Citat:
Ursprungligen postat av
Tissetiss
Ok, tack - det var ett bra svar till mig också..Sicken bildjungel!

Jo, de allra första elbilarna i första generationen var inte fullt lika stabila och lyckade som dagens. I dag har Nissans nya ersättare till den gamla Leaf, Nissan Aria, riktig kylning/värming av batterierna samt även CCS Typ2 som snabbladdningsintag. Så de har absolut lärt sig mycket.
Den enda mindre elbil som jag kan komma på från första generationens tidiga elbilar som är riktigt bra även med dagens mått, är nog BMWs i3 och i3S. Är inte min favorit (pga. väldigt speciell design och utseende), men rent tekniskt så har den visat sig väldigt hållbar och med batterier som hållit sin kapacitet väldigt väl. Riktigt effektiv och energisnål elektrisk drivlina, och samtidigt bra aktiv klimatisering av batterierna.
Gällande moderna elbilar så är det inte alls samma djungel längre. Alla moderna elbilar har aktiv klimatisering av batterierna och alla använder CCS Typ2 för snabbladdning och Typ2 för 3-fas AC-laddning.
Det som man kan eventuellt kika på efter med nya elbilar, som kan skilja sig mellan modeller, är om de har värmepump och om de har förvärmning av batterierna inför snabbladdning på vintern. En annan fördel är om bilarna har navigering med automatisk planering av snabbladdare längs vägen som underlättar och förenklar att köra långt med elbil. Låg förbrukning är också något att kika på, precis som med bensinbilar, då det är dyrt att snabbladda på långresor (ungefär lika dyrt som att tanka ICE-bilar). Men allt detta är inga måsten när man normalt använder elbilen hemma i vardagen, men bra plus i vissa sammanhang om man ofta skall köra med bilen på längre resor.