2023-10-06, 09:56
Avslutad
Känns som de letar efter lite foliehattar.
Bättre om forskare rotar i andra ämnen på FB där kompetensen är högre än journalistkåren och politikerkåren.
Citera
2023-10-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det beror ju på vad som ska forskas på. Covidforumet och inläggen där får ju en skeptisk tank att verka hemtrevlig, så det kanske inte ska användas som ett lackmusttest för att se var Sverige står.

Men om det är forskning för att se hur ämnen som triggar vissa utvecklas ja. Eller för att analysera hur eventuella påverkansoperationer kan ha skett ja.

Kommer det att förändra myndigheternas sätt att se på Flashback. Nej. Flashback är fortfarande att se som ett forum för rasism och hat bland de flesta, även om det är en av våra största plattformar online med en ansenlig mängd besökare varje dag.
Jag är övertygad om att forskarna förstår att det som skrivs på flashback inte är representativt för samhället i stort.

Sedan har ju isf myndigheterna helt rätt i att flashback är ett eldorado för hot och hat. Det skrivs många hatfyllda inlägg här och ofta uttalas hot. Hot kan ju till och med vara olagligt men jag har aldrig hört att någon blivit lagförd för att ha uttalat hot här.
Citera
2023-10-06, 10:18
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongosuffix
Är det? Tror jag knappast. Hälften av alla röstar på SD och 70% av dem är män.
Det killgissningen säger mer om din tankevärld än om FB.

Jag refererar till vad man pratar om på FB, och det är exakt samma sak som man pratar om mellan vänner, på jobb, i media. FB är oftast före media som expressen och på FB vet man redan i förväg vad som kommer att bli en stor nyhet i Sverige.

Så jag vidhåller mitt påstående. FB är den bästa källa jag sett för att ta reda på vad män 18-70 tycker.
Citera
2023-10-06, 10:23
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Bra synpunkt!

Dessa åsikter kan ju faktiskt vara fabricerade. (Det är ganska troligt eftersom de är så jävla korkade.)

Frågan blir då; vem eller vilka tjänar på att sådana här idiotier sprids???

(Med idiotier menar jag då inte synd kritik so skepticism mot nya tekniker, utan dumheter som att det finns chip i mRNA-vaccinerna etc.)

Till exempel ryska staten.
Syftet är att bilda misstro mot svenska och västerländska myndigheter, precis som med desinformationskampanjerna mot Socialtjänsten.

Ja, dåligt underlag för en forskningsrapport, som sagt.
Citera
2023-10-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Japp. Klart en dator sökt efter inläggen. Men tror inte det kan räknas som vetenskap om den bedömer dem.
Undras vilka kodord den gått efter? Typ immunförsvar, maskopi och deep state🙂 vissa i tråden var väldigt ihärdiga och dedikerade mot vaccinet undras om de är lika heta idag😀
Som sagt hade jag inte haft ansvar för barn och äldre släktingar hade jag struntar i vaccinet men de bokstavligen eskorterade mig in i vaccin hallen😛
Ps. Lyckades stå emot massvaccineringen 2009
Senast redigerad av popll 2023-10-06 kl. 10:39.
Citera
2023-10-06, 10:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det där är mycket roligt.
Det finns ett problem dock.
Dom som slutat jobba pga rikedom har ingen inkomst.

Jag skulle gärna se en studie om IQ istället.
Gärna kopplat till sanningshalten i inläggen.
Visst raljerar jag lite, men jag är lite allvarlig också.

Det är möjligt att forskarna är helt obekanta med kulturen på Flashback. De kanske tänker: att kolla inläggen på Flashback är ett bekvämt sätt att göra en opinionsundersökning; de tror att inläggen som görs är ett slumpmässigt urval av svenska folkets åsikter.

Men om de analyserat inläggen för att försöka utröna någon annan egenskap, som inkomst, IQ, penislängd, bänkpressvikt eller flickvänners bröstmått, hade de snart märkt något avvikande. Inte direkt att folk skriver en massa smörja, men kanske att Flashback-medlemmar utgör en elit i samhället. De är inte representativa för befolkningen i stort.
Citera
2023-10-06, 11:07
Medlem
Delvis har vi människor som avreagerar sig på flashback och representerar åsikter de inte har. Sedan har vi de uppenbara rysstrollen (som finns överallt). Otroligt svårt att veta vad som faktiskt är genuint på flashback. Jag ser det lite som ett textbaserat rollspel.

Om jag skulle använda något som forskningsunderlag skulle det vara knarkdelarna av forumet, frånsett några falska tripprapporter tror jag man hittar mycket sanning där.

Inlägg gällande vaccinet känns som det sista om man inte använder det för att analysera mängden troll/ai innehåll.
Citera
2023-10-06, 11:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Så studien handlar om hur man effektiviserar propaganda med andra ord?

Inlägg som vi inte kommer läsa i denna studien för att reducera vaxxin-skepticism.

1. Hur kom det sig att många s.k antivaxxers INTE DOG AV COVID utan att ha tagit den berömda mirakelkuren?
Ur rent metodologisk synvinkel gör forskarna ett allvarligt urvalsfel där. De antivaxers som dog av Covid skriver inga inlägg på Flashback, så deras synpunkter kommer aldrig att beaktas.
Citera
2023-10-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det genomgående draget tycker jag när det gäller fb är att den övervägande delen är nog lite väl dystopiska av sig, samt mer till domedagsprofeter, vilket färger de flesta trådarna här oavsett ämne.
Men fördelen är ju visserligen att det är väldigt ofiltrerat och PK existerar inte heller här som i övriga samhället som också är helt omöjligt ifall men väl bilda sig en vettig uppfattning om något. PK är ju egentligen bara massa lögner för att det inte ska bli något bakslag mot en själv.
Ja många här verkar skräckslagna av att bara exixtera och sprider en massa skit i sin paranoia men precissom du skriver är det ofiltrerat och det kan ses som en stor fördel, naturligtvis.

