2023-10-06, 22:40
Medlem
Paniksyrrans avatar
Ibland när man går på kinabuffeer brukar det finnas rätter man kan plocka med "bbq" smak. Umamismak men inte speciellt söt så det är inte yakiniku eller liknande. Det är en distinkt smak jag upplevt varit samma oavsett stad jag befunnit mig i, vilket får mig att dra slutsatsen att det måste vara någon färdigsås. Vad skulle denna kunna vara?
Citera
2023-10-06, 22:43
Medlem
Det är mestadels ostronsås.
Citera
2023-10-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javool

Jag skulle säga Hoisinsås, ostronsås används aldrig till asiatiska BBQ-rätter.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-10-06 kl. 22:57.
Citera
2023-10-07, 00:27
Bannlyst
Citat:

Ingen ostronsås alls faktiskt.
Citera
2023-10-07, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paniksyrran
Ibland när man går på kinabuffeer brukar det finnas rätter man kan plocka med "bbq" smak. Umamismak men inte speciellt söt så det är inte yakiniku eller liknande. Det är en distinkt smak jag upplevt varit samma oavsett stad jag befunnit mig i, vilket får mig att dra slutsatsen att det måste vara någon färdigsås. Vad skulle denna kunna vara?

Det du är ute efter heter Char Siu.
Hoisinsås och five spice i grunden, sen soja, socker/honung, vitlök, risvin och sesamolja.
Det lär finnas massor av recept på nätet och jag skulle tro att dom allra flesta ser ganska lika ut.
Char Siu-sås finns också att köpa på asiatiska butiker.
Citera
2023-10-07, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag skulle säga Hoisinsås, ostronsås används aldrig till asiatiska BBQ-rätter.

Vadå aldrig? De två är snarlika och fyller samma funktion. Nu kanske det är så i Kinasvenska maten att hoisin används mest.

Ostronsås är i typ varenda jävla riktig kinesisk maträtt.
Citera
2023-10-07, 08:06
Bannlyst
Citat:
Vadå aldrig? De två är snarlika och fyller samma funktion. Nu kanske det är så i Kinasvenska maten att hoisin används mest.

Ostronsås är i typ varenda jävla riktig kinesisk maträtt.

Lägg av.
Hoisinsås är en sås som görs av soja, risvinäger och socker som grund - oftast smaksatt med jordnötsmör, chili, five spice och gärna sojabönpaste. Kanske vitlök.
Det finns många varianter, men soja, risvinäger och socker ska vara där.

Ostronsås görs av ostron, vatten, salt och glutamat.
Det förekommer varianter med soja, men det är inte den klassiska ostronsåsen.

Dom är långt ifrån snarlika.

Visst är ostronsås en vanlig ingrediens i många av dom kinesiska köken, men i varenda riktig rätt används den absolut inte.

Vilka är dina favoriträtter från kinesiska kök?
Vilka är dina favoritrestauranger med mat från något av dom kinesiska köken?
Citera
2023-10-07, 10:56
Medlem
Sladdarens avatar
Char Siu Sauce (Kinesiska grillmarinad)

https://www.drakfrukt.se/produkt/cha...xoCpR4QAvD_BwE

Kinesisk grillmarinad. Ingredienser: Socker, vatten, salt, honung, fermenterad SOJABÖNSPASTA (vatten, salt, SOJABÖNOR, VETEMJÖL), SOJASÅS (vatten, salt, SOJABÖNOR, VETEMJÖL), modifierad majsstärkelse, torkad vitlök, kryddor, syra E260.

Chinese takeaway Style Barbeque sauce

https://www.youtube.com/watch?v=UhQv...esByAlexWilkie
Citera
2023-10-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxfille
Det du är ute efter heter Char Siu.
Hoisinsås och five spice i grunden, sen soja, socker/honung, vitlök, risvin och sesamolja.
Det lär finnas massor av recept på nätet och jag skulle tro att dom allra flesta ser ganska lika ut.
Char Siu-sås finns också att köpa på asiatiska butiker.

Char Siu är väl en marinad?

Här på kinarestaurangen där jag bor finns en wokrätt som reter BBQ-sås som man kan få med antingen fläsk, biff, kyckling eller scampi. Den är mörk, lite sötstark och har en smak av vitlök och något mer.
Citera
2023-10-07, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bagar-Perra
Char Siu är väl en marinad?

Här på kinarestaurangen där jag bor finns en wokrätt som reter BBQ-sås som man kan få med antingen fläsk, biff, kyckling eller scampi. Den är mörk, lite sötstark och har en smak av vitlök och något mer.

Char Siu är ett namn på en rätt.
Visst kan du kalla såsen marinad om du vill eftersom det är en sås som används för marinering.

Den BBQ-såsen du nämner låter som hoisinsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in