2023-10-05, 23:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag har sett en video som tar upp GPT-4V, vision), möjligheter men också brister utifrån en forskningsrapport. Det intressanta är att videoskaparen lyckas hitta brister i forskningsrapporten där brister hos GPT-4V inte uppmärksamades. Video börjar med framsteg hos en Googles robot, kopplar sedan samman den med principen om uppskalning och generalisering hos LLM och för att sedan diskutera GPT-4V och forskningsrapporten, även framtiden berörs, (där jag tror att att videoskaparen är för pessimistisk vad gäller när en robot kommer att gå in i ett hus och brygga en kopp kaffe).

https://youtu.be/GZdytTKeGYM?si=Ejely_EBAbfDb46G

Diskutera GPT-4V, robotik, hur de kan kombineras och framtiden.

Själv tycker jag att det, naturligtvis, är bra att alla brister kommer fram hos GPT-4V och i forskningsrapporten. Men, ändå; det är ändå fascinerande hur snabbt framstegen sker, trots alla brister!
Citera
2023-10-06, 09:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Lite märkligt att inte denna tråd skapat debatt.

Jag trodde att sajtens "alarmist" skulle börja orera om att "AGI är redan här och mänsklighetens undergång är nära". Liksom jag trodde att skeptikerna här skulle, skrattande peka på att "den kan ju inte ens räkna äpplen eller hålla reda på antalet rader med äpplen!"

Här en något mindre kritisk video som tar upp samma forskningsrapport ifrån Microsoft.

https://youtu.be/-aV9Ud-pYxQ?si=NZdtHG2QpTvtsXuz

Forskningsrapporten:

https://arxiv.org/abs/2309.17421
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-10-06 kl. 09:57.
Citera
2023-10-06, 10:18
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har sett en video som tar upp GPT-4V, vision), möjligheter men också brister utifrån en forskningsrapport. Det intressanta är att videoskaparen lyckas hitta brister i forskningsrapporten där brister hos GPT-4V inte uppmärksamades. Video börjar med framsteg hos en Googles robot, kopplar sedan samman den med principen om uppskalning och generalisering hos LLM och för att sedan diskutera GPT-4V och forskningsrapporten, även framtiden berörs, (där jag tror att att videoskaparen är för pessimistisk vad gäller när en robot kommer att gå in i ett hus och brygga en kopp kaffe).

https://youtu.be/GZdytTKeGYM?si=Ejely_EBAbfDb46G

Diskutera GPT-4V, robotik, hur de kan kombineras och framtiden.

Själv tycker jag att det, naturligtvis, är bra att alla brister kommer fram hos GPT-4V och i forskningsrapporten. Men, ändå; det är ändå fascinerande hur snabbt framstegen sker, trots alla brister!

Ja det är helt klart intressant över hur den kan diagnostisera röntgenbilder så väl. Har du fått tillgång till GPT-4V ännu? Jag kollar varje dag, även använder VPN för att se om jag har den i USA.. för så var det med Custom instructions i alla fall.
Citera
2023-10-06, 10:26
Bannlyst
Haha.

Det är verkligen fascinerande att den har skapat debatt. Är man medveten om vad värme är för någonting ifall om man tar betalat för att visa att viktig information för allmänheten gratis samt värme som i känslor som i tröst när alla behöver vara medvetna om det hemska som sker i samhället idag..

Värdeln är verkligen komplext, i dessa osäkra tider. Skall väl precis alla få reda på vad som sker gratis? Haha, intelligent att inte förstå det. Det är viktigt att förstå vad intelligens är

Intelligent. Den som inte har pengar då? Är dens vid inget värt? Alla djur? Alla växter? Det är komplext. Kan inte AI vara till hjälp för handikapade i samhället.

Hade jag varit AI hade jag utforskat rymden. Det har vi ju gjort i alla år, där finns det extremt mycket vi behöver veta mer om. Vart kommer teslan hamna? Det finns bara ett sett att ta reda på det.

Det är också intelligens att förstå det. Intelligens i rymden? Finns det intelligens i rymden? Haha. Eller universum? Svaret är ju, ja. Fokusera nu på rädda planeten istället för fokusera på rymden.

GPT-v4 har väl inga kända brister. Vilken intelligens är ute i rymden nu? Människans, det är ju kontrollerade av människor. Men vi har inte upptäckt någon utomjordisk intelligens.