Frågan är hur pass mycket som är styrt av påverkansoperationer från någon makthavare som tror sig få fördelar av att sprida dumheter?

Sedan är ju alltid en del foliehattsinlägg rena nöjestrollerier.
Citera
2023-10-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har de vägt inläggen? Dvs att de tagit bort de värsta stollarnas inlägg? Så, de fått en rimlig genomlysning av det de kikat på.

Men, då forumet är anonymt så är nog inläggen rätt korrekta.
Nej jag tror man scannat forumet rakt av, eftersom man använt AI för att välja ut de inlägg man vill analysera.

Knäppgökarna är ju trots allt en inte försumbar del av flashback . . . .
Citera
2023-10-06, 11:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK! Stort tack! Synd att det inte fanns något metodavsnitt. Det hade jag förväntat mig.
En försiktig gissning är att det exakt den typ av dumsnorkig patrask-aktivism du och andra representerar som utlöst intresset för att analysera saken närmare. Detta oavsett i vilken riktning åsikterna ligger. Jag nämner det just med tanke på att metoden är väl beskriven. Att kommentera metoden förutsätter dock att man faktiskt läst studien, något man i vanlig ordning kan konstatera inte har skett i ditt specifika fall.

Förmågan att läsa och förstå information verkar vara en grundläggande brist bland antivaxxare, och det är antagligen en bidragande orsak till att antivaxxare ideligen idiotförklarar sig själva genom att t.ex. uttrycka stöd för politiska aktivister som i vita rockar kallar sig "forskare" och kablar ut 'avslöjanden' om att vaccinet orsakar missfall bland ett antal procent av gravida män. Att dessa antivaxxare sedan grinar som små femåringar med nedhissade Hello Kitty-trosor, och applåderar varandras påståenden om att Big Pharma bedriver påverkanskampanjer på FB, när någon är vänlig nog att påpeka det orimliga i att män blir gravida, är ett fenomen som åtminstone JAG har full förståelse för att forskare vill titta närmare på.

Det hela handlar naturligtvis om att forskare ser en möjlighet att slutligen få svar på frågan: "hur jävla blåst kan man egentligen vara?", en fråga som dessa antivaxxare med lika stor dos emfas och förtvivlan försöker ge oss normalintelligenta ett svar på.

Citat:
3. Data
Swedish tweets were downloaded from Feb., 10, 2022 (two weeks before the Lund study was published) to Nov., 10, 2022. The tweets were collected with the keywords m-?RNA.* (‘?’ the preceding character is optional.; ‘.*’: ≥ 0 characters) or the hashtag #mRNA and lang:sv (Swedish content). The final tweet data set consisted of 1,700 unique tweets from 730 different users. Apart from the previous, we also collected ca 7,600 unique posts from the popular Swedish forum Flashback (https://www.flashback.org/), from 18 different discussion threads, all related to COVID-19 and mRNA vaccination.

3.1. Preprocessing and data cleansing
We preprocessed the data using R 4.2.1. For each tweet and for each post, we stored the text and some relevant metadata such as the date of publication. Duplicate data as well as Swedish stop words and numbers were deleted, while the textual content was turned to lowercase. During a normalization process, identified token variants such as ‘mrna vaccin’ and ‘mrnavaccin’ were converted to a single uniform format, here ‘mrna-vaccin’. Furthermore, the dataset was further tokenized (basically separating punctuation and metadata from words). Multiword expressions, statistically significant collocations and phrasal verbs were also recognized, and their contiguous components were joined with an underscore prior to further processing (e.g., big_pharma; in_vitro or spruta_in ‘to inject’). Posts with less than 3 tokens were removed due to a small search volume. For the structural topic modeling we used the R package stm (version 1.3.6) [9].

4. Structural Topic Modeling
Latent Dirichlet Allocation (LDA) [10], is a popular topic modeling method that uses the statistical analysis of textual data to identify themes or topics that occur in a document collection. Structural topic model (STM) has emerged as an extension to LDA allowing the integration of covariates into the prior distributions for document-topic compositions and topic-word proportions. Thereby, STM can be used to model how the content of a collection of documents changes as a function of document-level covariates such as day and time, and gain insights and understanding on how topics evolve. Since there is no “correct” solution for determining the optimal number of topics k that should be generated during the model selection process, several diagnostic aspects of the topic modeling were evaluated to decide the number of topics, k, to use. The stm package implements several evaluation metrics, such as the spread of semantic coherence [11] and exclusivity, which both capture what humans qualitatively perceive as good topics [9]. After preprocessing of the data, a document-term matrix was created with 7,600 documents, 18,900 terms (i.e., unique words) and used for modeling, while the best model yielded 14 topics. Figure 1a shows the semantic coherence vs the exclusivity of the models, while figure 1b shows the temporal evolution of two of the identified topics.
Senast redigerad av korrektamund0 2023-10-06 kl. 11:48.
Citera
2023-10-06, 11:52
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Our results could be useful to public health experts and pro-vaccine organizations to formulate even more effective policies and strategies to reduce anti-vaccine reactions and boost vaccine acceptance.

Studien var därmed en kartläggning av folks åsikter för att förbättra propagandaorganet. Officiella mediakanaler och opinionen i samhället styrs av vissa intressen som från början redan bestämt sig för vad som är bäst för oss. Kritiska röster förminskas och det finns ingen plattform för dem som den breda massan lyssnar på.

Detta är diktatur.
Senast redigerad av Akacia2050 2023-10-06 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in