2023-10-04, 20:15
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Extrem datornovis här som tacksamt tar emot tips och råd.
Om jag har ett trasigt 1060 som sitter i en lenovo legion med ca 5 år på nacken, vad kan man byta det till? Passar alla 1060 från andra tillverkare eller är dom märkesspecifika, dvs lenovo måste ha ett kort som är anpassat till lenovo? Finns det någon uppgradering som passar rakt av eller är det bara skrota hela datorn?
Citera
2023-10-04, 20:37
Medlem
OneTaps avatar
först o främst va har du för övriga dator komponenter o vilken budget hade du tänkt för kalaset? o hur vet du att kortet e trasigt?

1060 från alla andra tillverkare funkar så länge dom fysiskt får plats i caset. dock e 1060 gammalt o går knappt få tag på. ska du köpa nåt nytt så finns rx6600 som har prestanda som ett gtx 1080 ungefär =)
Senast redigerad av OneTap 2023-10-04 kl. 20:39.
Citera
2023-10-04, 21:50
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Det är det som satt i när datorn köptes, har ingen aning om vad det är. Är ganska säker på att det är grafikkortet som gett upp, har tappat först hdmi-utgångarna sedan dom andra (kommer inte ihåg vad dom heter), innan utgångarna gett upp har bilden blivit fladdrig och flimmrig… Det är grabben som har den och spelar på och han vill ju så klart ha en ny dator men jag hoppas kunna hålla liv i den här ett tag till.
Citera
2023-10-04, 22:00
Medlem
swebarbs avatar
Märkesdatorer har oftast klena och nätagg av dålig kvalite så du bör inte stoppa in något jättenytt kort i en sådan dator bästa är köpa nåt liknande beg som sitter i din dator nu typ.
Citera
2023-10-04, 22:47
Medlem
Du kan prova baka kortet i ugnen, förmodligen är det lödningar på kortet som blivit gamla och spruckna.
Har själv fixat igång minst 5 kort som gett upp med bra resultat.
Citera
2023-10-05, 06:24
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Hur bakar men det i ugnen? Temp och tid?
Citera
2023-10-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Hur bakar men det i ugnen? Temp och tid?

Vi hade massa sånna kretskort när jag praktiserade som It-tekniker i Skaraborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in