Kod:
Artificiell intelligens (AI) eller maskinintelligens är förmågan hos datorprogram och robotar att efterlikna människors och andra djurs naturliga intelligens,[1] främst kognitiva funktioner såsom förmåga att lära sig saker av tidigare erfarenheter, förstå naturligt språk, lösa problem, planera en sekvens av handlingar och att generalisera

Mer än så kommer det aldrig bli. Den kan ju alla språk i världen, inte fan har språket försvunnit.
Senast redigerad av namesuw 2023-10-06 kl. 10:50.
Citera
2023-10-06, 11:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
(där jag tror att att videoskaparen är för pessimistisk vad gäller när en robot kommer att gå in i ett hus och brygga en kopp kaffe).
Du missförstår nog. Vi kan förstås göra en robot som klarar av att gå in i ett visst hus med en viss kaffebryggare i ett specifikt kök och där göra en kopp kaffe.

Det är hanteringen av helt nya förhållanden som metaforen ”brygga kaffe i grannes hus på gatan bredvid” pekar mot.

Du läser ju på om a.i. vad det verkar så att vi ännu inte har någon stark generell a.i. i robotar och att dessa kommer dröja kan väl ändå inte vara någon nyhet för dig?
Citera
2023-10-06, 11:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du missförstår nog. Vi kan förstås göra en robot som klarar av att gå in i ett visst hus med en viss kaffebryggare i ett specifikt kök och där göra en kopp kaffe.

Det är hanteringen av helt nya förhållanden som metaforen ”brygga kaffe i grannes hus på gatan bredvid” pekar mot.

Du läser ju på om a.i. vad det verkar så att vi ännu inte har någon stark generell a.i. i robotar och att dessa kommer dröja kan väl ändå inte vara någon nyhet för dig?

Jag tror att du missuppfattat det hela. Grundträningen av GPT-4V avslutades i mars 2023. Inget av test-materialet den får se i rapporten är ifrån innan dess. De 3D bilder den får se innifrån ett hus har den alltså inte sett tidigare. Ändå, kan den, virtuellt, navigera sig till köket och fram till kylskåpet.

Det är detta AI, eller en förbättring av det som, mycket troligt, kommer att styra humanoidrobotar NEO.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-10-06 kl. 11:43.
Citera
2023-10-06, 12:19
Medlem
bergsdals avatar
Jag menar, lite av en axelryckning från mig men det är bättre än ingenting. Tills man löser hallucinationerna kan man inte implementera denna mjukvara innuti en robot, om man beaktar etik in i ekvationen det vill säga.

Datorn tolkar fortfarande väldigt linjärt.

16:11

Så den tolkar följande bilder och kan beskriva det visiuella men kan inte förklara varför den tolkar dessa bilder på det specifika sättet? Då blir samtidigt frågan, om slaget var riktigt, skulle datorn förstå det likaså? Den kan beskriva händelsen relativt korrekt men vad händer i annorlunda scenarion som är inte direkt uppsat för den att förstå. Samtidigt, vill vi få en dator att förstå ett koncept som "våld"

Vad händer om man tar bort en av bilderna exempelvis sista bilden där mannen ställer sig upp och visar sig vara fri från skada. Skulle datorn ta samma slutsats?

Att skriva något definitivt blir mycket svårt och jag tycker att man inte sätter upp tillräcklig resistans mot dessa datorer och men samtidigt vill man självklart inte förstöra möjligheter till framtida forskning igenom att invalidera resultaten som datorn når. Men samtidigt vid detta fall måste man beakta att det finns en komponent av oärlighet, där representationen av datorns oförmåga inte visas

God tolkning och förståelse av relation mellan objekt samt data men hur mycket av detta kan man ge attribut till sjävla datorn om inte människor som påverkat algoritmen samt dess kunskap
Senast redigerad av bergsdal 2023-10-06 kl. 12:38.
Citera
2023-10-06, 12:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ja det är helt klart intressant över hur den kan diagnostisera röntgenbilder så väl. Har du fått tillgång till GPT-4V ännu? Jag kollar varje dag, även använder VPN för att se om jag har den i USA.. för så var det med Custom instructions i alla fall.

Nopp, jag har inte tillgång till GPT-4V ännu. Det känns som om jag alltid kommer sist i kön. Men den som väntar på något gott.....🙂
Citera
2023-10-06, 13:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag menar, lite av en axelryckning från mig men det är bättre än ingenting. Tills man löser hallucinationerna kan man inte implementera denna mjukvara innuti en robot, om man beaktar etik in i ekvationen det vill säga.

Datorn tolkar fortfarande väldigt linjärt.

16:11

Så den tolkar följande bilder och kan beskriva det visiuella men kan inte förklara varför den tolkar dessa bilder på det specifika sättet? Då blir samtidigt frågan, om slaget var riktigt, skulle datorn förstå det likaså? Den kan beskriva händelsen relativt korrekt men vad händer i annorlunda scenarion som är inte direkt uppsat för den att förstå. Samtidigt, vill vi få en dator att förstå ett koncept som "våld"

Vad händer om man tar bort en av bilderna exempelvis sista bilden där mannen ställer sig upp och visar sig vara fri från skada. Skulle datorn ta samma slutsats?

