2023-10-26, 12:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tvåstatslösningen gick upp i rök den 7e oktober 2023.
Palestina har aldrig accepterat att etablera en stat parallellt med Israel. De har hela tiden krävt att få hela territoriet för sig själva. Det är därför ingen förändring i tvåstatsfrågan.
Citera
2023-10-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Palestina har aldrig accepterat att etablera en stat parallellt med Israel. De har hela tiden krävt att få hela territoriet för sig själva. Det är därför ingen förändring i tvåstatsfrågan.

Jag vet. Men Israel har varit okej med det. Men det lär de knappast vara nu.
Citera
2023-10-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Inget nytt under solen.

"Sverige har ju historiskt sätt varit en av de största palestina/terrorist kramarna i väst-världen. Vid en tidpunk så styrde PLO(palestinerna) i stort sätt Sverige med Olof Palme som deras marionett."

Citat:Fb - "Goatpower1911", 2023-10-13, 12:41

Du kanske ska se inslaget innan du skriver något. Den går i princip emot allt Hamas. Och PLO har aldrig styrt över Sverige. Så tänker bara foliehattar.

Det är samma sak när man brölar ut att Sverige betalar Hamas. I princip gick nästan allt bistånd till sådant som Hamas ogillar. Det som gick till Palestinska myndigheter var för miljöarbete. Dvs även sådant även Israel har nytta av.
Citera
2023-10-26, 12:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Att prata med islamofober är som att prata med barn..
Om du syftar till diskussionsklimatet i denna tråden skulle jag tvärt om säga att diskussionsklimatet här är en befrielse. Jag upplever att det på nätet i övrigt sprids stora mängder antisemitisk propaganda och ett narrativ som känns fabricerat av någon med intresse att elda på konflikten. Ser på den noten också att flera proryska rysstroll från Ukraina-trådarna är här och försöker piska upp ett hat mot Israel.

I denna tråden tycks många förstå att Israel är en välfungerande västerländsk sekulär demokrati som utsatts för ett makabert terrorangrepp. Det är barockt att ställa sig på terroristernas sida under de här förutsättningarna. Att en liten klick av de israeliska invånarna är troende judar är fullständigt irrelevant, men lyfts hela fram i diskussionen av någon anledning. Att Gaza-palestinierna är fundamentalistiska islamister är högst relevant, eftersom de hänvisar till deras guds önskan när de mördar, våldtar och torterar civila israeliska kvinnor och barn.
Citera
2023-10-26, 12:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Sa jag det eller? Klart som fan de inte ska till Europa. Hoppas att det inte snålats med Frontexbudgeten de senaste åren.

I teorin hade det ju varit fint om övriga arabstater hade kunnat utveckla en släng av världssamvete och portionera gazaborna mellan sig, men det verkar sitta långt inne.
För att det inte ska bli slika problem som i mitt exempel med Egypten krävs det ju en hård assimilationspolitik (utan folkmord och våld) och jag är osäker på om arabländerna har tålamod/vilja för det.

Libanon är ju ett avskräckande exempel…
Citera
2023-10-26, 12:55
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Om du syftar till diskussionsklimatet i denna tråden skulle jag tvärt om säga att diskussionsklimatet här är en befrielse. Jag upplever att det på nätet i övrigt sprids stora mängder antisemitisk propaganda och ett narrativ som känns fabricerat av någon med intresse att elda på konflikten. Ser på den noten också att flera proryska rysstroll från Ukraina-trådarna är här och försöker piska upp ett hat mot Israel.

I denna tråden tycks många förstå att Israel är en välfungerande västerländsk sekulär demokrati som utsatts för ett makabert terrorangrepp. Det är barockt att ställa sig på terroristernas sida under de här förutsättningarna. Att en liten klick av de israeliska invånarna är troende judar är fullständigt irrelevant, men lyfts hela fram i diskussionen av någon anledning. Att Gaza-palestinierna är fundamentalistiska islamister är högst relevant, eftersom de hänvisar till deras guds önskan när de mördar, våldtar och torterar civila israeliska kvinnor och barn.

Behövs ett nytt korståg som förintar islamisterna en gång för alla.
Citera
2023-10-26, 12:59
Medlem
Citat:
I denna tråden tycks många förstå att Israel är en välfungerande västerländsk sekulär demokrati som utsatts för ett makabert terrorangrepp. Det är barockt att ställa sig på terroristernas sida under de här förutsättningarna.
Israel är en stat skapad av terrorister som Begin och Shamir. Krigsförbrytare som Ben Gurion, Rabin och Sharon. Det som är bisarrt är alla som nu har bestämt sig för att historien börjar sjunde oktober. Att Israels ockupation, blockad och kolonisering är helt irrelevant för vad som hände.

