Citat:
Ursprungligen postat av
Lavande
Det fanns ingen blockad av Gaza. Israel försåg dem med el, vatten, mat och mycket annat. Ja, avancerad sjukvård också.
Istället borde du skriva om var alla biståndsmiljarder försvunnit. Sverige, bland många andra, har pumpat in miljarder som gått till ledarnas lyxliv och terror.
Inget har gjorts för att hjälpa befolkningen. Det finns ingen utveckling sen Hamas tog över, de är inte det minsta intresserade av det palestinska folkets väl
Det finns visst en blockad och har funnits sedan i vart fall 2005. Eftersom till och med den israeliska regeringen omtalat och omtalar det som en blockad, så framstår du som lite lätt udda när du hävdar att det inte är en blockad. Blockad betyder nämligen att man förbjuder och med militärt våld hindrar införsel av vissa varor, s.k. kontraband, till ett visst område. Det betyder inte nödvändigtvis att man förbjuder införsel av alla varor. Blockaden har också omfattat olika saker vid olika tillfällen de senaste nästan 20 åren. Total blockad har mig veterligen bara varit för handen någon kort tid under de senaste veckorna.
Hamas är en terroristorganisation och skapar vanstyre, som du kanske sett att jag skrivit om du läst mitt inlägg…
Varför skall jag ta dina råd om vad jag bör skriva om och inte skriva om? Skulle du ta mitt råd att sluta skriva i frågor du är lika djupt okunnig om som du uppenbarligen är om rättsliga begrepp som ”blockad”?
Frågan gällde ju nu också vad Israel kan och inte kan tänkas göra framöver och eftersom det svenska biståndet knappast ligger inom ramen för vad Israel råder över så kanske det inte riktigt är inom det ämne jag skrev om.