2023-10-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
https://magasinetkonkret.se/nar-vatten-blir-ett-vapen/

Hamas attack sägs bero på vattenbristen. Ligger det verkligen någon sanning bakom? Om nu attacken leder till att vattnet blir avstängt så var väl attacken kontraproduktiv? Det måste väl Hamas också ha förstått?

Efterkonstruktioner då Hamas är orsaken till vattenbristen både innan och efter attacken i lördags.
Citera
2023-10-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Egypten verkar ha slängt igen dörren i Rafah med stora betongblock..
Jag som trodde att alla muslimer höll ihop?

https://nitter.net/AuroraIntel/statu...915258986776#m

Hell no att dom gör.

Det är ju det som är så fantastiskt irriterande med Mellan östern konflikten!
Att olika grupperingar står å gapar år blabla så gjorde ni blabla och vi torska blabla hela tiden!

Vägrar acceptera sin verklighet gång på gång på gång
Citera
2023-10-14, 11:02
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaha...

Israel underskattade Hamas mopedkapacitet då. Det är ju ännu värre.

Israel har 300k man mobiliserade, de har stridsvagnar, mekaniserade förband, specialstyrkor attackhelikoptrar, ett flygvapen med luftherravälde och en nationell tragedi i ryggen.
Hamas har mopeder, traktorer, raketer byggda av vattenledningar, ingen el, inget bränsle och en sönderbombad infrastruktur.
Citera
2023-10-14, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Hell no att dom gör.

Det är ju det som är så fantastiskt irriterande med Mellan östern konflikten!
Att olika grupperingar står å gapar år blabla så gjorde ni blabla och vi torska blabla hela tiden!

Vägrar acceptera sin verklighet gång på gång på gång

Egypten har ett gällande fredsavtal med Israel, Camp David avtalet och kan och får inte på något sätt visa att de deltar i fientliga handlingar gentemot Israel och vice versa såklart.
Citera
2023-10-14, 11:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Han var fortfarande en gris och en muslim
Innan han skulle fixa sin nackspärr så hade han Koranen i sin hand, så ja MUSLIM och Assad är också MUSLIM

Så försök inte sötnos

"skoningslös " ....6000 bomber har fällts sötnos
Tror du några ynka 2000 hade dött om Israel inte hade informerat de?? då hade vi snackat 100,000...

Du försöker men du kan inte vinna

Jag vet hur många dör på 1 hektar om man släpper napalm för vi som har en militär karriär får se sånt när vi tränar med andra västmakter

Israel släppte en napalm bomb under sin flyövning som vi väst fick se...

hade den bomben släppt i Gaza så hade 4000 dött på ett svep

men nu är Israel inga barbarer som Saddam eller Assad
Det är vi nordbor som är barbarer, inte Hussein eller Assad.
Någon jäkla ordning får det faktiskt vara på faktafelen.

I övrigt är det ändå självklart så som du säger att om judarna hade önskat bomba ihjäl så många som möjligt, så hade fler strukit med.
Citera
2023-10-14, 11:07
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så vi kan med andra ord vara säkra på att Juggarna ligger bakom för de flesta vapen kommer därifrån.

Tja, jag vet inte vilka som är störst på den svarta marknaden för militära vapen. Det kanske är juggarna. Men jag vet i alla fall att vapensmuggling är ”big business” och att utbudet ökat rejält sen kriget i Ukraina inleddes förra året. Jag finner det också intressant att Kievjuntan inte ens försökte förneka att Hamas använde NATO-vapen från Ukraina i attacken mot Israel utan omgående försökte lägga skulden på Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Hur ska du få Israel att gå med på att människorna i Gaza ska få återvända till de arabiska byar som Israel fördrev dem från?

Om terroristerna verkligen härstammade från byar i Israel, är det sensationella uppgifter. Men in IRL är härkomst bara en kuriositet, typ släktforskning.

Vi har folk i Sverige som kom från de baltiska staterna när Tyskland och Ryssland invaderade deras länder. Finland har hanterat förlusten av Karelen. Tyskar har också fått flytta på sig efter andra världskriget.

Europas gränser har flyttats många gånger genom historien. Det är så det är. Min fråga till dig är varför du just vurmar för terroristers rätt till ett land de vill förstöra?

Att bedriva terror överallt för att få en stat är inte så man vinner det territorium som sedan kommer definieras som en stat. Man blir inte den rättmätige ägaren till en jacka eller Rolex genom våld mot privatpersoner/civila. Fattar du?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Till de på festen där 260 mördades eller kibbutzen där föräldrarna och små barn mördades av Hamas.

