2023-10-05, 20:55
Medlem
Ett antal riktiga dårar till antivaxxare har skrivit här på Flashback. Min favorittråd var en som postades för minst två år sen och som förutspådde att alla vaccinerade skulle dö som flugor om tre veckor! Efter tre veckor dog tråden. Undrar varför

Så stolle-antivaxxarna har haft julafton här på Flashback, det måste jag medge. Då är det faktiskt en bra idé att några forskare studerar galenskaperna som har publicerats här.
Citera
2023-10-05, 20:57
Medlem
Tragiskt att man ska behöva bedriva forskning kring sunt förnuft.
Citera
2023-10-05, 21:14
Medlem
PaoloRobertos avatar
JeffreyEspstein som användaren heter som var den mest aktiva i inläggen om covid enligt media.
Citera
2023-10-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Visst kan man använda sig av inlägg på flashback och dra slutsatser utifrån det, men man bör såklart även titta på andra källor som referenser eftersom flashback inte är riktigt representativt för samhället i stort.

Men det är representativt för främmande makts påverkan i stort i vissa trådar...
Citera
2023-10-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Majoriteten i samhället var för vaccinet.

Jag vet, så varför använder man Flashback till detta? På fb finns de ju massa stora grupper på fb som man hade kunnat gå in i
Citera
2023-10-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Jag vet, så varför använder man Flashback till detta? På fb finns de ju massa stora grupper på fb som man hade kunnat gå in i
Jag tror att man vill kunna kommunicera med antivaccers.
Citera
2023-10-05, 22:02
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det måste varit skitjobbigt att analysera så många inlägg och bestämma om de är för, emot eller neutrala.

Det är ingen människa som suttit och läst allting. Forskarna har använt en AI som analyserar alla inlägg och den presenterar slutsatser utifrån detta.
Citera
2023-10-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är ingen människa som suttit och läst allting. Forskarna har använt en AI som analyserar alla inlägg och den presenterar slutsatser utifrån detta.
Nja man har använt AI för att välja ut inläggen men hur anlysen gått till framgår inte av radioprogrammet, vad jag kunde höra i alla fall.
Citera
2023-10-05, 22:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Citat:
Nja man har använt AI för att välja ut inläggen men hur anlysen gått till framgår inte av radioprogrammet, vad jag kunde höra i alla fall.

Japp. Klart en dator sökt efter inläggen. Men tror inte det kan räknas som vetenskap om den bedömer dem.
Citera
2023-10-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Kan du inte gå ett steg längre och länka till studien eller annat?

Funderade själv senast idag hur flashbacks server är konfigurerad angående "crawlers".

Ok såklart google et al får vara här och läsa all/mesta data för sökindexering. Annars ja ni fattar.

Men kanske är ok/ ej spärrat för att random bottar och crawlers kan komma hit. Iofs så är det shady business så försöker ju sådana såklart dölja det. Men en server kan ju känna misstänkta mönster i requests och blocka.

Eller köra captcha osv.

Så...

Kan någon tappa in på flashback.org och skrapa data ? Förmodligen, såklart.

Menar helautomatiskt. Fånga all data. Kör det sedan genom en AI typ chatGPT.
Senast redigerad av Vargtickare 2023-10-05 kl. 22:54.
Citera
2023-10-05, 22:52
Medlem
Redan 21 skrev msm om denna undersökning, finns en kort tråd om det. Detta är ju ett forum för mycket spekulationer, gissningar, känslor och en rejäl portion trams och nonsens. Så att dra någon slutsats av vad som skrivs i div trådar av anonyma människor, bottar och betalda lobbyister är inte så tillförlitligt. Vi som har hängt i åratal på fb vet precis vad detta är för något. Och sen handlar det mycket om hur man framställer det eller vilken vinkling.

Och lite OT :

https://portal.research.lu.se/sv/persons/mia-marie-hammarlin

Citat:
Mitt 4-åriga forskningsprojekt (2020-2023) finansieras av Riksbankens Jubileumsfond och berör antivaccinationsrörelsen. Vaccinationstveksamheten i Sverige, präglad av engagemang på internet, utgör det empiriska fokuset. Projektet har också ett metodutvecklande syfte att undersöka hur kvantitativ (språkteknologi) och kvalitativ (etnografisk) metod kan kombineras till effektiva verktyg för att utforska hur vaccinationsdiskussioner etableras och cirkuleras på internet. Ett relaterat (del)projekt om vaccinskepsis som jag driver är kopplat till ett program finansierat av Riksbankens Jubileumsfond, 'At the end of the world: A transdisciplinary approach to the apocalyptic imaginary in the past and present' (PI Janyne Svenungsson).
Citera
2023-10-05, 22:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Forskare från Lund har analyserat 4500 inlägg på flashback för att utröna, bland annat, antivaccers, åsikter.

Kommer det här att förändra myndigheternas sätt att agera?

Är flashback en bra källa för forskning?
Det hade varit intressantare om de använt Flashback för att räkna ut medelinkomsten i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in