2024-03-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Vad är det egentligen som säger att det blir ungdomsvård ? I fallet med en mamma till en gängkriminell som blev mördad yrkar åklagaren på fängelse för en 15åring.

17-åringen som mördade polisen i Gbg fick åtta års fängelse.

Hoppas verkligen att åklagaren yrkar på fängelse för 16åringen i detta fall för lagstiftningen medger ju detta

De kan yrka på fängelse men det är EXTREMT ovanligt att det utdöms. 17 åringen som fick fängelse var nästan 18 år. Han dödade en polis som var i sin yrkesroll. Han hade gängkopplingar och han hade dessutom varit dömd till sluten ungdomsvård en gång innan.
Citera
2024-03-21, 16:27
Medlem
punkt 6 - 85 omfattar skador mot huvud och hals. därmed stänger vi butiken för pratet om att "HM" skulle hamnat i vattnet för egen maskin

-------

skulle bli förvånad om något annat än vård utdöms i detta fall
Citera
2024-03-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det "obegripliga" som presenteras i ditt inlägg låter som autismspektrumtillstånd hos gärningsmannen.

Absolut! Kan vara sådant som är bakomliggande. Finns ju en hel del i det jag skrev som stämmer in på autismspektrum eller andra NPF-diagnoser (t ex kommunikations/språkstörningar, svårigheter med kognitiv empati, svårigheter att förstå sammanhang och att föreställa sig vad andra människor tänker/känner, vill ha rutiner och förutsägbarhet, låg impulskontroll)...men det behöver ju inte alltid vara så - och hur det ligger till i just detta fallet har jag ingen aning om.
Citera
2024-03-21, 18:49
Medlem
Henke vägde 86 kg och Fabbe ser ut som en anorektiker/knarkare på typ 50 kg.

Jag undrar verkligen om Fabbe gjorde detta ensam för Henke var ju fysiskt överlägsen
Citera
2024-03-21, 18:57
Medlem
Citat:
Vad är det egentligen som säger att det blir ungdomsvård ? I fallet med en mamma till en gängkriminell som blev mördad yrkar åklagaren på fängelse för en 15åring.

17-åringen som mördade polisen i Gbg fick åtta års fängelse.

Hoppas verkligen att åklagaren yrkar på fängelse för 16åringen i detta fall för lagstiftningen medger ju detta

För att dömas till fängelse som minderårig säger lagen att det krävs synnerliga skäl för att döma till fängelse OCH särskilda skäl för att inte döma till sluten ungdomsvård...

Anledningen till att den 17-åriga polismördaren i Biskopsgården dömdes till fängelse var att han strax före mordet avtjänat 1 års sluten ungdomsvård för ett mordförsök, vilket är ett väldigt allvarligt brott. Han återföll alltså i ÄNNU grövre brottslighet. Med andra ord kunde man konstatera att den slutna ungdomsvården inte utgjort en tillräckligt ingripande reaktion på brottsligheten. Detta utgjorde därför särskilda skäl för att inte döma till sluten ungdomsvård.

Vidare så var det ett Mord (inkl. försök till mord på några rivaler) vilket är oerhört allvarliga brott med höga straffvärden. Mordet innehöll många försvårande omständigheter som exempelvis att skjutningen skedde med automatvapen, på en tätbebyggd plats en sommarkväll där många personer fanns i rörelse. Vidare så hade själva dödandet inslag av avrättning då 17-åringen sköt två skott "rakt och målinriktat" från relativt nära håll i halsen på offret. Dessutom har detta skett mot en person körandes på moped, utan möjlighet att försvara sig. En annan försvårande omständighet var att 17-åringens agerande hade sin grund i en pågående gängkonflikt mellan två kriminella nätverk. Slutligen var även mordförsöket i form ytterligare en skjutning, bara minuterna före mordet, att betrakta som en försvårande omständighet - och sett till brottet enskilt/isolerat, så har även det brottet ett avsevärt högt straffvärde. Sammantaget ansåg rätten att det inte fanns några förmildrande omständigheter, utan endast försvårande. Dessa försvårande omständigheter sammantaget gjorde att rätten ansåg att gärningen haft ett straffvärde av livstids fängelse om det handlat om en vuxen gärningsman. Ovan nämnda utgjorde därför synnerliga skäl för att döma till fängelse.

...Tar vi det aktuella fallet så finns det absolut synnerliga skäl att döma till fängelse (då det handlar om mord, med oerhört högt straffvärde), men jag kan inte se att det finns särskilda skäl för att inte döma till sluten ungdomsvård. Därför kommer inte fängelse att komma på tal här.
Citera
2024-03-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut! Kan vara sådant som är bakomliggande. Finns ju en hel del i det jag skrev som stämmer in på autismspektrum eller andra NPF-diagnoser (t ex kommunikations/språkstörningar, svårigheter med kognitiv empati, svårigheter att förstå sammanhang och att föreställa sig vad andra människor tänker/känner, vill ha rutiner och förutsägbarhet, låg impulskontroll)...men det behöver ju inte alltid vara så - och hur det ligger till i just detta fallet har jag ingen aning om.
Nej givetvis är det inte alltid människor med autismspektrumtillstånd som har de problem du räknar upp, det är vanligt bland alla andra brottslingar också. Högt utvecklade kognitiva förmågor och tidig våldsdebut är istället en kraftfull indikation på att det är en psykopat med just psykopaterna hjärna men då mer fungerande främre delar. Unga människor med välutvecklade hjärnor är sällan våldsbenägna och skadar normalt inte andra människor.
Citera
2024-03-21, 19:06
Medlem
Vet man nåt om motivet?????
Citera
2024-03-21, 19:13
Medlem
Citat:
Jag undrar verkligen

de enda spåren som kunnat knytas till någon tillhör "F.A" därmed får man utgå ifrån att han varit ensam

med tanke på skadornas omfattning och placering så lär "HM" hamnat på marken tämligen omgående
Citera
2024-03-21, 20:10
Medlem
Alltså jag kan verkligen vara helt ute och cyklar men jag får en känsla av att M*hammed K*n köper sexuella tjänster av H?
Han säger själv att han hjälpt H med pengar/prylar. Mycket av förhöret om vad MK och H gör hemma hos H är maskat. Polisen förhör Fabbe om han visste att H brukar träffa en äldre man? ..
Beror polisens frågor på Fabbes beteende i häktet där han skriker om hur äckligt det är med homosexuella kors och tvärs?

Bara en fundering och egentligen spelar det kanske inte något roll. Förutom att det isåfall är tragiskt att H utsatts för detta i livet.
Citera
2024-03-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelblomman
Kan någon ladda upp en fungerande fup? Jag är fortfarande på del 1. Sidan har stängts ner ca 100 ggr nu och jag får ladda om sidan bara för att se det hända igen.

Testa om den här funkar bättre

https://gofile.io/d/qP1E7H

.
Citera
2024-03-21, 20:23
Medlem
Citat:
Henke vägde 86 kg och Fabbe ser ut som en anorektiker/knarkare på typ 50 kg.

Jag undrar verkligen om Fabbe gjorde detta ensam för Henke var ju fysiskt överlägsen

Ett psykfall med kniv som planerat att döda och som sedan hugger 140 gånger har nog ett övertag i de flesta situationer.
Citera
2024-03-21, 20:36
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Han var tillräckligt orädd för att stanna och hugga kniven 140 gånger samt återkomma och elda saker.

Man kan ju reagera olika i olika skeenden 🤷
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in