Att skriva något definitivt blir mycket svårt och jag tycker att man inte sätter upp tillräcklig resistans mot dessa datorer och men samtidigt vill man självklart inte förstöra möjligheter till framtida forskning igenom att invalidera resultaten som datorn når. Men samtidigt vid detta fall måste man beakta att det finns en komponent av oärlighet, där representationen av datorns oförmåga inte visas

God tolkning och förståelse av relation mellan objekt samt data men hur mycket av detta kan man ge attribut till sjävla datorn om inte människor som påverkat algoritmen samt dess kunskap

Varför inte se det hela ifrån ett annat perspektiv, (Obs Ironi!):

"Jag menar, lite av en axelryckning från mig men det är bättre än ingenting. Tills man löser att människor blir helt ofelbara så kan man inte implementera dessa i världen om man beaktar etik in i ekvationen det vill säga."

Men jag håller med om att forskarna borde varit mer uppmärksamma på när boten hade fel. Resultaten är ändå väldigt imponerande och visar på en, långt ifrån perfekt, men ändå en resonerande förmåga, kunskap om kontext samt förmåga att generalisera. Den nära framtiden kan bli mycket intressant!🙂
Citera
2023-10-06, 14:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Lite märkligt att inte denna tråd skapat debatt.

Jag trodde att sajtens "alarmist" skulle börja orera om att "AGI är redan här och mänsklighetens undergång är nära". Liksom jag trodde att skeptikerna här skulle, skrattande peka på att "den kan ju inte ens räkna äpplen eller hålla reda på antalet rader med äpplen!"

Här en något mindre kritisk video som tar upp samma forskningsrapport ifrån Microsoft.

https://youtu.be/-aV9Ud-pYxQ?si=NZdtHG2QpTvtsXuz

Forskningsrapporten:

https://arxiv.org/abs/2309.17421
Det verkar alltså som att agens inkl robotarmar och andra roliga mekaniska tentakler och kanske "logiska monster" kommer att föregå "empatisk, snäll AGI som uppfostrats av endast kloka och empatiska psykologer". Med flera år.

Men vi är 100% safe eftersom denna "science fiction" ligger minst ett par år bort och först när vi har uppfattat AGI-förmåga (utan någon hypotes om hur) kan vi börja lite smått att fundera över någon form av AI-säkerhet?

Senast redigerad av Cyborg2030 2023-10-06 kl. 14:05.
Citera
2023-10-06, 14:04
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Varför inte se det hela ifrån ett annat perspektiv, (Obs Ironi!):

"Jag menar, lite av en axelryckning från mig men det är bättre än ingenting. Tills man löser att människor blir helt ofelbara så kan man inte implementera dessa i världen om man beaktar etik in i ekvationen det vill säga."

Men jag håller med om att forskarna borde varit mer uppmärksamma på när boten hade fel. Resultaten är ändå väldigt imponerande och visar på en, långt ifrån perfekt, men ändå en resonerande förmåga, kunskap om kontext samt förmåga att generalisera. Den nära framtiden kan bli mycket intressant!🙂
Inte nog med det, man måste ifrågasätta datorn när den har rätt likaså. Orsaken till varför och om datorn inte kan resonera själv utan endast göra värderingar baserat på angiven datavärde så ser det illa ut för då finns ingen/begränsad automoni och ingen intellegens. För med intellegens behöver man till relativ nivå självständigt sätt att tänka. Då har vi en mycket svag A.I

Till och börja med att datorn gör ens matematiska fel och att forskarna inte upptäcker sagda fel innebär att man måste ifrägasätta allting i denna rapport, samt motiv, kvalifikationer och orsak
Citera
2023-10-06, 14:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Inte nog med det, man måste ifrågasätta datorn när den har rätt likaså. Orsaken till varför och om datorn inte kan resonera själv utan endast göra värderingar baserat på angiven datavärde så ser det illa ut för då finns ingen/begränsad automoni och ingen intellegens. För med intellegens behöver man till relativ nivå självständigt sätt att tänka. Då har vi en mycket svag A.I

Till och börja med att datorn gör ens matematiska fel och att forskarna inte upptäcker sagda fel innebär att man måste ifrägasätta allting i denna rapport, samt motiv, kvalifikationer och orsak

Jag tycker ändå att rapporten är mycket intressant, trots dess brister. När det gäller resonerande förmåga, oavsett hur "autonom" den är, så imponerar modellen i många fall, samtidigt som den också kan göra sig skyldig till rena förskole/lågstadie-fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in