Vadå nej, nej, nej. Svara på mina frågor som jag ställde först.
Men jag kan vara snäll och svara på din förvirrade fråga trots att du ställde den senare.
- Palestinier är inte en etnisk folkgrupp, det är namnet på alla som bor i det aktuella området.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_identity
Prior to the 1948 Palestine war and the establishment of the State of Israel, a "Palestinian" could mean any person who was born in or hailed from the region of Palestine or was a citizen of the Mandatory Palestine. The term covered all the inhabitants of the region, including people from Muslim, Christian and Jewish backgrounds, and all ethnicities
Både judar och araber har bott i det aktuella området åtminstone 50-100 år före 1948. Staten Israel grundades 1948 och har varit synnerligen framgångsrik att i ett ökenlandskap skapa ett stort välstånd, en massa nobelpristagare, bokstavligen förvandla öken till bördig mark. Mellanösterns enda inkluderande demokrati (när såg du ett
rave-party på Gaza eller i Iran senast).
OK, svara nu på mina väl uppspaltade frågor. Du får dem här igen:
- Vilken är den enda demokratin i Mellanöstern, där personer av alla religioner kan verka och till och med bli parlamentsledamöter?
- Efter en längre period av fred och stabilitet i området, har Israel någonsin plötsligt anfallit sina grannar?
- Efter en längre period av fred och stabilitet i området, har andra länder som Palestina eller andra arabländer anfallit Israel?
- Om en Israelisk soldat kommer fram till en skadad civilperson från motståndarlandet, ger denne första hjälpen, eller torterar civilpersonen till döds?
- Om en Palestinsk soldat kommer fram till en skadad civilperson från motståndarlandet, ger denne första hjälpen, eller torterar civilpersonen till döds?