2023-10-02, 09:18
Medlem
Mycket fomo som ligger bakom är min misstanke.
Citera
2023-10-02, 09:19
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Stockholms tunnelbana är zen-trädgård. Kom igen när du vart i Tokyos tunnelbana. I övrigt håller jag med. Stockholm kan vara ett trevligt resmål för en weekend. Inget ställe man bor på dock..
Tokyos tunnelbana är världens bästa, renaste, mest effektiva, bäst planerade. Det framgår inte riktigt av din text. Tokyo är otänkbart utan den, liksom Paris London Manhattan och Stockholm utan sina. Tunnelbana är världens bästa transportsätt i en stad.
Citera
2023-10-02, 09:24
Medlem
I Stockholms innerstan har dom flesta bara grannens vardagsrum som enda utsikt. Dom festa bor som på bottenvånging med rak insyn på hemmet. Många har en hårdtrafikerad gata utanför fönstret, mycket buller och avgaser. Dyra, omoderna bostader och höga hyror. Trånga hissar och gator gjorda för hästtrafik. Det finns även vackra, gamla hur vid vattnet, men där bor bara dom riktigt rika.
Citera
2023-10-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Tokyos tunnelbana är världens bästa, renaste, mest effektiva, bäst planerade. Det framgår inte riktigt av din text. Tokyo är otänkbart utan den, liksom Paris London Manhattan och Stockholm utan sina. Tunnelbana är världens bästa transportsätt i en stad.

Jag gillar T-banan, snabbt och praktiskt, lätt att hitta överallt.
Citera
2023-10-02, 09:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Har i helgen varit tvungen att åka tunnelbana .och vilken mardröm.har man inte ångest innan så får man det då...kom till slut hem till mit t.lugna harmoniska ställe med träd och fågelkvitter..långt från Stockholms city med galna cyklister .galen trafik...och ångestladdad tunnelbana...hur i helsike kan man betala flera miljoner för att bo där

Tycker det är mycket konstigare att folk pröjsar flera miljoner för att bo långt ute längs pendellinjerna. Vet folk som bor i Märsta och i Huddinge och de pendlar ca 2h per dag dörr till dörr. Förutom varannan dag då pendeln är försenad/inställd då pendlar de MINST 2,5h. Sanslöst.
Citera
2023-10-02, 09:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Du kanske inte förstod vad jag menade. Som tur är kan jag förklara för dig.

Zen-trädgård som jag använde var för att föreslå att Stockholms tunnelbana är en mycket lugn plats i jämförelse med Toyos tunnelbana. Det var alltså lite av ett skämt jag levererade upp. Mycket för att Tokyos tunnelbana är mycket större och skeppar runt mycket mer folk. Inte för att, som du verkar tro, föreslå att någon av tunnelbanorna och/eller resesättet på något sätt var dåliga.

Zen : a state of calm attentiveness in which one's actions are guided by intuition rather than by conscious effort.

Jag håller definitivt med om att tunnelbana är ett lysande sätt att ta sig runt. Speciellt om man är på besök och vill uppleva sitt resmål.
Citera
2023-10-02, 09:50
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Berätta vilken fantastisk stad som du bebor.

Din reflexion är naturligtvis korrekt. Har man pengar kan man bott mitt i Stockholm och vara omgiven av både hav och grönt. Det är min favorit, jag gillar inte platser som Manhattan Tokyo eller Seoul som enbart är en stads-öken. Som svensk behöver jag dagligen naturupplevelser.

Det hade jag gärna gjort men jag vill inte outa mig.

Staden jag bebor har 4 årstider och är otroligt grön på sommaren/våren, otroligt gul/röd på hösten och väldigt vit på vintern. Jag har väldigt nära till havet. Vilken stad jag bebor har egentligen inte med saken att göra. Det är lugnet jag är ute efter. Stockholm är fantastiskt, men inget ställe jag vill bo på oavsett inkomst. Besöker gärna ett par gånger per år dock. Mycket för mat och dryck där vår huvudstad är trendig och duktig.
Senast redigerad av Newkie 2023-10-02 kl. 09:52.
Citera
2023-10-02, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk
Jag har bott i stan och även en bit utanför och kan väl lugnt säga att det är extremt mycket bättre att bo "i stan" än lite utanför med t-bana. Bor man "inne" så kan man ju promenera överallt istället för att åka den skitluktande t-banan. Det tar ca 25 min att gå vart man än ska.
Det beroe väl på individens behov. Om jag bodde i stan skulle jag lik förbannat behöva sitta och pendla ut från stan vareviga dag. Innerstan passar särskilt märkvärdiga stroppar och de som gillar en ständig stress och värdelösa parkeringsmöjligheter i livet.

Och status förstås.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2023-10-02 kl. 09:59.
Citera
2023-10-02, 10:22
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
För att man är ego, ensam, dum och hobbyknarkare. Och att man vill vara en perfekt måltavla, förstås.

Seriöst, man vill ju kunna ha en smidig och harmonisk tillvaro.
Därför bor man på landet, i verkligheten.

Ingen orkar med att bl.a bilintresset, veckohandlandet och barnalämnandet/-hämtandet skall bli till ett projekt.
Citera
2023-10-02, 10:22
Medlem
ShiftPhaseds avatar
Hade inte velat bo i en stad där det är high chaparall.
Citera
2023-10-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk
Jag har bott i stan och även en bit utanför och kan väl lugnt säga att det är extremt mycket bättre att bo "i stan" än lite utanför med t-bana. Bor man "inne" så kan man ju promenera överallt istället för att åka den skitluktande t-banan. Det tar ca 25 min att gå vart man än ska.

”Till allt”. Vart är det du måste gå stup i kvarten?
Citera
2023-10-02, 10:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Du trivs om du är en kutryggig kulturakademiker som hatar träd och fåglar men får analorgasm av svartvita skattefinansierade foton på kvinnor med hår under armarna på fotografiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in