2023-10-14, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ni börjar blir verkligt desperata om ni inbillar er att Turkiet ska komma och rädda er.

? Vad yrar du nu om? Skrev till dig vad jag tror och utan att veta vart jag är ifrån så ska han rädda Sverige?
Citera
2023-10-14, 00:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
? Vad yrar du nu om? Skrev till dig vad jag tror och utan att veta vart jag är ifrån så ska han rädda Sverige?

Du ska se att han nog i första hand tänker på sig själv, och därefter Turkiet.
Citera
2023-10-14, 00:37
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Känns som du tänker väldigt tvådimensionellt. Att USA skickar lite Himars och skit till Ukraina betyder inte att deras 11 hangarfartyg är fast i Ukraina. Att större delen av USA's militäraförmåga är begränsad av Putins lilla konflikt är lite märkligt. Det är möjligt brist på artilleriammunition eller liknande. Men du glömde tydligen flottan.

Att Pakistan och liknande länder skulle lägga sig i är högst osannolikt. Det är mer troligt att Iran skulle göra det och då är det önsketänkande för en som önskar krig i regionen.

Skulle man måla upp en domedagsdröm så drar Iran in in i kriget, samtidigt som Kina invaderar Taiwan, Pakistan invaderar Indien, Nordkorea invaderar Sydkorea och liknande. Men det kommer knappast inträffa.

Resurser kan vara budget också, glöm inte det.

Som jag sa, så läste jag nån analys från en israelisk ex militärtopp att detta kan leda till just spridning av usa resurser som då försvagar deras försvar på hemmaplan. Är inget jag har fantiserat om

Sen så påpekade jag just om länderna i regionen skulle gå bananas så finns det inget stop, det blir en spiral helt enkelt. Så som ww1 och ww2 utspelade sig. Vissa dras med, vissa har väntat på rätt tillfälle och vissa passar på att anfalla sina egna fiender och då skapas det allierade vare sig de är relaterade till varandra eller ej
Det kan man redan se idag..
Citera
2023-10-14, 00:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall bli intressant att se vad som kommer att hända, för vad man än syns om palestinierna på Gaza..så kommer de ju att få det värre nu. Det kommer att bli riktigt illa.

Tältläger i FN`s regi inom någon vecka, på Gaza`s sida av gränsen ?

Israel säger att detta är det sista kriget mot Hamas.

Israel har terroriserats i 75 år nu, men jag tror att detta var droppen. Israel har världens starkaste militärmakt för att vara ett såpass litet land, men hittills har man agerat som "snällt" och "vuxen" trots alla dessa terrorattacker mot sig.

Känns som det är slut för detta nu, dags för Israel att rensa upp och göra god stabil demokrati för alla i hela området!
Citera
2023-10-14, 00:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Krigslagarna (Men jag vet inte om Israel bryr sig om dem, men i Europa) säger att om man ockuperar fientligt territorium så blir man ansvarig för de som bor där. Man är inte ansvarig för de i ett annat land man krigar mot. Skickade de allierade mat, el och bränsle till Tyskland under andra världskriget?

De tillät åtminstone neutrala länder att skicka käk till Grekland, som svalt. Det kom mat från Turkiet. Men matens ursprung kunde senare vara allierade länder, exempelvis Kanada. Från och med mars 43 leddes denna verksamhet av ett nobelt land från den höga nord.

Hur som helst är det ett av flera exempel på hur Tyskland kunde komma överens om saker med de allierade. De tjänade ju på att någon annan fixade mat i Grekland.

Vad gäller krigslagar är jag inte insatt, men skulle tro att man får stänga av vatten och el om det är försvarbart ur militär synpunkt. De flesta paragrafer är nog av gummi, så det blir en bedömning från fall till fall.
Senast redigerad av goseigen 2023-10-14 kl. 00:46.
Citera
2023-10-14, 00:42
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Israel säger att detta är det sista kriget mot Hamas.

Israel har terroriserats i 75 år nu, men jag tror att detta var droppen. Israel har världens starkaste militärmakt för att vara ett såpass litet land, men hittills har man agerat som "snällt" och "vuxen" trots alla dessa terrorattacker mot sig.

