2023-10-01, 19:54
Medlem
Istället för att bomba människor som vill dö pga deras livssituation är skit med antidepressiva, "stämningsstabilserande" typ lithium/lamotrigin sömntabletter och kanske lite antipsykotiska också för att förvandla patienten till en helt död skäl som inte kan tänka på självmord längre eftersom den nu är helt kemiskt lobotomerad istället vore det inte mer värdigt i sådana extremfall som jag nämner att kunna erbjuda dödshjälp som alternativ?

Ser ingen poäng att människor som mår allvarligt dåligt där det inte finns några lösningar ska behöva ta saken i egna händer och begå självmord under hemska former eller lida hela livet ut det är inte humant eller mänskligt när dödshjälp kan erbjudas om tabun och oförståelsen kring ämnet hos dom som inte lider själva försvinner? Ingen person har bett om att bli född den har inte heller bett om att få ett liv bestående av lidande så vad fan är problemet egentligen? Varför måste patienten till varje pris hållas vid liv?

Borde dödshjälp legaliseras och införas inom svensk psykiatri under kontrollerade former?
Citera
2023-10-01, 19:59
Det där är en svår balansgång, om man tillåter det så förändras viljan att kämpa.
Citera
2023-10-01, 20:12
Finns redan legal möjlighet att göra det så länge som patienten själv gör den sista avgörande handlingen som leder till döden.

Det går att förbereda med att man sätter fast en spruta som innehåller gift i en ådra och sedan ha en knapp som gör att sprutan töms när man trycker på den. Så länge patienten trycker själv är det lagligt.
Citera
2023-10-01, 22:41
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Istället för att bomba människor som vill dö pga deras livssituation är skit med antidepressiva, "stämningsstabilserande" typ lithium/lamotrigin sömntabletter och kanske lite antipsykotiska också för att förvandla patienten till en helt död skäl som inte kan tänka på självmord längre eftersom den nu är helt kemiskt lobotomerad istället vore det inte mer värdigt i sådana extremfall som jag nämner att kunna erbjuda dödshjälp som alternativ?

Ser ingen poäng att människor som mår allvarligt dåligt där det inte finns några lösningar ska behöva ta saken i egna händer och begå självmord under hemska former eller lida hela livet ut det är inte humant eller mänskligt när dödshjälp kan erbjudas om tabun och oförståelsen kring ämnet hos dom som inte lider själva försvinner? Ingen person har bett om att bli född den har inte heller bett om att få ett liv bestående av lidande så vad fan är problemet egentligen? Varför måste patienten till varje pris hållas vid liv?

Borde dödshjälp legaliseras och införas inom svensk psykiatri under kontrollerade former?

Ja det tycker jag.
Citera
2023-10-02, 01:25
Why is suicide illegal? Because it's destruction of government property.

Lite så.. Men ja, självklart ska dödshjälp finnas globalt! Mer humant att den dödssjuke personen ska få bestämma själv ist för att ligga i en säng sina sista månader och lida i onödan!
Senast redigerad av LiteKonstig 2023-10-02 kl. 01:27. Anledning: svar på topic
Citera
2023-10-02, 03:20
Medlem
Fan, det kunde tillochmed bli en inkomstkälla för en del! Jag skulle kunna tänka mig att betala sådär 50.000 kr för en resa till Baffin Island, att få hoppa från Mount Thor, världens högsta stup! Utan fallskärm.
Citera
2023-10-02, 03:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fan, det kunde tillochmed bli en inkomstkälla för en del! Jag skulle kunna tänka mig att betala sådär 50.000 kr för en resa till Baffin Island, att få hoppa från Mount Thor, världens högsta stup! Utan fallskärm.

Lagstiftarna har nog andra förslag. Men, visst borde det tillåtas. Vem vill sluta som ett paket på långvården?
Citera
2023-10-02, 06:51
Medlem
Förstår ditt resonemang och svarar utifrån ditt perspektiv. Man vill ha svåra fall vid liv, eftersom det ökar känslan av godhetsknarkande bland medelklass, hipsters och dom som är i psykiatriyrkena.

Sedan att lösningarna är totalt fel, orsakar lidande, förnedring, osv, det håller jag med om. Men så är jag inte medelklass, hipster, eller arbetar i psykiatri heller.
Citera
2023-10-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Finns redan legal möjlighet att göra det så länge som patienten själv gör den sista avgörande handlingen som leder till döden.

Det går att förbereda med att man sätter fast en spruta som innehåller gift i en ådra och sedan ha en knapp som gör att sprutan töms när man trycker på den. Så länge patienten trycker själv är det lagligt.

Det tror jag inte på. Man får inte assistera någon till självmord till den grad du beskriver. Då hade folk gjort det i Sverige, och inte åkt till Schweiz. En majoritet av de som gör det är kapabla att trycka på en knapp.
Citera
2023-10-02, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det tror jag inte på. Man får inte assistera någon till självmord till den grad du beskriver. Då hade folk gjort det i Sverige, och inte åkt till Schweiz. En majoritet av de som gör det är kapabla att trycka på en knapp.
Du får tro precis vad du vill.

Kan dock tänka mig att det skulle bli problem om sjukvården började göra sådana saker. Men att göra det i helt privat regi är lagligt.

Numera finns det dock en till paragraf som beroende på omständigheter kan bli aktuell i ett sådant fall som heter uppmaning till självmord. Men den är förhållandevis ny och har fokus på psykisk påverkan snarare än praktisk hjälp.

De resonerar lite om det i NJA 1979 s. 802

Fast det kan ju tilläggas att man är ute på tunn is om man gör något sådant. Jag kanske borde sagt att det inte är självklart olagligt snarare än att säga att det är lagligt.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-10-02 kl. 12:27.
Citera
2025-08-03, 16:01
Medlem
engammalfisks avatar
Om ens granne eller varför inte nån på bussen vill leva, ska jag lägga mig i det? ifall personen vill dö, är det min angelägenhet? nej, det är inte min angelägenhet & inte politiker/byråkrats angelägenhet/liv heller & inte rörmokarnas riksförbund heller, det är privat.

Staten med tillbehör förstår inte vad som är logiskt & har missuppfattat sin roll, de tror också att folkets pengar är deras egna som de kan sätta sprutt på lite hursomhelst & de behandlar vuxna som att de vore barn & bestämmer vad de får & inte får förtära som att folket är boskap eller barn. De behöver sprutor mer än de efterblivna som får det nu.

Vuxna människor som lägger sig i andra vuxna människors liv är barockt.

Belgien är ledstjärnan, där slipper man lida.
Citera
2025-08-03, 16:10
Medlem
Port-charlottes avatar
Oftast är man inte vid sina sinnes fulla bruk när man är så dålig att man vill dö.
Kan förstå efter man prövat allt.
Medicin,rtms,ketamin,ect med mera.
Tom personer där halva hjärnan är borta bokstavligen efter olycka har blivit bättre med ect,det har jag sett med egna ögon.
Men jag tycker inte staten ska ta det beslutet,eller hjälpa någon att dö. Då får man åka till Belgien eller göra det på det vanliga sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in