2023-10-05, 01:01
Medlem
S3ONs avatar
Jag provoceras lite av att Sverige inte har ett privatägt företag som utvecklar, producerar och förser våldsmonopolet med helt inhemska handeldvapen. Som därtill konkurrensmässigt klarar av att stå upp mot etablerade bolag i branschen..

Vad säger lagarna egentligen? Är det möjligt rent juridiskt utan lagändringar att lägga grunderna för en sådan verksamhet på svensk mark?
Citera
2023-10-05, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Jag provoceras lite av att Sverige inte har ett privatägt företag som utvecklar, producerar och förser våldsmonopolet med helt inhemska handeldvapen. Som därtill konkurrensmässigt klarar av att stå upp mot etablerade bolag i branschen..

Vad säger lagarna egentligen? Är det möjligt rent juridiskt utan lagändringar att lägga grunderna för en sådan verksamhet på svensk mark?
Ska du tillverka ett helt nytt gevär?
Citera
2023-10-05, 01:43
Medlem
Det här är en mycket intressant fråga, finns det någon kunnig i ämnet?
Citera
2023-10-05, 02:40
Medlem
Citat:

Ja det är möjligt men du behöver tillstånd.
Konkurrensen för handeldvapen är extremt hård. Vi har ju flera inhemska vapentillverkare som skulle kunna tillverka handeldvapen om de ville men marknaden är inte direkt gynnsam.
Skall man ha någon chans måste man i princip utveckla något nytt och bättre än existerande eller kunna producera likvärdiga produkter billigare.
Det är inte billigt att producera simplare saker(som t.ex. handeldvapen) därför har vi väldigt liten produktion av simplare saker kvar i landet.

Polisen har precis ingått avtal om nytt tjänstevapen. De går från Sig Saur till Glock.
Avtalet löper under minst 5år.
Möjligheten att få polisen att byta inom närmsta 15åren bedömer jag som 0. Det är kostsamt att byta vapensystem och det görs inte om man inte behöver uppgradera.
Sig Saur använde man i över 30år.

Militären använder främst Pistol 88 (Glock 17 och 19) samt AK5. De skall gå över till AK6.
Glock har väldigt stor produktion från ett extremt etablerat företag. Snudd på omöjligt att tillverka billigare och samtidigt likvärdigt eller bättre i Sverige.
AK5 tillverkades främst i Sverige faktiskt men tillverkas inte längre.
AK6 kommer vara tillverkat av finska Sako(dotterbolag till Beretta Holding). Är redan ett avtal på 10år från 2025.
AK5 användes i över 30år. AK6 lär nog användas ungefär lika länge.

Kort sagt finns det ingen chans för något företag att inom närmsta 15åren eller så tillverka och sälja handeldvapen till svensk polis eller försvar.
Undantaget då om man tillverkar något specialvapen som används i liten omfattning.
Det är dock knappast något man kan bygga ett bolag på.
Citera
2023-10-05, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quest.quest
Det här är en mycket intressant fråga, finns det någon kunnig i ämnet?

Det är lagligt men kräver tillstånd. Vi har flera företag som tillverkar vapen i Sverige, dock inte handeldvapen.

Just nu är det marknadsmässigt totalt ointressant. Polisen har precis ingått avtal om att byta till Glock.
Så de lär inte byta igen inom närmsta 20åren eller så.
Försvarsmakten(tillsammans med finska försvarsmakten) har också nyligen ingått avtal om nytt vapensystem från Sako. Det kommer löpa på minst 10år men realistiskt kommer vi sannolikt köra med dessa vapen i minst 20år.
Citera
2023-10-05, 03:05
Medlem
covfefe...s avatar
Intressant fråga. Finns det någon nykomling som slagit sig in och etablera sig på denna marknad under senaste 50 eller till och med 100 åren? Typ som Tesla gjort i bilindustrin?
Citera
2023-10-05, 07:02
Avslutad
Självklart kan du med rätt tillstånd skapa en inhemsk industri.

Var dock beredd på flera år av förluster innan ni skapat något ni ens kan visa upp för inköpare.
Citera
2023-10-05, 07:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Det finns något som heter ”lagen om krigsmateriel”. Dess 3 § säger rakt ut: ”Krigsmateriel får inte tillverkas här i landet utan tillstånd.” Tillstånd söker du hos Inspektionen för strategiska produkter.
Citera
2023-10-05, 11:40
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Utveckla något nytt och bättre än existerande

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det finns något som heter ”lagen om krigsmateriel”. Dess 3 § säger rakt ut: ”Krigsmateriel får inte tillverkas här i landet utan tillstånd.” Tillstånd söker du hos Inspektionen för strategiska produkter.

Precis vad jag sökte, tack!
Citera
2023-10-05, 11:47
Medlem
Citat:

Husqvarna tillverkar jaktvapen och har tillverkat det mesta historiskt. Okej, de lade ner det 1989. Men det var knappast pga en lagändring.

Husqvarna tillverkade bl a AK4 och pistol m/07 på licens.

Grejen är väl att utrikes konkurrens från Colt, Baretta och att vad det är har varit för stark.

Jag skulle tro det är möjligt ja, men konkurrensen är mördande (häpp!)
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2023-10-05 kl. 11:53.
Citera
2023-10-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är lagligt men kräver tillstånd. Vi har flera företag som tillverkar vapen i Sverige, dock inte handeldvapen.

Just nu är det marknadsmässigt totalt ointressant. Polisen har precis ingått avtal om att byta till Glock.
Så de lär inte byta igen inom närmsta 20åren eller så.
Försvarsmakten(tillsammans med finska försvarsmakten) har också nyligen ingått avtal om nytt vapensystem från Sako. Det kommer löpa på minst 10år men realistiskt kommer vi sannolikt köra med dessa vapen i minst 20år.
Husqvarna har ju tillverkat handeldvapen i landet sen långt tillbaka.
Citera
2023-10-05, 15:32
Medlem
Citat:

Vad jag vet har Bofors alltid varit privat sedan 1500-talet och är idag även privatägt i BEA Systems AB. Likaså är SAAB rivatägt.

Men nej, du får inte utan regeringens tillstånd bedriva vapentillverkning i Sverige, det säger sig självt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in