2006-08-03, 09:45
Medlem
Prometeuss avatar
Testade att kolla på HD-dvd-rip idag, tyvärr verkade datorn för slö för att visa den, ungefär var tioende frame orkar den packa upp
Datorn jag har idag är en:
AMD Athlon 2200+
512mb ram av obestämd typ
GF 6600GT

Vad hade ni valt för nya delar om ni fått välja delar för 5000:-? Moderkortet måste vara kompatibelt med AGP för jag känner inte att jag behöver nytt grafikkort, det är snarare de andra delarna som ligger efter s.a.s.
Citera
2006-08-03, 10:25
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Så slö att den bara orkar packa upp var tionde frame? Har du alltså problem redan när du ska packa upp filmen eller är det "hackigt" när du väl ser på den?

Tycker att det verkar konstigt att din dator inte klarar av att spela upp filmen ordentligt. Testa att använda ett annat program för att spela upp den, förslagsvis VLC.
Citera
2006-08-03, 11:28
Medlem
terminator t-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plarre
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Så slö att den bara orkar packa upp var tionde frame? Har du alltså problem redan när du ska packa upp filmen eller är det "hackigt" när du väl ser på den?

Tycker att det verkar konstigt att din dator inte klarar av att spela upp filmen ordentligt. Testa att använda ett annat program för att spela upp den, förslagsvis VLC.

HD-DVD http://www.wmvhd.com/

xvid spelas upp med vlc länk:http://www.videolan.org/vlc/
Citera
2006-08-03, 12:49
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Vad hade ni valt för nya delar om ni fått välja delar för 5000:-? Moderkortet måste vara kompatibelt med AGP för jag känner inte att jag behöver nytt grafikkort, det är snarare de andra delarna som ligger efter s.a.s.
Mer RAM! Jag har ett ATI Radeon X850XT och kortet stöder HDTV på 720p & 1080i.
Citera
2006-08-03, 14:42
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plarre

Xvid är ett sätt att komprimera film, i mitt fall verkar det som att datorn inte riktigt hänger med, antar då att den inte hinner packa upp som den ska, det blir alltså precis som du säger hackigt.
Kör VLC, men inte hjälper det.
Har problem med datorn i övrigt.. får grova grafikfel (fel färger på texturer) när jag kör krävande spel, kan de båda problemen ha någon gemensam nämnare? Känns som att datorn inte riktigt presterar som den borde.
Citera
2006-08-03, 16:02
Medlem
Stiffmeisters avatar
Pröva att köra adaware en sväng.. Hjälper inte det så är format c: en lösning på många problem...
Citera
2006-08-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Testade att kolla på HD-dvd-rip idag, tyvärr verkade datorn för slö för att visa den, ungefär var tioende frame orkar den packa upp
Datorn jag har idag är en:
AMD Athlon 2200+
512mb ram av obestämd typ
GF 6600GT

Den processorn är väl några år gammal va?? Hursom helst så skulle jag misstänka att den är på tok för slö vad gäller 720/1080p-material... det krävs en riktigt snabb processor för att kunna spela upp 1080p (såvida man inte har ett grafikkort som gör det i hårdvara)...

512MB... Låteer lite väl lite tycker jag om du vill spela upp 720/1080p filmer...

GF6600GT... jag och grafikkort ska vi tala tyst om... jag är lite av en Ati-fanboy så jag kan inte så himla mycket om Nvidia grafikkorten... men jag tror att det där är ett ganska gammalt kort om jag inte har fel??

Kort sagt... din nuvarande burk orkar helt enkelt inte med det du vill göra med den... :-)

Du har nu två val... att bita i det sura päronet eller att tjacka nya grejjer...
Citera
2006-08-03, 17:19
Medlem
Stiffmeisters avatar
Kör xvid på en 1,2ghz dator med 512 i ram går hur bra som helst..
Citera
2006-08-03, 17:54
Medlem
terminator t-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffmeister
Kör xvid på en 1,2ghz dator med 512 i ram går hur bra som helst..

tro nog att orginal posten handlade om dvd-hd vilket sätter större krav
på hård varan

xvid är mindre hård vara krävande

till huvud posten din cpu klara spela xvid/divx (dvd) lägg till mer minne 512mb till och dvd kan spelas upp
men hd matrial kan du nog glömma

moderkort som klara amd 64 bitar och nytt minne plus ny cpu som kan kosta allt från
cpu:1129 kr AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz / 512kB Socket AM2 (Box)
moderkort:725 kr
Asus - Socket AM2 - MATX VIA K8M890 (M2V-TVM)
minne: 1295 kr
Kingston DDR2 1024MB 533MHZ CL3 (Kit of 2)
obs detta är endast exempel på componenter

system krav finns att läs här
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/choosingpc.aspx
Citera
2006-08-03, 17:57
Medlem
Stiffmeisters avatar
Sorry, blandade nog ihop innehållet i ett par inläggg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in