2023-12-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Praise!

Ska kolla upp dina andra spår men jag måste bara in bums och säga att jag reagerar absolut direkt på ditt sista spår som var Memphis.

Kände igen henne i låten du länkade och eftersom du länkade en låt med Tommy Wright så började jag fundera på om detta är kvinnan från Tommy Wrights grupp 10 Wanted Men, och det var det ju det. Riktigt megaskoj faktiskt! Men hon verkar inte finnas på Spotify och det smärtar. Men jag håller med dig, hon tog verkligen över detta spår! 😃

Har du en stadig koll på Memphis 90-tals grejer?

Vad jag kan läsa så var Loko 15 år när denna låt släpptes. Boo var 14 år när hon var med i 36m och Lil Yo (Yo Gotti) var bara 15 år och så vansinnigt mycket bättre än idag när han släppte vansinnigt tung musik och beefade med just 36m. Rekommenderar starkt hans platta Youngsta's On A Come Up om du inte har lyssnat på honom som ung. Vad hände egentligen med Lil Yo (Yo Gotti) och hur mycket talang fanns det i Memphis under 90-talet egentligen?

Ska som sagt spana dina andra bidrag men jag blev smått lyrisk över ditt sista spår och samtidigt ordentligt nyfiken på vad du har om Memphis.

Ha en riktigt bra kväll med härlig musik och litervis med vin. Jag höjer min flaska Åbro 7,3 och säger skål till dig. 😄

Edit: Ursäkta min inkompetens och brist på att kunna söka vettigt. Vilken låt samplade Beyonce med Loko, den skulle vara intressant att höra!

Måste erkänna att jag inte har något större dragning till hip-hopen i Amerikanska södern utöver perioden när Outcast bubblade upp (tänk ATliens) samt bitar ur Dungeon Family och några få stycken från Paul Wall. Gillar Söderns kultur dock (!)

När jag hörde låten med Princess Loko tillsammans med Tommy Wright III och i.o.m. Beyoncés remix får jag känslan att det måste ha bidragit till starten utav Phonk? Mitt yrke är musik så jag kommer dessvärre över denna genre ganska så frekvent inom jobbet och något säger mig att du skulle gilla det skarpt, medans för en annan är det en plåga, haha. Tänk "chopped & screwed" fast det går fort på LSD, cowbell från 808:an som går frekvent och mufflat som fan, man hör knappt texten. Jag fick den känslan iaf när jag lyssnade på ovan låt, dess outro. Edit: med ovan låt så menar jag Tommy Wright III låten med Princess loko, dess outro).

För att svara på din andra fråga; Den är på Beyoncés senaste platta Renaissance (2022) - I am that girl

Skål påre 🥂 (och trevlig helg igen typ)
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-12-08 kl. 21:27.
Citera
2023-12-08, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Måste erkänna att jag inte har något större dragning till hip-hopen i Amerikanska södern utöver perioden när Outcast bubblade upp (tänk ATliens) samt bitar ur Dungeon Family och några få stycken från Paul Wall. Gillar Söderns kultur dock (!)

När jag hörde låten med Princess Loko tillsammans med Tommy Wright III och i.o.m. Beyoncés remix får jag känslan att det måste ha bidragit till starten utav Phonk? Mitt yrke är musik så jag kommer dessvärre över denna genre ganska så frekvent inom jobbet och något säger mig att du skulle gilla det skarpt, medans för en annan är det en plåga, haha. Tänk "chopped & screwed" fast det går fort på LSD, cowbell från 808:an som går frekvent och mufflat som fan, man hör knappt texten. Jag fick den känslan iaf när jag lyssnade på ovan låt, dess outro. Edit: med ovan låt så menar jag Tommy Wright III låten med Princess loko, dess outro).

För att svara på din andra fråga; Den är på Beyoncés senaste platta Renaissance (2022) - I am that girl

Skål påre 🥂 (och trevlig helg igen typ)

Phonk!

