Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Googla då? Om du läser på om Israels historia så får du en bättre förståelse för deras utgångspunkt. Det behöver inte vara din egen åsikt, men väldigt många verkar inte förstå alls hur de flesta i Israel tänker och varför landet bildades.
Vilka är ”de” som skulle haft bättre stöd idag om Israel aldrig hade bildats? Det skulle inte finnas något stöd för Israel om Israel inte fanns, eller vad menar du?
Du ser väl själv hur det ser ut i England, Frankrike, Tyskland, USA och Sverige? Miljontals mordiska antisemiter går runt och ropar ”död åt judar” på gatorna. Sen säger de att israeler ska ”flytta tillbaka” till de länderna. Men de vill ju döda judar i västvärlden också.
Många judar har flytt från väst till Israel de senaste kanske 15 åren. De är säkrare under raketbeskjutning i Israel än i ovan nämnda länder. De litar inte på att skyddas av England och Frankrike. Och hur ska de rimligtvis kunna göra det, när 30-talets Europa återupprepar sig till följd av massimport av islamistiska judehatare?
Det som händer nu övertygar bara israeler och judar världen över att de till varje pris måste ha ett eget land, där de kan försvara sig, för ingen annan gör det åt dem.
Du har rätt i mycket av det du skriver, helt klart!
Därför gjorde jag det inlägg jag gjorde.
Jag hävdar fortfsramde att det var ett fatalt misstag att utropa staten Israel 1948.
Just då hade judarna lätt att få igenom krav eller "önskemål" efter det brutala de fått utstå under WWll.
Men med facit ihand 75 år senare har det otaliga gånger bevisats att det var ett felbeslut.
Israeler har 100% rätt till palestina, precis som andra folkgrupper som levt/lever i området.
Men att ockupera mark är aldrig rätt. Vore det på det viset skulle världen vara ett inferno.
Det är som att springa in till grannen, ta hans bostad och be han fara åt h-e...
Nej hade judarna fortsatt leva i Palestina och de utsatts för terror hade det varit betydligt lättare för omvärlden att acceptera Israels handlingar.
Nu har de ett felaktigt beslut att tampas med.
Med det starka stöd israeler har i ex.vis USA förstår jag inte varför de inte kan få utökade rättigheter där. De har bidragit till en utveckling i många länder, bl.annat här i Sverige.
Att palestinier protesterar i vårt land är en sak. Men om det övergår i hot mm är inget israeler ska acceptera. Men nu har vi regeringar som tyvärr tagitvin folk som inte bidrar utan mer utnyttjar vårt samhälle och inte bidrar..