2023-10-01, 21:24
Medlem
Min frus föräldrar bygger nu tillsammans med oss ett hus på deras tomt, som vi kommer att flytta in i. Tanken vid byggstart var att föräldrarna skulle betala byggnationen och vi skulle betala räntan på lånet som hyra, med en option på att få köpa ut huset från fruns syskon när dagen då hennes föräldrar inte längre kan bo kvar/går bort.

I dag framkom det att föräldrarna hittills inte tagit något lån, utan tagit från sina egna tillgångar. Vi fick samtidigt frågan om vi nu ville gå in med de pengar vi kommer få utav försäljningen av vår bostadsrätt in i det nya huset.

Om vi ska gå in ekonomiskt anser jag att situationen med en rättvis fördelning mellan syskon då behöver ses över, samt att även jag som utomstående ska ha något för att mina pengar jag går in med ska kunna växa.

Deras nuvarande tomt med hus värderas till runt 10.000.000 kr. Jag skulle gissa på att vid en delning av tomt, skulle vårt nybyggda hus och den delade tomten gå för runt 7 miljoner.

Min tanke är följande.
1. Rita upp en framtida tomtdelning och värdera det nya huset med den fiktiva tomtindelningen.
2. Räkna ut hur stor del % av utgifterna jag och min fru betalat.
3. Vid övertagande av tomt och hus vid försäljning eller bortgång, räknar vi då av den % vi la in i projektet mot värdeöknignen från första värderingen, och såklart de pengarna vi la in + de 25 % som min fru redan har i huset (beroende på vilket av de två scenarion som infinner sig)
4. Vid en eventuell separation mellan mig och min fru, så ska jag då bli utköpt, med min andel plus den % av det jag la in mot värdeöknignen av en ny värdering.

Vad skulle ni rekommendera för lösning på situationen?

Min fru har tre syskon och det är såklart viktigt att det ekonomiskt blir så rättvist som möjligt med tanke på framtida arv/utköp
Citera
2023-10-02, 00:30
Medlem
Eller ska man bara se det så enkelt som att den % vi går in med, så stor % äger vi av husets värde exklusive mark?
Citera
2023-10-02, 01:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheedah
Eller ska man bara se det så enkelt som att den % vi går in med, så stor % äger vi av husets värde exklusive mark?
ja så blir väl enklast.
Men jag fattar inte
- varför man inte gör en fastighetsreglering där en befintlig fastighet (tomt) delas upp i två delar där varje del får en egen fastighetsbeteckning och lagfart.
- hur svärföräldrarna finanserar byggnationen?
- varför svärföräldrarna vill bygga ett hus på sin tomt?
Citera
2023-10-02, 22:30
Medlem
Som upplagt för bråk. Bygg huset någon annanstans istället.
Citera
2023-10-02, 22:53
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Som upplagt för bråk. Bygg huset någon annanstans istället.

Exakt!
Frun kommer ryka ihop rejält med sina syskon i slutändan, och hur blir det när frun vill skiljas?

Köp en egen bostad på enegen tomt och betala med egna pengar och ta ett eget bolån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in