Visste inte att det fanns ens och när jag googlade så står det:

Phonk (/fɒŋk/) is a subgenre of hip hop, and trap music directly inspired by 1990s Memphis rap. The term “phonk” was created and popularized by rapper SpaceGhostPurrp in the early 2010s.

Det låter riktigt djurigt och någonting jag bara måste börja rodda i. Tusen tack! 😃

Det här är lite sjukt faktiskt. Jag nämnde för min flickvän för någon vecka sedan att du och VillageOblivia förmodligen jobbar med musik. Nu skriver du att du gör det, jag menar det är ju vansinne. Läst! 😅

Jag menar inte att du ska outa dig på något vis men du jobbar säkert i någon äldre mysig musikaffär där folk byter grejer med varandra. Du skrev ju även förut att du ramlade över en back (!) musik med Fevens spökskrivare - jag menar, vem fan gör det? 😁

Tack för tipset om Phonk och du har rätt, jag blir nästan knockad direkt av hur lalla-la detta är. Men det har alltså bara sina rötter och inspiration från Memphis och inte nödvändigtvis en massa artister/producenter från just Memphis?

Riktigt stökigt i alla fall, gillar! Ska spela låten med Loko och Tommy Wright fler gånger och lyssna om jag hör det du hör.

Tack för Beyonce! Den började lovande enligt mig men lyfte aldrig riktigt. Ska se om den lyfter med tiden. Helt fantastiskt att hon rullar med undergrounds från Memphis i alla fall!
Citera
2023-12-08, 22:09
Medlem
Citat:
Phonk!

Visste inte att det fanns ens och när jag googlade så står det:

Phonk (/fɒŋk/) is a subgenre of hip hop, and trap music directly inspired by 1990s Memphis rap. The term “phonk” was created and popularized by rapper SpaceGhostPurrp in the early 2010s.

Det låter riktigt djurigt och någonting jag bara måste börja rodda i. Tusen tack! 😃

Det här är lite sjukt faktiskt. Jag nämnde för min flickvän för någon vecka sedan att du och VillageOblivia förmodligen jobbar med musik. Nu skriver du att du gör det, jag menar det är ju vansinne. Läst! 😅

Jag menar inte att du ska outa dig på något vis men du jobbar säkert i någon äldre mysig musikaffär där folk byter grejer med varandra. Du skrev ju även förut att du ramlade över en back (!) musik med Fevens spökskrivare - jag menar, vem fan gör det? 😁

Tack för tipset om Phonk och du har rätt, jag blir nästan knockad direkt av hur lalla-la detta är. Men det har alltså bara sina rötter och inspiration från Memphis och inte nödvändigtvis en massa artister/producenter från just Memphis?

Riktigt stökigt i alla fall, gillar! Ska spela låten med Loko och Tommy Wright fler gånger och lyssna om jag hör det du hör.

Tack för Beyonce! Den började lovande enligt mig men lyfte aldrig riktigt. Ska se om den lyfter med tiden. Helt fantastiskt att hon rullar med undergrounds från Memphis i alla fall!

Se där, då var jag inte helt ute och cyklade då - woohoo! Haha, nej jag jobbar inte i någon affär, men det låter mysigt och stressfritt. Snacka lite vinyl med kunder för att sedan gå ut och röka en gås när det är kundfritt. Drömjobb. Jag röker inte weed men är villig att plocka upp den lasten i ett sånt jobb känns det som.

Har Feven en spökskrivare? haha.. Nu blandar du nog ihop ett och annat. Jag har dock över 2500 vinyler hemma tror jag. Det måste vara däromkring. Räknas det?

