Innan invasionen sa du att Israel var svaga och aldrig skulle våga sig in i Gaza. Nu mosar man ner Hamas och utplånar dem sakta men systematiskt.
Citera
2023-11-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Israel har hittills gjort det här bra men frågan är mycket koll de har på de 230 i gisslan.

Vad händer om Hamas dödar alla i gisslan och smiter ut bland folket. Enligt dem själva har de redan en ”seger” efter slaktandet av 1200 personer. Nu skall de försöka få ut 5000 palestinska fångar ur israeliskt fängelse.

Är de pressade kanske de dödar alla i gisslan. Detta skulle slå mot Netanyanu. En mördarsekt har redan utfört ett massmord. De är kapabla men vi får hoppas att de israeliska soldaterna hittar dem.

Jag trodde gisslan var i södra Gaza eftersom bombningarna har dragits ner lite där.

Sen nu har ju 2(?) hittats döda vid Al Shifa sjukhuset.

Kan det vara så att de va olika fraktioner som tog olika gisslan vilket gör att gisslan är utspridd över hela Gaza?
Citera
2023-11-17, 21:59
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Jag trodde gisslan var i södra Gaza eftersom bombningarna har dragits ner lite där.

Sen nu har ju 2(?) hittats döda vid Al Shifa sjukhuset.

Kan det vara så att de va olika fraktioner som tog olika gisslan vilket gör att gisslan är utspridd över hela Gaza?
Ja. Självklart är gisslan utspridd. Detta har varit känt sedan dag 1.
Citera
2023-11-17, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så du önskar antingen

1 2.3 milj dödaD

2 2.3 milj döda och fördrivna

Du förstår att det är inte riktigt friskt.

Jag har sett videofilmer och hört vittnesmål på vad Hamas och palestinska pöbeln hittade på 7:e okt. Men jag önskar inte livet av 2.3 milj människor. Jag hoppas Israel eliminerar Hamas både fysiskt och ideologiskt men jag tror det är omöjligt, speciellt det senare.

Man skall neutralisera en ideologi så hårt så att de aldrig kommer igen. Som med nazismen…och IS..

Hamas är snart ett minne blott. Terror skall aldrig mer få fotfäste inne..eller runt Israel.
Citera
2023-11-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur i hela friden resonerade Hamas om det de planerat och genomförde den 7/10:e ? Trodde de att de skulle fixa detta eller trodde de att de skulle få med sig många andra?

1. Att Israel skulle bomba Gaza och det internationella kollektivet skulle bli arga på Israel och börja hata på Israel. Här ser vi ju att Hamas har lyckas. Bara det att Israel har bollar och skiter i vad några västerländska gråtfärdiga brudar i FN och Röda Korset tycker.

och

2. Att de muslimska länderna skulle joina och attackera Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in