2023-10-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kina kan dock ställa till det genom att gå in i Taiwan.

Det är just vetskapen om Kinas inneboende diktatur- och erövringsnatur som gör BRICS till ett så dödsdömt projekt. Bara andra skurkstater vill investera på riktigt i en organisation vars starkaste medlem är en helt opålitlig mobbare som vilken dag som helst kan fucka up så totalt att en eventuell "BRICS-valuta" kollapsar. Vem byter ut dollarn mot något så värdelöst och osäkert? Ingen smart i alla fall.

I dessa orostider, när helveteshålet Mellanöstern åter flammar upp, kan nog kinesen tänkas vilja ta det lite lugnt. För att fortsätta växa ekonomiskt behöver de handel och ett världskrig är då ingen bra idé.

Många, mig inkluderad, ser Putins smutsiga fingeravtryck över det som nu sker i Israel-"Palestina". Ondskans makter stöttar nu varandra. Det är i alla fria länders intresse att Israel kommer vinnande ur detta krig Hamas startat genom sitt vidriga terrordåd. Personligen tror jag Israel kommer knapra in på Gazas landområde och att en buffertzon inrättas längs hela gränsen (givetvis på Gazas mark). Till dess palestinierna får ordning på sig får man förstå att israelerna vill hålla dem skilda från vanligt civiliserat folk. Och de förtjänar att bli av med land efter terrorn de ställt till med.
Citera
2023-10-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad skulle hända om marsmänniskor plötsligt landade och började skjuta med laserpistoler? Brics - som i princip är en utvecklingsbank - förändrar ingenting.

1. Kina har inte militär förmåga att göra någonting utanför sitt närområde. De har inte vad man kallar "expeditionskapacitet".

2. Efter Camp David, 1979, ger USA ett militärt stöd på 1,3 miljarder dollar årligen till Egypten. Detta vill de inte ändra på.

3. Suezkanalen regleras av internationella avtal. Egypten kan inte stänga den bara så där.

4. Du är mycket naiv.

vinsten från Kanalen står för 10 procent av Egyptens budget. Jag gissar att Egypten gillar dom pengarna. Speciellt som Egyptens ekonomi är usel. Så du har rätt skribenten är naiv.

Förenklat: Egypten vill försöka hålla sig utanför det här kriget förutom att vinna bonuspoäng på humanitär hjälp till Gaza. Egypten vinner om Hamas krossas och Gaza blir kvar. Det bästa är att Israelerna gör jobbet och får ta alla smällar.
Citera
2023-10-19, 09:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
vinsten från Kanalen står för 10 procent av Egyptens budget. Jag gissar att Egypten gillar dom pengarna. Speciellt som Egyptens ekonomi är usel. Så du har rätt skribenten är naiv.

Förenklat: Egypten vill försöka hålla sig utanför det här kriget förutom att vinna bonuspoäng på humanitär hjälp till Gaza. Egypten vinner om Hamas krossas och Gaza blir kvar. Det bästa är att Israelerna gör jobbet och får ta alla smällar.
Jag ger dig rätt igen, men någonting man bör lyfta är att egyptens regim har stora delar av befolkningen emot sig vad gäller att hålla landet utanför kriget.
Citera
2023-10-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Glöm inte att Putin väckt naiva Europa och sett till att vapenfabrikerna går på högvarv även här igen. Om det finns något som Xi borde vara sur på är att Putin väckt liv i västs vapenindustri och militärmakt igen. Kinas överraskningsmoment är söndersmulat i och med Putins 3-dagarskrig.

Bra inlägg!

Putin måste ha nån form av hjärncancer. Han jobbar mot sitt eget land men fattar det inte. Kina utnyttjar läget.
Citera
2023-10-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Israelerna har totalt över 6000 st pansarbandvagnar av olika typer...

Varav de flesta vill de inte använda i Gaza. Israelerna är som ryssarna. De spar allt. De använde gamla ombyggda Shermans fram till 1980-talet. Dock har Israel två fördelar. Öken - jmf med Sibirien: Deras prylar rostar inte sönder. Dessutom är de extremt duktiga på uppgradera prylar.
Citera
2023-10-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag ger dig rätt igen, men någonting man bör lyfta är att egyptens regim har stora delar av befolkningen emot sig vad gäller att hålla landet utanför kriget.

Ja jag vara nära att ta med det. Men även inom arabiska befolkningar så har man tröttnat lite på Palestinafrågan. Israel har varit duktiga med att få fred med länder. Det var nog ett skäl varför Hamas anföll. De räknade med ett hårt svar. För att få den arabiska befolkningen att vakna. Ser vi några större demonstrationer i Egypten för Palestinierna?
Citera
2023-10-19, 09:25
Medlem
Närmaste veckan blir avgörande tror jag. Kommer Hamas lyckas med sin plan att trigga igång befolkningen i Egypten, Jordanien och på västbanken?
Kommer USA:s hangarfartyg räcka till för att dämpa Hizbollah och de Iranska mullorna?
Citera
2023-10-19, 09:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
The Guardian skriver att al-Sisi har föreslagit att Gazaborna kan bo i Negev tills de militanta är borta.

Tidstämpel 06:19 BST.

https://www.theguardian.com/world/li...latest-updates

In i något annat arabland kommer de uppenbarligen inte. Han verkar orolig för protester om de skulle släppas in i Egypten, men jag undrar om inte läger i Negev också skulle leda till oroligheter.
Inga höga odds på att Hamas-anknutna nästlar sig in där. Den militära grenen av Hamas är ju ingen reguljär armé som måste stanna och "försvara Gaza".
Citera
2023-10-19, 09:30
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varav de flesta vill de inte använda i Gaza. Israelerna är som ryssarna. De spar allt. De använde gamla ombyggda Shermans fram till 1980-talet. Dock har Israel två fördelar. Öken - jmf med Sibirien: Deras prylar rostar inte sönder. Dessutom är de extremt duktiga på uppgradera prylar.

Som svensk ska man vara väldigt ödmjuk kring det här med att använda grejor länge...

Låt mig presentera "Den hasande hämnaren": https://digitaltmuseum.se/0210178724...den-pvrbbv-551
Citera
2023-10-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
De har invaderat två gånger tidigare med marktrupper och infanteri (2008 och 2014) när mindre stod på spel, så varför skulle de avstå den här gången menar du?

Jag tror att de visar rädsla för att sätta in infanteri för annars hade de gjort det för länge sedan, vilket skulle innebära eskalering och att fler aktörer kommer in i leken.

Men orsaken till symtomen är i grunden Israel och där de har sig själva att skylla för en sådan regering de valt.
Citera
2023-10-19, 09:40
Medlem
Nu börjar det.
Citera
2023-10-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
Jag tror att de visar rädsla för att sätta in infanteri för annars hade de gjort det för länge sedan, vilket skulle innebära eskalering och att fler aktörer kommer in i leken.

Men orsaken till symtomen är i grunden Israel och där de har sig själva att skylla för en sådan regering de valt.

det är där usa kommer in, dom väntade på biden och alla skepp som står utanför kusten. när biden pratat klart med alla i området så kör dom igång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in