Jag har producerat musik sedan mitten av 90-talet som egen "artist" och sedan mitten utav 2000-talet så har jag fokuserat mycket på musik för film, reklam och spel, samt jobbar i nutid åt en internationell firma inom "stock music" så jag måste hålla kolla koll på samplingar och sjukt mycket mer så dessa inte slinker igenom i kommersiella projekt. Det kan vara allt ifrån en välkänd drum loop från James brown till de mest minimala detaljerna från någon känd låt som man har samplat. Dessa små detaljer leder tyvärr till miljonstämningar (USD) årligen om jag och min handfulla gäng kollegor fuckar upp. Nu har jag sagt massor utan att outa mig själv

Jag håller med dig ang. Beyoncé - tungt i början för att kort efter fumla bort sig totalt.
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-12-08 kl. 22:21.
Citera
2023-12-08, 22:36
Bannlyst
Citat:
Se där, då var jag inte helt ute och cyklade då - woohoo! Haha, nej jag jobbar inte i någon affär, men det låter mysigt och stressfritt. Snacka lite vinyl med kunder för att sedan gå ut och röka en gås när det är kundfritt. Drömjobb. Jag röker inte weed men är villig att plocka upp den lasten i ett sånt jobb känns det som.

Har Feven en spökskrivare? haha.. Nu blandar du nog ihop ett och annat. Jag har dock över 2500 vinyler hemma tror jag. Det måste vara däromkring. Räknas det?

Jag har producerat musik sedan mitten av 90-talet som egen "artist" och sedan mitten utav 2000-talet så har jag fokuserat mycket på musik för film, reklam och spel, samt jobbar i nutid åt en internationell firma inom "stock music" så jag måste hålla kolla koll på samplingar och sjukt mycket mer så dessa inte slinker igenom i kommersiella projekt. Det kan vara allt ifrån en välkänd drum loop från James brown till de mest minimala detaljerna från någon känd låt som man har samplat. Dessa små detaljer leder tyvärr till miljonstämningar (USD) årligen om jag och min handfulla gäng kollegor fuckar upp. Nu har jag sagt massor utan att outa mig själv

Jag håller med dig ang. Beyoncé - tungt i början för att kort efter fumla bort sig totalt.

Haha, jag läser detta fredagshetsig till djurigt hög Phonk!

Jaa, det finns en sån skivbutik i min hemstad, var ofta där och bläddrade bland skumma skivor och vinyler. Luktade sådär instängt och härligt också och porren hade ett eget rum som man var lite smånyfiken på som kid - smet in gjorde man. 😁

Jätteintressant att höra verkligen, nu blir man ju galet nyfiken på vilken typ av musik du släpper/släppte som artist. Kanske vet vem du är, är en allätare som kan missa vissa artister men nischa på andra istället. 2500st vinyler känns helt ok, bör väl fylla garaget och vinden det, haha!

Jaså, är jag ute och cyklar om Feven? Måste backa och kolla, har verkligen för mig att någon citerade mig och skrev att hon var bluff/halvbluff och att personen som citerade mig hade ramlat över denna info pga. en back musik. Kan minnas helfel - ska kika! Ber om ursäkt om du inte alls hajar vad jag menar här.

Det låter lite stressigt att grinda sampels och ev. missa något i flödet och bli tokstämd (?).

Ja, Lokos hets i Beyoncés började mer än lovande men sedan blev det fan bara mjäk av hela spåret ju! Men coolt och intressant ändå.

EDIT: Blandade ihop Leila K med Feven
Senast redigerad av asdman123 2023-12-08 kl. 23:06.
Citera
2023-12-08, 22:41
Bannlyst
Citat:
Det går det visst. Leila K skrev inte sina egna bars, det var MC Carboo / MC II Fresh.

Citat:
Jag fick själv reda på det utav en slump för några dagar sedan. Gick igenom en gammal vinylback här hemma och hittade den här 7-tummaren däri: https://funken.se/2015/05/18/dagens-...k-mc-ii-fresh/ och då kom jag på att jag såg honom i ett avsnitt utav lyxfällan för väldigt längesen.

Nyfiken som jag är så undrade jag det klassiska - "hur gick det sen?" och då hittade jag en intervju med honom på "Gatuslang" (Youtube kanal) där han nämner att han skrev åt Leila K och Rob 'n' Raz och det bekräftas ju även på hans wikipedia här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Carboo

Det var detta jag yrade om. Styckade upp inlägget lite, läser jag in detta snett?

