2023-10-01, 18:29
Medlem
Efter att vi blivit försenade på en resa med Skånetrafiken när vi åkte från Danmark till Sverige så ville vi begära ersättning för det här.

Villkoren för är följande:
(https://www.skanetrafiken.se/globala..._1.0_ts_ok.pdf)
Citat:
Ersättning vid försening
Särskilda villkor vid Ersättning vid försening från 1 juni 2023.
Dessa villkor kompletterar ”Villkor för resor med biljett köpt av Skånetrafiken”.
Dessa villkor gäller vid nedan resor med Skånetrafiken:
• Resor inom Skåne
• Resor till/från angränsande län med biljett såld av Skånetrafiken
• Resor med Öresundståg mellan Skåne och Danmark med biljett såld av
Skånetrafiken eller biljettutfärdare utanför Sverige.

För resor mellan Sverige och Danmark som inte omfattas av sträckorna ovan hänvisas till:
Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 782/2021 av den 29 april 2021 om rättigheter
och skyldigheter för tågresenärer samt Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr
181/2011 av den 1 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport.

Och det är i det här stycket som vi blivit osams med Skånetrafiken.
Det övre stycket är villkoret för att Skånetrafikens ersättningar ska gälla, om översta stycket inte uppfylls gäller det nedre stycket (alltså EU förordningen).

Resan vi gjorde var först med ett S-tog, sen Öresundståg över bron, biljett köpt via Skånetrafikens app.
Här menar vi att resan vi gjorde uppfyller det översta stycket eftersom resan är mellan Skåne och Danmark med Öresundståg och biljetten är köpt av Skånetrafiken.

Skånetrafiken menar att eftersom resan också inkluderade ett S-tog så gäller EU-förordningen.

Jag påstår att det inte någonstans står att resan måste vara ENDAST Öresundståg utan dessutom står det
Citat:
För resor mellan Sverige och Danmark som inte omfattas av sträckorna ovan hänvisas till:

Omfattas betyder inkludera/bestå av/innehålla/innefatta. Så om resan skulle vara med ett annat tåg eller färdmedel över Öresund eller om man köpt biljetten av någon annan än Skånetrafiken då gäller EU-förordningen, annars gäller Skånetrafikens ordinarie villkor.

Så vem har rätt?
Skånetrafiken svarade inte ens på mitt senaste mail, vad kan man göra?
Citera
2023-10-01, 18:49
Medlem
Det som är av betydelse är var förseningen uppstod. Om det var S-toget som blev försenat så söker du ersöttningen hos DSB, om det var Öresundståget som.försenades så söker du hos Skånetrafiken (tidugate var DSB huvudman för den danska delen så då berodde det på var på sttäckan Öresundståget försenades men numera svarar Skånetrafiken för hela sträckan med Öresundståg (obs att DSB kör tpg målade som Öresundståg inrikes i Danmark, dess är inte Öresundståg.
Citera
2023-10-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det som är av betydelse är var förseningen uppstod. Om det var S-toget som blev försenat så söker du ersöttningen hos DSB, om det var Öresundståget som.försenades så söker du hos Skånetrafiken (tidugate var DSB huvudman för den danska delen så då berodde det på var på sttäckan Öresundståget försenades men numera svarar Skånetrafiken för hela sträckan med Öresundståg (obs att DSB kör tpg målade som Öresundståg inrikes i Danmark, dess är inte Öresundståg.

Ber om ursäkt att jag missade det.
Det var ett Öresundståg som var inställt mellan Köpenhamn H och Malmö.
På grund av Öresundståget så blev resten av resan mer än 60 minuter försenat. Ingen försening skedde innan Köpenhamn H.
Citera
2023-10-01, 19:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Efter att vi blivit försenade på en resa med Skånetrafiken när vi åkte från Danmark till Sverige så ville vi begära ersättning för det här.

Villkoren för är följande:
(https://www.skanetrafiken.se/globala..._1.0_ts_ok.pdf)

Och det är i det här stycket som vi blivit osams med Skånetrafiken.
Det övre stycket är villkoret för att Skånetrafikens ersättningar ska gälla, om översta stycket inte uppfylls gäller det nedre stycket (alltså EU förordningen).

Resan vi gjorde var först med ett S-tog, sen Öresundståg över bron, biljett köpt via Skånetrafikens app.
Här menar vi att resan vi gjorde uppfyller det översta stycket eftersom resan är mellan Skåne och Danmark med Öresundståg och biljetten är köpt av Skånetrafiken.

Skånetrafiken menar att eftersom resan också inkluderade ett S-tog så gäller EU-förordningen.

