Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-10-06, 13:14
Medlem
Gojiiras avatar
Bakar man eget bröd och köper billigare pålägg bör det inte bli särskilt dyrt.
Citera
2023-10-06, 17:04
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Haha! Vad skulle det vara för fel på mackor menar du??

TS frågeställning var om man BARA kan leva på mackor istället för vanlig mat.
Citera
2023-10-06, 17:11
Medlem
psykoshippiens avatar
Skulle inte klarat mig utan mackor. Men skulle inte heller klarat mig livet ut på bara mackor. Men i perioder levt på bara smörgåsar. Det kostar inte fasligt mycket, brödet blir ju nästan gratis när man har lite rutin, smör kostar likaså pålägg men det är fan så gott. Och ja, ensidig vete-kost med annat än sönderbankat vetemjöl funkar rätt länge.
Citera
2023-10-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
TS frågeställning var om man BARA kan leva på mackor istället för vanlig mat.

Man lär överleva.
Citera
2023-10-06, 19:19
Medlem
1 kg Pågen fullkorn bröd kostar runt 32 kr, du kan äta den med färdig rödbetssallad, potatissallad eller nåt annat, ganska gott, billigt och snabbt att "laga"
Citera
2023-10-06, 21:46
Medlem
peergs avatar
All mat är väl dyr nu, men man kan ju alltid variera pålägget efter vad som finns att hitta till överkomligt pris. Leverpastej t.ex. kostar väl inte så mycket. Har hittat en av min barndomsfavoriter 'hamburgerkött' (alltså rökt hästkött) som är lite billigare än skinka och smakar mycket mer. Egengjord hummus är också himla god på macka. Är jag riktigt hungrig och inte orkar laga mat lassar jag på en burk makrill i tomatsås på ett par skivor lingongrova, toppar med egenodlade ärtskott och mumsar glatt i mig.
Citera
2023-10-06, 22:14
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Man lär överleva.

Ja, men han kommer att ha låg energi och har man något underliggande då kan det vara rent av skadligt.
Citera
2023-10-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Ja, men han kommer att ha låg energi och har man något underliggande då kan det vara rent av skadligt.

Nej det kommer han inte. Har man något underliggande finns det väldigt mycket som är farligt. Det är rätt många generationer före oss som levt på just bröd. Det enda smarta som en sosse fått ur sig va väl när någon sa till Ygeman att bröd var onyttigt och Ygeman svarade något i stil med att ”man vet att det är 2000- talet när bröd anses vara onyttigt.
Citera
2023-10-06, 22:56
Medlem
Faszoms avatar
Jag slutade äta mackor för ca 10 år sedan. Dels var det jobbigt som fan att klockan 6 på morgonen skiva bröd och hålla på. Man behövde köpa en jävla massa pålägg och färskt bröd vartannan dag.
Gick över till "soaked oats".

Men som du säger (TS) det kostar jävligt mycket speciellt om man vill ha en ordentlig macka med minst två-tre skivor skinka. Lägger man en skiva per macka kan man ju dra ut på paketrt men det blir ju inte gott.

Ibland om jag glömt förbereda min frukost (eller helt enkelt inte har lust att äta samma skit jag ätit varje morgon de senaste 10 åren) så köper jag en macka på ett bageri på morgenen.

På helger kan jag göra äggröra då köper jag två-tre bullar (som också kostar jävligt mycket).
Citera
2023-10-06, 23:02
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Nej det kommer han inte. Har man något underliggande finns det väldigt mycket som är farligt. Det är rätt många generationer före oss som levt på just bröd. Det enda smarta som en sosse fått ur sig va väl när någon sa till Ygeman att bröd var onyttigt och Ygeman svarade något i stil med att ”man vet att det är 2000- talet när bröd anses vara onyttigt.

Exakt. Större delen av civilationen levde just på bara bröd i ett par århundraden. Att äta kött varje dag eller varje vecka var det få som kunde unna sig för bara ca 200 år sedan. Och då kan man gå tillbaka i tiden till romar tiden. Var antagkigen damma visa. Brödet och senare potatisen "rädda" mänskligheten.

Dagens överkonsumtion av kött och protein mm får väl våra barnbarn läsa om varesig det var nyttigt eller ej.
Citera
2023-10-06, 23:40
Medlem
Ingen normal människa lever på mackor, oavsett pris!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in