Fick de information från Hamas att om 24 timmar ska ni vara borta från området?
Nej givetvis inte för så gör inte terrorister.
Inse det fruktansvärda skiten de gjorde mot civila.
Jag försvarar definitivt inte morden på den där festivalen, eller på kibbutzen. Hamas är inte mina gullgrisar. Men jag har inget gott öga till Israel heller.

Att Israel uppmanar till evakuering i Gazaremsan är väldigt självklart. Det ser illa ut att bomba civila helt urskillningslöst, särskilt som Israel gör anspråk på att vara en civiliserad stat, vilket Israel påfallande ofta uppfattas som. Jag ifrågasätter deras metoder och avsikter, fast mest av allt tycker jag att det är hårresande att se hur människor i väst nästan mangrant sluter upp bakom Israel i en konflikt som knappast bekommer oss i nån större utsträckning. Eller, ja, det skulle väl vara för att det är EU som nästan säkert tar flyktingsmällen även denna gång om Egypten vägrar.

Med det sagt: Hamas kan fara åt helvete, och det kan extremisterna i Likud också.
Citera
2023-10-14, 11:10
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hamas är ingen organisation jag sympatiserar med, men bättre än ingenting i kampen. Betyder inte territoriell suveränitet någonting för dig? Vill Israel regelvidrigt bestämma över hela området får de räkna med att möta på motstånd.

Vem var det nu som gav sig in på ett annat lands territorium förra lördagen och urskiljningslöst började döda, våldta och skända civila människor där?

Betyder inte territoriell suveränitet någonting för dig/Hamas/Palestinierna?
Citera
2023-10-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I en uppdatering under lördagsmorgonen skriver den israeliska försvarsmakten, IDF att det för närvarande finns över 120 civila som hålls som gisslan av Hamas i Gaza.

Beskedet kommer samtidigt som Israel beslutat att förlänga tidsfristen om evakueringen av norra Gaza till klockan 16 på lördagen.

Efter att tidsfristen gått ut förväntas Israel slå till hårt mot Gaza, både med luftangrepp och marktrupper, för att hitta gisslan och söka efter Hamassoldater.

/AB

Jag tvivlar på att Israel kommer inleda markinvasion idag. Jag tror de är mycket känsliga för förluster av egna soldater. De underskattade Hamas offensiva kapacitet, de vill absolut inte risker visa att de även underskattat Hamas defensiva kapacitet...

Jag tror att de kommer skapa korridorer till de ställen i staden de vill åt med marktrupper.

Peter Haldén i DN:
Citat:
Något som ytterligare försvårar saken för Israels armé är att många byggnader praktiskt taget ligger i ruiner inne i Gaza – sådana är alltid mycket lättare att försvara än intakta byggnader.

– En ruin är kaotisk. Den är mycket svårare att läsa av än en intakt byggnad, det gör att det blir väldigt oförutsägbart.

https://www.dn.se/varlden/hamas-vape...de-och-stulna/

Med korridorer menar jag inte bomba hus längs korridoren till kaotiska ruiner, utan mer då sänka byggnaderna helt.
Isåfall blir det en enorm förstörelse som kommer ge mycket mycket stort mediaeko. Hoppas civila tar sig därifrån.
Citera
2023-10-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag skulle då inte bli överraskad om Israel inte håller vad de "lovar", utan behåller rensade och evakuerade områden för att på sikt förvandla dem till israelisk mark. Det är så de håller på och tänjer på gränserna nästan hela tiden. Det kan man tycka lite olika saker om. Däremot är det rätt givet att de bör försöka få själva militäroperationen överstökad snabbt.

Om jag skulle spekulera så får Gaza folket behålla marken, men som en obebyggd zon, typ en bred brandvägg, med flera dubbla murar och staket som är enkla att övervaka. Tunnlarna kommer förstöras och det måste bli omöjligt att bygga nya.

De som lämnar sina hem vid gränsen kommer inte kunna återvända dit.
Citera
2023-10-14, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
.... Jag finner det också intressant att Kievjuntan inte ens försökte förneka att Hamas använde NATO-vapen från Ukraina i attacken mot Israel utan omgående försökte lägga skulden på Ryssland.

Här kan du få läsa innan du gör bort dig ytterligare ditt skitsnackande rysstroll:

Citat:
. Experts say there is no evidence of Hamas making such a claim, either, and say there is no reason for Ukraine to arm the militant group.

https://apnews.com/article/fact-chec...s-265852026856
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in