• 1
  • 2
2024-05-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ok, tack - det var ett bra svar till mig också..Sicken bildjungel!

Jo, de allra första elbilarna i första generationen var inte fullt lika stabila och lyckade som dagens. I dag har Nissans nya ersättare till den gamla Leaf, Nissan Aria, riktig kylning/värming av batterierna samt även CCS Typ2 som snabbladdningsintag. Så de har absolut lärt sig mycket.

Den enda mindre elbil som jag kan komma på från första generationens tidiga elbilar som är riktigt bra även med dagens mått, är nog BMWs i3 och i3S. Är inte min favorit (pga. väldigt speciell design och utseende), men rent tekniskt så har den visat sig väldigt hållbar och med batterier som hållit sin kapacitet väldigt väl. Riktigt effektiv och energisnål elektrisk drivlina, och samtidigt bra aktiv klimatisering av batterierna.

Gällande moderna elbilar så är det inte alls samma djungel längre. Alla moderna elbilar har aktiv klimatisering av batterierna och alla använder CCS Typ2 för snabbladdning och Typ2 för 3-fas AC-laddning.

Det som man kan eventuellt kika på efter med nya elbilar, som kan skilja sig mellan modeller, är om de har värmepump och om de har förvärmning av batterierna inför snabbladdning på vintern. En annan fördel är om bilarna har navigering med automatisk planering av snabbladdare längs vägen som underlättar och förenklar att köra långt med elbil. Låg förbrukning är också något att kika på, precis som med bensinbilar, då det är dyrt att snabbladda på långresor (ungefär lika dyrt som att tanka ICE-bilar). Men allt detta är inga måsten när man normalt använder elbilen hemma i vardagen, men bra plus i vissa sammanhang om man ofta skall köra med bilen på längre resor.
Senast redigerad av mtflash 2024-05-23 kl. 19:13.
Citera
2024-05-23, 19:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ni som nu haft en Nissan Leaf ett tag. Är ni nöjda? Hur långt kan ni köra med den.

Funkar den som familjebil? Är bagageutrymmet tillräckligt stort?

Vad har ni för erfarenheter?
Nissan Leaf klarar inte av långturer, batteriet blir för varmt och laddningen tar så väldigt lång tid.
Dessutom har den chademo-kontakt, vilket inte är europeisk standard, dvs svårare att hitta laddstationer.

VW ID 3 är bättre på allt, nya faceliften är även betydligt mer påkostad om budgeten tillåter det.
Du kan även välja mellan två olika batteristorlekar, 58 resp 77 kW.
Citera
2024-05-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, de allra första elbilarna i första generationen var inte fullt lika stabila och lyckade som dagens. I dag har Nissans nya ersättare till den gamla Leaf, Nissan Aria, riktig kylning/värming av batterierna samt även CCS Typ2 som snabbladdningsintag. Så de har absolut lärt sig mycket.

Den enda mindre elbil som jag kan komma på från första generationens tidiga elbilar som är riktigt bra även med dagens mått, är nog BMWs i3 och i3S. Är inte min favorit (pga. väldigt speciell design och utseende), men rent tekniskt så har den visat sig väldigt hållbar och med batterier som hållit sin kapacitet väldigt väl. Riktigt effektiv och energisnål elektrisk drivlina, och samtidigt bra aktiv klimatisering av batterierna.

Gällande moderna elbilar så är det inte alls samma djungel längre. Alla moderna elbilar har aktiv klimatisering av batterierna och alla använder CCS Typ2 för snabbladdning och Typ2 för 3-fas AC-laddning.

Det som man kan eventuellt kika på efter med nya elbilar, som kan skilja sig mellan modeller, är om de har värmepump och om de har förvärmning av batterierna inför snabbladdning på vintern. En annan fördel är om bilarna har navigering med automatisk planering av snabbladdare längs vägen som underlättar och förenklar att köra långt med elbil. Låg förbrukning är också något att kika på, precis som med bensinbilar, då det är dyrt att snabbladda på långresor (ungefär lika dyrt som att tanka ICE-bilar). Men allt detta är inga måsten när man normalt använder elbilen hemma i vardagen, men bra plus i vissa sammanhang om man ofta skall köra med bilen på längre resor.

Tack, bra info.
Citera
2024-05-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nissan Leaf klarar inte av långturer, batteriet blir för varmt och laddningen tar så väldigt lång tid.
Dessutom har den chademo-kontakt, vilket inte är europeisk standard, dvs svårare att hitta laddstationer.

VW ID 3 är bättre på allt, nya faceliften är även betydligt mer påkostad om budgeten tillåter det.

Tack, bra info.
Citera
2024-05-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Nu är ju dessa bilar i helt olika prisklass. Leaf är med 40kwh batteriet i praktiken en 5år gammal elbil till kalaspris. Passar perfekt till pendling etc. Ett bra alternativ till en begagnad elbil, fast med garantier.
ID3 är en modern elbil, som kostar därefter.
Citera
2024-05-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Nu är ju dessa bilar i helt olika prisklass. Leaf är med 40kwh batteriet i praktiken en 5år gammal elbil till kalaspris. Passar perfekt till pendling etc. Ett bra alternativ till en begagnad elbil, fast med garantier.
ID3 är en modern elbil, som kostar därefter.

