2023-10-03, 12:53
Medlem
Bakgrund:
Kom brev från utländsk bank addresserad till min pappa, avliden sen några år. I brevet står att han har pengar kvar hos dem och det rör sig om några tiotusen i svenska kronor.

Jag letade rätt på nån där och emailade han om situationen, fick svar att han meddelar kondoleanser men ifall han skall skicka summan till mig måste jag skicka honom:
"death certificate" - enkelt, utdrag från skatteverket underskrivet av tjänsteman (fixat)
"copy of original cheque" - scannat och fixat
men sen även:
"proof of beneficiary" - Tja själva orden är förståeliga, bevis på att jag är efterlevande. Ordnade ett underskrivet urdrag från skatteverket att han är min pappa.

Sett från en banktjänstemans perspektiv, är detta tillräckligt som beneficiary ? Eller är det nåt mer en banktjänsteman vill ha ?
Citera
2023-10-03, 13:00
Medlem
Det bör sannolikt räcka
Citera
2023-10-03, 13:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roskaitr
Bakgrund:
Kom brev från utländsk bank addresserad till min pappa, avliden sen några år. I brevet står att han har pengar kvar hos dem och det rör sig om några tiotusen i svenska kronor.

Jag letade rätt på nån där och emailade han om situationen, fick svar att han meddelar kondoleanser men ifall han skall skicka summan till mig måste jag skicka honom:
"death certificate" - enkelt, utdrag från skatteverket underskrivet av tjänsteman (fixat)
"copy of original cheque" - scannat och fixat
men sen även:
"proof of beneficiary" - Tja själva orden är förståeliga, bevis på att jag är efterlevande. Ordnade ett underskrivet urdrag från skatteverket att han är min pappa.

Sett från en banktjänstemans perspektiv, är detta tillräckligt som beneficiary ? Eller är det nåt mer en banktjänsteman vill ha ?

Skulle tro att du behöver skicka med bodelningshandlingen översatt till engelska där det framgår att
du är ensam arvinge.
Citera
2023-10-03, 17:00
Medlem
pn222jws avatar
Förmånstagare = arvinge = du...det lär räcka.
Citera
2023-10-03, 22:22
Medlem
Det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här