Citat:
Ursprungligen postat av
tr0llelito
I denna tråd håller vi en faktabaserad diskussion kring vad Rysslands egentliga mål är.
Vi kan konstatera att Putin inte har möjligheten att backa det han påbörjat. Att förlora ansiktet innebär förstås att hans karriär (och potentiellt hans liv) är över.
Ryssvänliga postare gör gällande att Ryssland strategiskt lämnat ifrån sig 54% av det område man ockuperade för att gräva ner sig och att man nu har exakt det område man hela tiden ämnade att inta.
Många källor har redan tidigt rapporterat om att Rysslands mål är att återupprätta ett 'greater russia' ála Alexander den store.
I nutid så kommer det fler och fler läckor som hintar om att målen absolut inte är att hålla fast vid östra Ukraina.
Här har vi the head of the Russian occupation administration of Zaporizhia, Yevgeny Balitsky, som säger att Baltstaterna, Polen och Finland ligger på tur:
https://twitter.com/carlbildt/status...96193612480864
Här har vi Rysslands senaste rekryteringsfilm som påvisar att Berlin ingår i målsättningen:
https://twitter.com/JayinKyiv/status...03496265777498
Nu önskar jag ha er input på vad Rysslands mål är, och som jag inledde, håll detta faktabaserat. Försök att backa upp påståenden med källor (proryska samt västliga) och håll en nyanserad diskussion.
Man får skilja på storryska drömmares uttalanden och vad som är militärt möjligt och geopolitiskt önskvärt -- det "storryska hotet" baseras på tanken att Dugin har Putins öra, och jag tror inte han har det i så stor utsträckning, Putin är en listigare realpolitiker än så. Man får också skilja på vad som ansågs möjligt vid krigets början och vad som är reellt möjligt nu. Snack om "Berlin" osv är förstås bara hyperbol propaganda avsedd att framställa krigsmakten som stark och påminna om gamla segrar, det är exakt som NAFO-fjantarnas snack om att inta Moskva.
Om jag ignorerar drömmarna så anser jag att det ser ut så här:
Före kriget:
Att Ryssland avsåg att som minst kuva Ukraina och demilitarisera det SAMT införliva utbrytarrepublikerna och säkra Krim permanent, och som mest ockupera hela Ukraina som en buffertzon mot Väst, är väl självklart. Vi vet också att Moldavien var nästa land på tur eftersom Lukasjenko visade upp en karta med denna information, och det är rimligt eftersom Moldavien har ett minimalt och uselt försvar. Jag tror också att baltstaterna låg dåligt till; de har i princip inget försvar, de har absolut inget flygvapen alls, och är till och med idag en munsbit för ryssar + vitryssar utan NATO-hjälp. Putin hade lovat Lukasjenko en hamn vid Östersjön och det är svårt att se hur det ska gå till utan att ockupera baltstaterna. Att de är med i NATO har visat sig spela liten roll eftersom NATO inte hade någon plan för att försvara dem, och jag har svårt att se att Tyskland och Frankrike skulle rullat igång tredje världskriget för att genomföra anfallskrig genom Suwalkikorridoren vid en snabb ockupation av de tre -- i praktiken skulle det blivit ett anfallskrig mot hela Vitryssland + Ryssland för att ta tillbaka Baltikum. Detta hade lett till en NATO-splittring vilket hade varit mycket önskvärt för ryssarna. Så en lyckad Ukrainaoperation, vilket massor av bedömare (inklusive undertecknad) ända fram till två-tre dagar in på operationen ansåg väldigt troligt, anser jag skulle följts av Baltikum + Moldavien + senare Georgien. De andra gamla sovjetrepublikerna, alla de som slutar på -stan, har jag för dålig koll på så jag vet inte vad ryssen skulle med dem till, det skulle vara Kazakstans olja då. Att de skulle försökt sig på att invadera Finland är extremt osannolikt, Polen ännu mindre sannolikt. En begränsad konflikt med Sverige var inte sannolik men heller inte otänkbar, en fullskalig invasion däremot i princip otänkbar.
I nuläget:
Rysslands kapacitet har inte räckt till för att vinna mycket mark och man har förlorat extremt mycket materiel men det är också för att Ukraina har haft möjlighet att sätta emot män och materiel. Båda sidor har lidit ohyggliga förluster och det är inte alla länder som kan stå emot köttmursanfall av rysk typ. Ryssland har fortfarande mer än nog kapacitet att ta Moldavien (som de dock inte kommer fram till på något rimligt sätt) och Georgien, och har sparat större delen av sitt flygvapen; det görs av en anledning, och anledningen är troligtvis en tänkt konflikt med Väst, även om jag tror att det snarare är tänkt som ett försvar än ett anfallsvapen. En konflikt med Baltikum är inte längre sannolik, främst eftersom oavbruten avspaning av ryska+vitryska truppförflyttningar nu görs och NATO har hunnit aktivera fler förband. En konflikt med Finland är helt otänkbar. En konflikt (via vitryskt territorium) med Polen, som har fått tid att trumma upp gamla polsknationalistiska känslor och rysshat, skulle inte sluta väl för anfallarna. En konflikt med Sverige är inte längre sannolik alls inom åtminstone en femårsperiod, däremot skulle ett revanschistiskt Ryssland kanske kunna tänkas slänga iväg några kryssningsmissiler mot Bofors och Saab och några svenska militära installationer för att "straffa vapenleverantören", detta då främst av inrikespolitiska skäl.