2023-10-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
I Stockholms innerstad?
Hur lever man i sthlm innerstad ? Handla mat etc... Bara en vänlig fråga ?
Citera
2023-10-02, 18:24
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
1600 kr för något som är gratis på andra platser i Sverige. Jag står tex gratis på gatan.

Bara för man har pengar är det inte normalt att betala 113kr för en liter mjölk, eller 279kr för en ostsmörgås. Ni lyckas inte riktigt tänka där ser jag.

Ja, våra städer förslummas och sjunker allt djupare ner i korruption. Precis som i antikens Rom. Då flydde folk ut på landet. Vilket kommer att ske här också.

Hela min totala bilkostnad understiger 1600kr i månaden.

Man skriver ju rakt ut att man räknar med att 15% av bilarna skall försvinna. Samtidigt som man påstår att man gör detta för inflationen.

Det är väldigt mycket bilar i Stockholms innerstad. Går inte att jämföra med övriga landet. Bara du kommer ut en bit till Bromma eller Sundbyberg är inte kostnaden lika stor.
Det finns inget som säger att de som har bil har rätt till parkeringsplats och inte ens rätt till boendeparkering.
Det finns ett antal områden i Stockholm där det inte finns boendeparkering.
Citera
2023-10-02, 18:25
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...dyrare--6cztwi

Stockholm stad har fått ökade kostnader för befintliga parkeringsplatser så man måste öka avgiften 45% pga inflation. 1100kr till 1600kr per månad. MPs trafikborgarråd tycker även att det är positivt att fler inte har råd med parkeringen då man räknar med att få ca 15% fler tomma platser.

Om man hade följt inflationen sen 2016 så hade priset varit 1400kr, men MP måste spä på inflationen ytterligare.

Tycker de borde höja priset ännu mer. Finns väl utbyggd lokaltrafik i Stockholm så folk som bor o lgh behöver ingen bil.
Citera
2023-10-02, 18:26
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius

Man lever väl som vanliga landet förutom att lönerna är högre och även kostnaderna för mat bil och boende är högre.
Att bo i Stockholms Innerstad är ett val som man får betala för.
Citera
2023-10-02, 18:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Riktigt fult att påstå att avgiften behöver höjas på grund av den stigande inflationen och en generell kostnadsutveckling.

Detta är för fasiken gratis pengar för Stockholms stad!

Först fick Stockholmarna finansiera byggandet av dessa gator. Nu ska de betala för att parkera där.

Höj trängselskatten istället. 100 kr per passage borde svida.
Citera
2023-10-02, 18:29
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
OK, hade det så kul i storstan då.
Själv är jag nöjd med min parkeringsstatus i den något mindre staden där MP har NOLL inflytande, gratis arbetsparkering, gratis boendeparkering året runt.
Man unnar alla människor att leva i MP-fria städer. I min förra hemstad Lund byggde MP en spårväg med 6 hållplatser och något 10-tal passagerare i varje tåg till en kostnad av 900Mkr. Och alla nybyggda områden saknar tillräckligt med parkeringsplatser för de som bor där. Jag lämnar gärna MP-städer bakom mig. Ska flytta till Stockholm och hoppas MP blir av med sina platser i nästa val.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-10-02 kl. 18:31.
Citera
2023-10-02, 18:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Har svårt att tro att MP-styret inte kommer att höja även avgifterna för besöksparkering när de nu har höjt boendeparkeringavgiften.

Bara kommenterade det som var on-topic och som tråden handlade om. Vilket var boendeparkering. De kan säkert hitta på en massa tokigheter, men det berör inte mig (och tydligen inte dig).

Men för att vara lite lätt OT så tycker redan det är väldigt dyrt att parkera som besökare i Sthlm City. Sist jag var där så betalade jag ca 70 kr/tim när jag stod i parkeringsgaraget under NK.
Citera
2023-10-02, 18:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Riktigt fult att påstå att avgiften behöver höjas på grund av den stigande inflationen och en generell kostnadsutveckling.

Detta är för fasiken gratis pengar för Stockholms stad!

Först fick Stockholmarna finansiera byggandet av dessa gator. Nu ska de betala för att parkera där.

Höj trängselskatten istället. 100 kr per passage borde svida.

Det är väl knappast gratis att ha parkering, eller hur tänkte du där?

Skall det vara gratis att parkera för alla i staden tycker du?

Är det gratis med hyror i kommunala fastigheter som finansierats och byggts/köpts med skattemedel också?
Citera
2023-10-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är väl knappast gratis att ha parkering, eller hur tänkte du där?

Skall det vara gratis att parkera för alla i staden tycker du?

Är det gratis med hyror i kommunala fastigheter som finansierats och byggts/köpts med skattemedel också?
Det är oftast gatuparkering, men man är väl ute efter att göra cykelvägar och minska bilgatans bredd....
Citera
2023-10-02, 18:37
Medlem
Jag hatar de snikna jävlarna som ska ta överpris för parkering. Om det så är vid en nationalpark eller inne i stan. Fy fan vad vidrigt att pungslå folk som bara vill parkera sin bil.
Citera
2023-10-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Miljömupparna tar sparken till affären på vintern
Citera
2023-10-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Man lever väl som vanliga landet förutom att lönerna är högre och även kostnaderna för mat bil och boende är högre.
Att bo i Stockholms Innerstad är ett val som man får betala för.
Var handlar ni mat ? Vi åker till Stora Coop fem minuter bort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in