2023-10-03, 18:11
Medlem
Söker en bra tryffelolja för att göra egen tryffelmajjo till burgarna etc men var hittar jag en bra?
Ramlade över en idag på Willys, Levante black truffle oil som bestod av 97% olja & 3% ”tryffelarom”. Avstod köp då den verkade vara en vanlig olja med doft av tryffel.

Så har ni tips är ni välkomna att skriva det! Gärna tips på andra bra användningsområden med
Citera
2023-10-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ramlade över en idag på Willys, Levante black truffle oil som bestod av 97% olja & 3% ”tryffelarom”. Avstod köp då den verkade vara en vanlig olja med doft av tryffel.
Tittade på lite tryffeloljor, och de flesta verkar vara av typen "med smak av tryffel", vilket borde innebära att den inte har äkta tryffel utan syntetiskt framställd. Antagligen det de kallar tryffelarom.

Sedan kanske syntetisk är lika god som äkta, kanske att sådan olja till och med smakar mer eftersom syntetisk knappast ligger i samma prisnivå som äkta och man då kan ha i mer.
Citera
2023-10-03, 19:22
Medlem
Tryffel är inte oljelösligt så alla sk tryffeloljor är gjorda på det där viset.
Köp en bara. Din majo blir lika bra oavsett vilken.
Citera
2023-10-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Tryffel är inte oljelösligt så alla sk tryffeloljor är gjorda på det där viset.
Köp en bara. Din majo blir lika bra oavsett vilken.
Här en med skivor av tryffel,
Citat:
Tryffelolja med äkta svart tryffel och kallpressad olivolja från de italienska skogarna. Oljan innehåller äkta tryffelskivor som flyter runt i flaskan.
https://parmapojkarna.se/produkt/tryffelolja-svart-tryffel-100-ml/

Kan en sådan ge bättre smak än de med syntetisk tryffel?
Citera
2023-10-03, 19:29
Medlem
Jag har inget att tillägga utöver det jag redan skrivit.
Citera
2023-10-03, 19:39
Medlem
Zeta har tydligen en tryffelolja där de använt tryffel,
Citat:
-Äntligen har vi lyckats få fram en tryffelolja framställd av äkta vit tryffel, något som varit omöjligt förut och alltför kostsamt. Det vår producent gjort är att extrahera aromen från vit tryffelsvamp genom att finmala tryffeln och sedan låta den dra i olivolja i minst femton dagar innan den filtreras. Därefter blandas två procent av den naturligt koncentrerade tryffeloljan med vanlig olivolja. Det kan låta lite, men de flesta tryffeloljorna på marknaden innehåller o,5 procent tryffelarom och då är den syntetiskt framställd, berättar Massimo Gasperini, inköpare och produktansvarig.
https://www.mynewsdesk.com/se/di_luca_di_luca/news/aentligen-tryffelolja-med-smak-av-aekta-tryffel-395886
Citera
2023-10-03, 19:47
Medlem
nittinies avatar
Du gräver fram den själv och tar den olja du föredrar trots att oljan ju bara är oljig.
Tryffel och citronsaft är grejen.
Passar överallt, till allt, sallad, fisk, älg eller blancherade grönsaker.
Citera
2025-10-25, 07:19
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Här en med skivor av tryffel, https://parmapojkarna.se/produkt/tryffelolja-svart-tryffel-100-ml/

Kan en sådan ge bättre smak än de med syntetisk tryffel?

En del dyrare oljor kan innehålla lite vit tryffel men det ger ingen extra smak på grund av tryffeln.
Tryffel aromerna är inte oljelösliga så det är väl mera om man vill ha lite smak på "bitarna" som ligger i oljan.

Bättre då att testa lite olika "vanliga" tryffeloljor. Mörk tryffelolja är den jag föredrar, några droppar i en svampstuvning ex ger lite mer jordig svampsmak. Vit tryffelolja smakar mera som lite bränd vitlök för mig. Föredrar den mörka i alla lägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in