2023-10-15, 12:23
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Jävlar vilken lose-lose situation detta blev för Israel. Först dödas över 1000 av deras medborgare i en sällsynt ondskefull massaker av en känd fiende.

När de sedan väljer att slå tillbaka mot angreppet sitter en majoritet av världen och hejar på angriparen (den borde de iofs sett komma efter 9/11), sedan måste de ju vara det första landet i världen där folk manar till återhållsamhet mot deras motståndare efter ett terrordåd eftersom terroristerna är fina människor egentligen.
Jaha och vad skulle Israel ha gjort, menar du? Konstaterat med en axelryckning att "oj, så det kan gå!"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Då kan man väl lika gärna slå ihop staterna till ett Israel-Palestina och låta judar och araber leva tillsammans? Det är ju det som uppenbarligen inte funkar, och det som ingen vill. Judarna vill det definitivt inte. De vill ha en egen stat för judar, vilket är själva anledningen till att staten Israel existerar.

Man får göra samma för båda, menar jag bara. Man kan inte kräva att palestinier ska få bo i Israel och vara medborgare, men Palestina ska tömmas på varje jude.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Rapporter: Hamas förhindrar civila från att fly.

i24NEWS English: https://www.youtube.com/watch?v=y5yTl78kiKI
https://imgur.com/a/1biZ26x

Det stärker också tesen att det var Hamas som dödade de 70 personerna i konvojen som åkte söderut.

Hahaha Israel bombar civila och skyller på Hamas.

Hamas bomber skjuts mot Tel Aviv, inte mot palestinier I Gaza.
Citera
2023-10-15, 12:25
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hahaha Israel bombar civila och skyller på Hamas.

Hamas bomber skjuts mot Tel Aviv, inte mot palestinier I Gaza.

Det är mer troligt att Hamas skjuter de som inte lyder dom.
Citera
2023-10-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Nja:

"The first written records referring to Palestine emerged in the 12th-century BCE Twentieth dynasty of Egypt, which used the term "Peleset""

Blev självständiga 1988, men innan det blev de ockuperade av judarna som kom där mitten av 1900 talet.

Innan det vart det Palestina.

Fast israel grundades innan dess, de första "palestinierna" var greker som etablerade en koloni i området. Deras kung var Goliat som besegrades av David. Romarna döpte om området till Palestina efter att man etniskt rensat judarna efter krig. Man döpte alltså om området till det som deras antika fiender kallade sig som en sista skymf mot dom. Dagens palestinier är araber och har ingenting med antikens palestinier att göra.
Citera
2023-10-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Du påstår något utan en källa, och kräver att den som efterfrågar källa ska langa fram en källa som motbevisar ditt påstående, utan att själv lägga fram källa eller bevis för ditt påstående..

Fattar du hur pass utvecklingstörd du framstår som?
Hahahahahahaha
Brush, god morgon, fint att se att även du vaknat, snart är hela den muslimska propaganda maskinen igång!
Vart det nåt firande med bilkaravaner tutande och viftande med Palestinska flaggor igår kväll, kanske lite fyrverkerier med? Eller har ni inte så mycket att fira?
Angående utvecklingen av Gaza i ett par decennier nu med hjälp av bidrag från stora delar av västvärlden så måste jag nog säga att det är du som framställer dig själv som svagbegåvad.
Där är nog inte en enda människa i hela värden som kan se att något skulle ha utvecklats i den miserabla värdelösa landremsan, där är ju inte ens fungerande avlopp, avloppsreningen existerar inte, man kan släppa på vatten till små delar lite åt gången så stora delar av rörsystemet är stulet , listan kan göras hur lång som helst. Och det med rören visste jag inte förrän jag såg ett inslag på Aljazeera igår.
Som jag har skrivit till din propaganda kollega , du hävdar att jag har fel, så lägg fram 1 sak som utvecklingsstödet stödet gått till, EN endaste sak. Om du inte kan det så slutar diskussionen här, trots att du är lite med roande än din kollega, han var bara riktigt jävla förutsägbar och tråkig
Citera
2023-10-15, 12:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Man får göra samma för båda, menar jag bara. Man kan inte kräva att palestinier ska få bo i Israel och vara medborgare, men Palestina ska tömmas på varje jude.
Jag insåg det efter att jag svarat dig. Precis, man får skilja på folken helt, typ vattentäta skott.
Citera
2023-10-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jaha och vad skulle Israel ha gjort, menar du? Konstaterat med en axelryckning att "oj, så det kan gå!"

Nej verkligen inte, nu förväxlar du mig med islamisterna i tråden.

