2023-11-07, 04:56
Medlem
ThinkRightlys avatar
Jag kör alltid för fort och det har inte blivit nåt problem. Varför skulle det bli problem? Tror du att de gör hastighetsmätningar eller? Nä.
Citera
2023-11-07, 20:11
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Ni som ständigt kör över hastighetsbegränsningen, leder det inte till bekymmer för er? Olyckor eller böter eller indraget körkort?
Jag lägger inga moraliska värderingar i det, mest nyfiken på konsekvenserna.
Frågeställningen är solklar så varför massa väglöss skriver i denna tråd kan bara bero på att de inte bara är dåliga bilförare, de har även dålig läsförståelse.

OnT. Okej, jag är väl vad polisen skulle kalla en notorisk fortkörare. Har varit av med lappen säkert 5 ggr p.g.a. fortkörning. Tror inte jag blivit omkörd en enda gång i år till och från jobbet.
Jag följer aldrig hastighetsbegränsningen utan anpassar farten efter omständigheterna vilket innebär att jag ibland kör långsammare än vad det står på skyltarna men desto oftare betydligt mer
Under de senaste 8 åren har jag varit av med lappen 1 gång. Har kört ifrån polisen 2 ggr under denna tid så förmodligen hade det varit 3 st körtkortsindragningar under denna tid om jag hade stannat. Flashad över 100 ggr av fartkamerorna.
Samtidigt tycker jag inte att jag kör JÄTTEFORT, jag kör i en fart som gör att jag håller mig alert. Att följa hastighetsbegränsningen till och från jobbet när omständigheterna är goda är ungefär lika lockande som att äta bajs.
Kört på djur nattetid när jag var ung & dum för att jag körde som ett CP i mörker. Live & Learn.

Spärrtid löses med att köra bil som inte är reggad på dig sjäv eller samåkning.

Slår man ut de 1000-lappar som böterna kostat så är det småpotatis jämfört med alla andra utgifter man har. Så på det viset är det ett relativt billigt nöje. Om jag slår ut mina böter så blir det ca 1000 kr/år. Om jag hade haft möjligheten att betala 2000 kr/år för att vara immun mot fortkörningsböter så hade jag utan tvekan gjort det. Alltså ska jag inte gnälla.

Med allt detta sagt, det är jävligt surt när man väl åker fast!
Citera
2023-11-12, 17:52
Medlem
hetofestligs avatar
Det du inte fattar är att det är ungefär 0% chans åka fast om man bara flyter med resten av trafiken. Jag är ju då en sk taktpinne i trafiken, så det är jag som sätter takten i min resa till jobbet. 10 år, 8 mil tor till jobbet inte åkt fast en enda gång. Håller alltid 95-100 på 60-70 väg. Kör man långsammare somnar man. Man ska vara lagom stressad i trafiken för vara alert. Håll dig till höger då har vi inget problem med dig. Är det enfilig väg och du får någon av oss bakom dig får du gärna medvetet köra av vägen i 70 så vi kommer förbi inte somnar bakom dig.
Citera
2023-11-14, 16:58
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Det du inte fattar är att det är ungefär 0% chans åka fast om man bara flyter med resten av trafiken. Jag är ju då en sk taktpinne i trafiken, så det är jag som sätter takten i min resa till jobbet. 10 år, 8 mil tor till jobbet inte åkt fast en enda gång. Håller alltid 95-100 på 60-70 väg. Kör man långsammare somnar man. Man ska vara lagom stressad i trafiken för vara alert. Håll dig till höger då har vi inget problem med dig. Är det enfilig väg och du får någon av oss bakom dig får du gärna medvetet köra av vägen i 70 så vi kommer förbi inte somnar bakom dig.
Det är pga såna tuffingar som du, som folk lägger sig och kör i mittenfilen och ytterfilen, som de annars inte hade gjort. Man försöker blocka er, sänka tempot och öka trafiksäkerheten. Man får göra polisens jobb eftersom de knappt finns på vägarna längre. Klart irriterande med blockare, men jag förstår psykologin bakom och sympatiserar med dem.

Inte ens kul att köra fort, mycket skönare att glida fram och se andra stressade idioter passera och komma fram 5 minuter snabbare till jobbet. Carpe diem i bilen är fina grejer.
Senast redigerad av Ikkik 2023-11-14 kl. 17:00.
Citera
2023-11-18, 19:17
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Det är pga såna tuffingar som du, som folk lägger sig och kör i mittenfilen och ytterfilen, som de annars inte hade gjort. Man försöker blocka er, sänka tempot och öka trafiksäkerheten. Man får göra polisens jobb eftersom de knappt finns på vägarna längre. Klart irriterande med blockare, men jag förstår psykologin bakom och sympatiserar med dem.

Inte ens kul att köra fort, mycket skönare att glida fram och se andra stressade idioter passera och komma fram 5 minuter snabbare till jobbet. Carpe diem i bilen är fina grejer.

Testa ligg i 100 på 70-väg en gång. Du kommer vänja dig efter 1 minut. Ingen bil framför en. Asskönt. Tills era rövar uppenbarar sig då självklar. Kör ni i 70 kan ni lika gärna ligga i 30, eller gå, rulla eller kråla fram.
Citera
2023-11-25, 11:33
Medlem
EMMA1994s avatar
Jag kör alltid för fort alltid gjort normalhastighet är 120-140 på 80 väg 150 -160 på 100 vägar tex
Citera
2023-11-25, 12:48
Medlem
godboys avatar
Jag kör i princip alltid för fort på landsvägar och motorvägar. I stan är jag mer noggrann. När jag kör i stan är jag dock "aktiv" i min körning. Sen gäller det att veta var det är mer lämpligt att köra för fort och samtidigt fatta var det är direkt olämpligt. Jag har kört för fort i mer än 30 år och jag har kört mycket men jag har aldrig fått fortkörningsböter. Tur? Kanske, För att jag väljer köra fort där det är låg risk för kontroll av hastighet - Kanske, För att jag väljer att inte köra för fort på ställen det är direkt olämpligt - Japp. För vissa ställen är det direkt olämpligt och gissa var polisen kollar någonstans i de flesta fall?

Men allt för många är helt dumma i huvudet i trafiken. Tittar typ en meter framför motorhuven istället för att ha en lyft blick. Ett annat roligt exempel är att vi har en 30 sträcka utanför sjukhuset, innan och efter är det en 50 sträcka. väldigt många ligger och kör i 45 på 50 vägen (av någon oklar anledning) men de fortsätter i 45 på 30 sträckan och sen fortsätter de i 45 på nästa 50 sträcka. Det är alltid lika kul när polisen kollar den sträckan.
Senast redigerad av godboy 2023-11-25 kl. 12:55.
Citera
2024-02-17, 01:39
Medlem
80 väg - 120kmh

110/120 väg - 140 till 230, allt beror på trafiksituation

Allting under 50kmh - max 55 på 50 väg, 35 på 30 väg etc.

Vid regn/snö/ anpassar man sig, ibland håller man hastigheten eller tillochmed under, ibland lite över.

På polistäta sträckor håller man 137 för att ducka radarn. I allmänhet 140-150 vid misstanke om civvare för att inte tappa kortet

Problem? Inte direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in