Jo, de är helt olika generationer. Den första generationens elbilar var väl i stort sett Tesla Model S, Nissan Leaf, BMW i3 och Renault Zoe.

Håller med dig helt där att det blir en märklig jämförelse, men för att försvara BAB7 så var det ju inte han, utan TS som frågade specifikt om skillnaden mellan (enbart) just Leaf och ID3.

Men skulle nog säga som så många andra i tråden att Leaf är den sämsta elbilen av den första generationens elbilar, och verkar vara den elbil som har övervägande problem med degraderade batterier.
Senast redigerad av mtflash 2024-05-24 kl. 14:47.
Citera
2024-05-24, 22:26
Medlem
Citat:
Jo, de är helt olika generationer. Den första generationens elbilar var väl i stort sett Tesla Model S, Nissan Leaf, BMW i3 och Renault Zoe.

Håller med dig helt där att det blir en märklig jämförelse, men för att försvara BAB7 så var det ju inte han, utan TS som frågade specifikt om skillnaden mellan (enbart) just Leaf och ID3.

Men skulle nog säga som så många andra i tråden att Leaf är den sämsta elbilen av den första generationens elbilar, och verkar vara den elbil som har övervägande problem med degraderade batterier.

Precis. Leaf har også slutat tillverkats, de sista exemplaren hos handlarna har dumpats ut extremt billigt. Antog det var ett sådant ex som TS fått erbjudande på. Kan man få 2 leaf till priset av en ID3, samt inte har behov för modern räckvidd och laddhastighet, eller CCS,, så är ju en sådan leaf med 5/8år garanti ett OK köp.
Citera
2024-05-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Precis. Leaf har også slutat tillverkats, de sista exemplaren hos handlarna har dumpats ut extremt billigt. Antog det var ett sådant ex som TS fått erbjudande på. Kan man få 2 leaf till priset av en ID3, samt inte har behov för modern räckvidd och laddhastighet, eller CCS,, så är ju en sådan leaf med 5/8år garanti ett OK köp.

Nu är jag inget fan av Zoe, och det tar mig emot att säga det, men tror faktiskt Zoe är ett bättre köp än en Leaf om jag var absolut tvungen att välja mellan de två. Det viktiga är att man väljer en Zoe med friköpt batteri (eller räknar in kostnaden för att köpa loss det).

Personligen skulle jag nog dock lagt till lite mera för en BMW i3 över Leaf/Zoe, om jag klarar mig med räckvidden/laddeffkten. Är inte något superfan heller av den bilen (höga MPV/CUV-aktiga bilar är inte min favorit), men den har nog effektivast laddning och effektivast drivlina av de tre, och riktig vätskekylning/värmning av batteripacket gör denna gamla bil till modern än i dag (vissa har tom. värmepump).
Senast redigerad av mtflash 2024-05-25 kl. 00:19.
Citera
2024-05-26, 16:57
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nu är jag inget fan av Zoe, och det tar mig emot att säga det, men tror faktiskt Zoe är ett bättre köp än en Leaf om jag var absolut tvungen att välja mellan de två.
Att välja mellan dessa två är som att välja mellan pest eller kolera men jag skulle nog valt Leaf .
Den har ju ännu sämre batteri hantering än ZOE men är större, tystare och håller högre kvalitet , vilket iofs inte är så svårt.
Citera
2024-05-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Att välja mellan dessa två är som att välja mellan pest eller kolera men jag skulle nog valt Leaf .
Den har ju ännu sämre batteri hantering än ZOE men är större, tystare och håller högre kvalitet , vilket iofs inte är så svårt.

Ska man köpa en riktigt gammal elbil utan garantier så bör man veta vad man gör. Dvs läs på och kontrollera batteriets SOH.
Citera
2024-05-29, 21:20
Medlem
Skulle skippa båda.
Varför?

Leaf:
Tråkig
Gammal
Luftkylda batterier
Chademo
Tekkna ett krav.
Kasst baksätet

Id.3
Vw-produkt på riktigt
Klent chassi (äter krängningshämmare)
Får en clio från 99 att kännas premium
Plastig (tänk känslan av gb-glasslådakr
Hög degeneration på batteriet
Elfel
Äter däck på kort tid
Buggig app
Kassa garantier
Dålig lack (repkänslig)
Kassa stolar i life-version som är den vanligaste
Fönstervevar bak om inte tillval eller högre utrustningsnivå
Inga högtalare bak om inte högre utrustningsnivå.

Köp hellre Zoe, Tesla eller Mg. Alla är bättre än dessa två.

Men måste du välja, Välj Leafen. Bättre bil
Citera
2024-08-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Är nyfiken på en beg. Nissan Leaf eller ID.3.

Någon som äger en? Nöjd? Känner ej till deras utrustningspaket och val.
Tvingas byta batteri för 234 000 – nekas garanti

"Trots åtta års batterigaranti vägrar Nissan täcka kostnaderna för ett fem år gammalt trasigt batteri. I stället blir Nissan Leaf-ägaren Robert Strøm skyldig att betala 234 000 kronor för batteribytet.
– Jag kan inte förstå att de tackat nej, säger Robert Strøm till Motor."

https://carup.se/tvingas-byta-batter...WxvnaRHBaqk7vQ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här