Citat:
Att en liten klick av de israeliska invånarna är troende judar är fullständigt irrelevant, men lyfts hela fram i diskussionen av någon anledning.
Det tycker du jag inte man ser mycket av, däremot att Israel är en stat för judar enligt sina egna lagar.
Citera
2023-10-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Syftar på folk som diskuterar genom att bara slänga bajs överallt. Men det får man väl räkna med på FB, många vill bara diskutera på dagisnivå.

Att dom är islamister är väl egentligen inte det relevanta, det relevanta är att dom är extremister. Det farliga är när man drar ett helt folkslag under samma kam. Det är då hatet göds på båda sidor.

Extremism är ju per definition dåligt oavsett vem som står för den.

Ett tyst medhåll är ändå ett medhåll.

Jag tycker dock att båda ”sidor” i tråden är ungefär lika duktiga på att döma ett helt folk utifrån extremisters handlingar.

Det beror nog mycket på att du inte ser palestinier fördöma Hamas attacker och ytterst få Israeler säger ifrån gällande Israels svar.
Citera
2023-10-26, 13:45
Medlem
Citat:
Enligt din chatthistorik har du spenderat ohemulskt mycket tid på att stå på ryss-asens sida i attacken på Ukraina och du kallar de boende i demokratin Ukraina för nazister.

Nu spenderar du, enligt din chatthistorik, ohemulskt mycket tid på att stå på terrorist-asens sida i attacken på Israel och du kallar de boende i demokratin Israel för nazister.

Du tycks konsekvent välja att stå på terroristernas sida och kallar de som attackeras för nazister. Har du läst Putins manus?

Jag visste att jag skulle hitta dig i den här tråden också, du är så oerhört hjärntvättad av stadsmedia och går igång på allting som har med NATO/USA att göra. SVT skulle kunna skriva att hamas har massförstörelse vapen och du hade blint trott på det utan någon eftertanke.

Du borde lära dig att ha två tankar i huvudet samtidigt och skapa dig ett nyancerat tänkade istället.
Tråkigt och läskigt att det finns så trångsynta människor i Sverige. Framförallt i ett land där man kan göra sin egna research om man hade lite vett i skallen.
Citera
2023-10-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan de inte gasa ut de som är i tunnlarna, som man gör med sorkar?

Intressant ide. Frågan är väll om de gömmer sig i tunnlarna eller om de gömmer sig bland civila. Eller om civila är samma personer som de som är med i Hamas.
Citera
2023-10-26, 14:16
Medlem
Krakems avatar
Citat:

Instämmer. Det är ett mycket bra klimat och inte den ekokammaren som man kan förmoda existerar bland landets nazister, kommunister, islamister, kriminella invandrare och vem det nu än är som ställer sig och manifesterar för ett Palestina som etniskt rensats på icke-araber. Här samlas personer som tydligt står upp för en demokrati i ett mellanöstern fullt av islamistiska diktaturer och känner till en annan sanning än det fabricerade, ensidiga, narrativ som sprids bland antisemiter.

Citat:

Det är inte särskilt svårt att ta avstånd från terror utom för vissa. Trådens antisemiter är svaret skyldigt hur Palestina vinner "frihet" (dvs fördriva judar från hela arabien) genom att slakta asiatiska gästarbetare som bara råkade vara i vägen för fredens religion i praktiken. Tvärtom såg man en möjlighet att rida på detta tecken från "Allah" och vred det hela till förmån för sina religiösa principer.
Citera
2023-10-26, 14:17
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Extremism är ju per definition dåligt oavsett vem som står för den.

Ett tyst medhåll är ändå ett medhåll.

Jag tycker dock att båda ”sidor” i tråden är ungefär lika duktiga på att döma ett helt folk utifrån extremisters handlingar.

Det beror nog mycket på att du inte ser palestinier fördöma Hamas attacker och ytterst få Israeler säger ifrån gällande Israels svar.

Ja det blir ett tunnelseende som inte alls stämmer in på verkligheten. Konsekvensen av att spendera för mycket tid på internet, vrider folks verklighetsuppfattning en "aning".

Märker själv hur man påverkas av att sätta sig in i dessa ämnen, helt plötsligt känns vardagen lite mörkare trots att den är densamma för oss egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in