Jag påstår att det inte någonstans står att resan måste vara ENDAST Öresundståg utan dessutom står det

Omfattas betyder inkludera/bestå av/innehålla/innefatta. Så om resan skulle vara med ett annat tåg eller färdmedel över Öresund eller om man köpt biljetten av någon annan än Skånetrafiken då gäller EU-förordningen, annars gäller Skånetrafikens ordinarie villkor.

Så vem har rätt?
Skånetrafiken svarade inte ens på mitt senaste mail, vad kan man göra?
Båda tolkningarna låter hyfsat rimliga, så jag kan inte säga med säkerhet vad som gäller.

Hur länge har du gått utan svar från Skånetrafiken nu? Har du försökt följa upp?

Om det inte går att komma till en lösning med dem så låter väl ARN som nästa steget.
Citera
2023-10-01, 19:28
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ber om ursäkt att jag missade det.
Det var ett Öresundståg som var inställt mellan Köpenhamn H och Malmö.
På grund av Öresundståget så blev resten av resan mer än 60 minuter försenat. Ingen försening skedde innan Köpenhamn H.

Då bör det vara Skånetrafiken.

Jag har fått ersättning av Skånetrafiken för dylik situation där ett S tåg var inblandat. Det var iofs flera år sedan nu, hela biljetten tur och retur köptes på deras kontor dvs även resan på S tåget vill jag minnas (vi åkte till bakken).
Citera
2023-10-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Då bör det vara Skånetrafiken.

Jag har fått ersättning av Skånetrafiken för dylik situation där ett S tåg var inblandat. Det var iofs flera år sedan nu, hela biljetten tur och retur köptes på deras kontor dvs även resan på S tåget vill jag minnas (vi åkte till bakken).

Ja, men är nya villkor sedan i somras verkar det som. Tidigare var det så att Skånetragiken var huvudman i skpne och DSB i danmark och bereonde på var förseningen uppstod skulle ersättning sökas hos resp bolag..(vem man köpt biljetten av spelar mindre roll)

Sedan en tid är Skånetrafiken huvudman även på den danska sträckan (i samband med det slutade Öresundstågen gå norr om Østerport, innan gick de till Helsingør).

EU-förordningen är lite krångligare och mindre genereös. Exempelvis får man inte ersättning om orsaken är utanför tågbolagets kontroll, det är också olikavregler beroende på hur lång sträcka tåget kör (alltså inte sträckan biljetten gäller utan sträckan tåget kör)
Citera
2023-10-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om det inte går att komma till en lösning med dem så låter väl ARN som nästa steget.

För den typen av tvister är ARN en värdegräns på 500kr så bör de vara ganska många för att nå över 500kr (antar att man ska ha alla på samma biljett för att räkna ihop dem ochbdå ger Skånetrafiken rabatt så man måste vara ännu fler för att nå 500kr än om var och en köpt sin egen)
Citera
2023-10-02, 10:29
Medlem
Skånetrafiken har inte svarat på mer än en vecka.
EU-förordningens ersättningar är ett skämt!

Anledningen till att tåget ställdes in var personalbrist som jag vill minnas det.
Precis som Engineer skriver så tar ARN ärenden först när det är 500 kr.
Men frågan är vad som ska vara 500 kr, är det biljettpriset eller ersättningen från Skånetrafiken, eller EU-förodningens ersättning?
Är det biljettpriset så är vi över 500 kr (det var längesen det var billigt med tåg).
Jag är inte helt säker på vilket som gäller för ARN. Någon som vet?
Citera
2023-10-02, 11:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För den typen av tvister är ARN en värdegräns på 500kr så bör de vara ganska många för att nå över 500kr (antar att man ska ha alla på samma biljett för att räkna ihop dem ochbdå ger Skånetrafiken rabatt så man måste vara ännu fler för att nå 500kr än om var och en köpt sin egen)
Citat:
Skånetrafiken har inte svarat på mer än en vecka.
EU-förordningens ersättningar är ett skämt!

Anledningen till att tåget ställdes in var personalbrist som jag vill minnas det.
Precis som Engineer skriver så tar ARN ärenden först när det är 500 kr.
Men frågan är vad som ska vara 500 kr, är det biljettpriset eller ersättningen från Skånetrafiken, eller EU-förodningens ersättning?
Är det biljettpriset så är vi över 500 kr (det var längesen det var billigt med tåg).
Jag är inte helt säker på vilket som gäller för ARN. Någon som vet?
Jag vet faktiskt inte hur de beräknar det i såna här fall, men det värsta som kan hända om du prövar är att de inte tar upp ditt ärende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in