Jag tycker att de varit för snälla hittills, men de är väl (fullt förståeligt) rädda för att få världsopinionen ännu mer emot sig, så att muslimerna till slut kan slutföra sitt lilla folkmord ostört.
Citera
2023-10-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Googla då? Om du läser på om Israels historia så får du en bättre förståelse för deras utgångspunkt. Det behöver inte vara din egen åsikt, men väldigt många verkar inte förstå alls hur de flesta i Israel tänker och varför landet bildades.

Vilka är ”de” som skulle haft bättre stöd idag om Israel aldrig hade bildats? Det skulle inte finnas något stöd för Israel om Israel inte fanns, eller vad menar du?

Du ser väl själv hur det ser ut i England, Frankrike, Tyskland, USA och Sverige? Miljontals mordiska antisemiter går runt och ropar ”död åt judar” på gatorna. Sen säger de att israeler ska ”flytta tillbaka” till de länderna. Men de vill ju döda judar i västvärlden också.

Många judar har flytt från väst till Israel de senaste kanske 15 åren. De är säkrare under raketbeskjutning i Israel än i ovan nämnda länder. De litar inte på att skyddas av England och Frankrike. Och hur ska de rimligtvis kunna göra det, när 30-talets Europa återupprepar sig till följd av massimport av islamistiska judehatare?

Det som händer nu övertygar bara israeler och judar världen över att de till varje pris måste ha ett eget land, där de kan försvara sig, för ingen annan gör det åt dem.
Du har rätt i mycket av det du skriver, helt klart!

Därför gjorde jag det inlägg jag gjorde.

Jag hävdar fortfsramde att det var ett fatalt misstag att utropa staten Israel 1948.
Just då hade judarna lätt att få igenom krav eller "önskemål" efter det brutala de fått utstå under WWll.

Men med facit ihand 75 år senare har det otaliga gånger bevisats att det var ett felbeslut.

Israeler har 100% rätt till palestina, precis som andra folkgrupper som levt/lever i området.
Men att ockupera mark är aldrig rätt. Vore det på det viset skulle världen vara ett inferno.

Det är som att springa in till grannen, ta hans bostad och be han fara åt h-e...

Nej hade judarna fortsatt leva i Palestina och de utsatts för terror hade det varit betydligt lättare för omvärlden att acceptera Israels handlingar.

Nu har de ett felaktigt beslut att tampas med.

Med det starka stöd israeler har i ex.vis USA förstår jag inte varför de inte kan få utökade rättigheter där. De har bidragit till en utveckling i många länder, bl.annat här i Sverige.

Att palestinier protesterar i vårt land är en sak. Men om det övergår i hot mm är inget israeler ska acceptera. Men nu har vi regeringar som tyvärr tagitvin folk som inte bidrar utan mer utnyttjar vårt samhälle och inte bidrar..
Citera
2023-10-15, 12:30
Medlem
The Iraqi Parliament: has called for the activation of the Arab Defense Treaty in response to the ongoing Israeli actions in Gaza.

The Arab Defense Treaty was established in 1950, bringing together several Arab nations with the shared aim of promoting collective defense in the event of aggression against any member state.

When this treaty is invoked, it could lead to collective military action, similar to NATO, with other member states offering military support, such as troops, equipment, or logistical assistance.

Som jag sagt men det en del av ni korkade svenssons inte förstår. Israel får nu hela den muslimska världen emot sig samtidigt som de knappt klarar av att försvara sig mot Hamas.
Citera
2023-10-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Så du tror du kan jämföra äpplen och päron? Det kan du inte, jag har förklarat varför och alla som har en intellektuell hjärna förstår varför.

Vad är anledningen till konflikten? Det är mer som talar för att Israel historiskt tillhör judarna, inte muslimerna.

Judarna har haft tillträde och/eller makt över Israel (platsen) innan Islam ens skapades. Innan palestinerna hade kontrollen över Israel i nutid och innan Israel etablerades som stat 1948.
Kan du inte på ett mer vuxet sätt, gärna med verifierad källa förklara vad som bevisligen är fel i mitt inlägg.

Har jag skrivit något som är fel är jag inte sen att erkänna det.
Citera
2023-10-15, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Rapporter: Hamas förhindrar civila från att fly.

i24NEWS English: https://www.youtube.com/watch?v=y5yTl78kiKI
https://imgur.com/a/1biZ26x

Det stärker också tesen att det var Hamas som dödade de 70 personerna i konvojen som åkte söderut.

Ja det är intressant det där. Jag hörde två explosioner inifrån och runt någon ambulans. Inget ljud av några missiler som slog ner. Bara 2 jävligt stora explosioner och två brinnande bilar utanför..

Israel har alltså missiler som kan spränga sönder ett helt hus..

Men det klarar inte av att spränga en liten lastbil..

Det var förmodligen IED..

Sen har Iran tydligen planterat någon ny form av stora IED's där inne nu... (påstår de) Så vi får hålla uppsikt och se om det används även mot civil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in