Känns som det är slut för detta nu, dags för Israel att rensa upp och göra god stabil demokrati för alla i hela området!

Varför just i 75år, varför inte 100år?
Citera
2023-10-14, 00:43
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Resurser kan vara budget också, glöm inte det.

Som jag sa, så läste jag nån analys från en israelisk ex militärtopp att detta kan leda till just spridning av usa resurser som då försvagar deras försvar på hemmaplan. Är inget jag har fantiserat om

Sen så påpekade jag just om länderna i regionen skulle gå bananas så finns det inget stop, det blir en spiral helt enkelt. Så som ww1 och ww2 utspelade sig. Vissa dras med, vissa har väntat på rätt tillfälle och vissa passar på att anfalla sina egna fiender och då skapas det allierade vare sig de är relaterade till varandra eller ej
Det kan man redan se idag..

Men ser man till kapacitet så är inte USA ens i närheten av den kapacitet man hade under WW2. Tänk dig då om de lägger till en växel, idag, och kör all in inför en WW3...
Citera
2023-10-14, 00:45
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vadå nej, nej, nej. Svara på mina frågor som jag ställde först.

Men jag kan vara snäll och svara på din förvirrade fråga trots att du ställde den senare.
- Palestinier är inte en etnisk folkgrupp, det är namnet på alla som bor i det aktuella området.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_identity
Prior to the 1948 Palestine war and the establishment of the State of Israel, a "Palestinian" could mean any person who was born in or hailed from the region of Palestine or was a citizen of the Mandatory Palestine. The term covered all the inhabitants of the region, including people from Muslim, Christian and Jewish backgrounds, and all ethnicities

Både judar och araber har bott i det aktuella området åtminstone 50-100 år före 1948. Staten Israel grundades 1948 och har varit synnerligen framgångsrik att i ett ökenlandskap skapa ett stort välstånd, en massa nobelpristagare, bokstavligen förvandla öken till bördig mark. Mellanösterns enda inkluderande demokrati (när såg du ett rave-party på Gaza eller i Iran senast).

OK, svara nu på mina väl uppspaltade frågor. Du får dem här igen:
- Vilken är den enda demokratin i Mellanöstern, där personer av alla religioner kan verka och till och med bli parlamentsledamöter?
- Efter en längre period av fred och stabilitet i området, har Israel någonsin plötsligt anfallit sina grannar?
- Efter en längre period av fred och stabilitet i området, har andra länder som Palestina eller andra arabländer anfallit Israel?
- Om en Israelisk soldat kommer fram till en skadad civilperson från motståndarlandet, ger denne första hjälpen, eller torterar civilpersonen till döds?
- Om en Palestinsk soldat kommer fram till en skadad civilperson från motståndarlandet, ger denne första hjälpen, eller torterar civilpersonen till döds?

Bara för att flika in, de har haft "olagliga" rave på Gazaremsan... Boiler Room arrangerade bland annat:
https://www.youtube.com/watch?v=x9VYKrtziSg

MEN, med det sagt, tycker ändå israelerna har rätten på sin sida denna gången gällande vedergällningen..
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Varför just i 75år, varför inte 100år?

P.g.a. vad Hamas gjorde i lördags. Svårt att fatta?
Citera
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Exakt.

Det alla...ALlTID...bör ställa sig frågan i varje konflikt är:

CUI BONO?
"Till vems gagn/Vem vinner något på detta?"

Det är uppembart till vems gagn denna konflikt är.

Det har ju talats länge om det här med "Greater Israel". Kanske är upptakten till det vi ser nu. Då väntar kanske också ett regionalt storkrig på horisonten.

Intressant men också skrämmande att följa. Det kan ta vägen var som helst.
Citera
2023-10-14, 00:47
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Är du dum? Israel bildades för 75 år sedan

Nej, inte dum. Är du?

Jaha, så israel existerade inte alltså för 75år sedan, de kom dit och började erövra någon annans land.

Då har vi iaf enats på den punkten skönt
Citera
2023-10-14, 00:48
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
P.g.a. vad Hamas gjorde i lördags. Svårt att fatta?

Nja, frågade varför de terroriserats i just 75år....

Men någon annan svarade på frågan, och fick också svar på det.
Men tack ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in