Med all vänlighet - vill haja bara. 🙂

Edit: Jag blandade ihop Leila K med Feven.
Senast redigerad av asdman123 2023-12-08 kl. 23:05.
Citera
2023-12-08, 22:45
Medlem
Citat:
Det var detta jag yrade om. Styckade upp inlägget lite, läser jag in detta snett?

Med all vänlighet - vill haja bara. 🙂

Vad är det som är oklart här? I mitt tycke väldigt tydligt och klart - MC Carboo Fresh II skrev ALLT åt Leila K. Du kanska blandade ihop Leila K med Feven eller nåt?
Citera
2023-12-08, 22:54
Bannlyst
Citat:
Vad är det som är oklart här? I mitt tycke väldigt tydligt och klart - MC Carboo Fresh II skrev ALLT åt Leila K. Du kanska blandade ihop Leila K med Feven eller nåt?

Ah shit, ja jag blandar sönder mellan Leila K och Feven. Sorry!
Citera
2023-12-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ah shit, ja jag blandar sönder mellan Leila K och Feven. Sorry!

Du förvirrar mig starkt broder. Jag har noll koll på Feven och hennes eskapader och jag har inte nämnt hennes namn i denna tråd. Du citerar fel snubbe.

Edit: Japp 😅 Ingen fara, du är en skön individ ändå.
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-12-08 kl. 22:59.
Citera
2023-12-08, 23:00
Bannlyst
Citat:
Du förvirrar mig starkt broder. Jag har noll koll på Feven och hennes eskapader och jag har inte nämnt hennes namn i denna tråd. Du citerar fel snubbe.

Edit: Japp 😅

Haha ja, jag hajar att du blir förvirrad av mig. Blandade ihop dem i detta inlägg och allt efter det:

"du jobbar säkert i någon äldre mysig musikaffär där folk byter grejer med varandra. Du skrev ju även förut att du ramlade över en back (!) musik med Fevens spökskrivare - jag menar, vem fan gör det? 😁"

Hade jag skrivit Leila K som du verkligen menade så... sorry man!

Edit: Megastrul - tar en paus. 😅
Citera
2023-12-08, 23:28
Medlem
Citat:
Haha ja, jag hajar att du blir förvirrad av mig. Blandade ihop dem i detta inlägg och allt efter det:

"du jobbar säkert i någon äldre mysig musikaffär där folk byter grejer med varandra. Du skrev ju även förut att du ramlade över en back (!) musik med Fevens spökskrivare - jag menar, vem fan gör det? 😁"

Hade jag skrivit Leila K som du verkligen menade så... sorry man!

Edit: Megastrul - tar en paus. 😅

Det blir fel ibland. Vi äskar dig ändå ju ❤️ På tal om bitches som låter bra, boom bap style:

Lil' Kim - Drugs
Bahamadia - You knowhowwedu
Queen Latifah - Just another day
Citera
2023-12-08, 23:54
Bannlyst
Citat:
Det blir fel ibland. Vi äskar dig ändå ju ❤️ På tal om bitches som låter bra, boom bap style:

Lil' Kim - Drugs
Bahamadia - You knowhowwedu
Queen Latifah - Just another day

Tack man!

Vilka låtar du levererar, alla tre åkte oavkortat in på en spellista. Detta var riktigt skönt efter ett par timmar hetsig Phonk, haha.

Kände bara igen hooken på Just another day, men inte mer än så. Underbara låtar! 🙃
Citera
2023-12-09, 00:08
Medlem
Citat:
Tack man!

Vilka låtar du levererar, alla tre åkte oavkortat in på en spellista. Detta var riktigt skönt efter ett par timmar hetsig Phonk, haha.

Kände bara igen hooken på Just another day, men inte mer än så. Underbara låtar! 🙃

Ibland är det hooken som är allt. Queen Latifa som sjunger? - What?! : God is us - Ja, Latifah sjunger här (la LA!)
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-12-09 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in