2023-10-01, 15:33
Medlem
Jag har en sån här dator:
https://www.webhallen.com/se/product/258938-Webhallen-Config-D17-0103-i5-7500-8GB-250GB-SSD-1TB-HDD-GTX-1060-6GB-Win-10

Och den används numera främst av min 13-årige son som spelar minecraft, roblox, overwatch, fortnite och liknande på den. Han klagar över att den är seg.

Är det värt att byta några delar på den eller är det dags att pensionera den och köpa något nytt?
Citera
2023-10-01, 16:01
Medlem
RAM-minnet på 8GB är rätt lågt jämfört med de andra specsen, borde kunna sätta nytt bredvid det befintliga och därmed utöka, 16 GB extra brukar inte va så mycket dyrare än bara 8 extra.
Citera
2023-10-01, 16:24
Medlem
SexgalenZombies avatar
Spelen du nämner är väl inte så krävande eller?

Har du installerat om Windows till ssdn? Har du tomt utrymme på ssdn (25% bör alltid vara ledig)?

Håller med ovanstående, sätt i mer ram.

Sedan behöver man inte spela på extremt höga upplösningar utan nöja sig med hd, vilket väl det där grafikkortet borde klara av galant?
Citera
2023-10-01, 16:26
Medlem
Folkmjolks avatar
Om det inte är det låga ram minnet som gör datorn är seg. Måste det vara för höga inställningar eller program som kör i bakgrunden.
Citera
2023-10-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Har du installerat om Windows till ssdn? Har du tomt utrymme på ssdn (25% bör alltid vara ledig)?

Håller med ovanstående, sätt i mer ram.

Sedan behöver man inte spela på extremt höga upplösningar utan nöja sig med hd, vilket väl det där grafikkortet borde klara av galant?

Ja, windows är på ssdn, jag vet inte hur full den är, ska kolla det.

Det kanske räcker som ni är inne på att sätta in mer minne. Det kan ju vara värt att testa i alla fall. En helt ny dator kostar ju en bra slant…
Citera
2023-10-01, 16:51
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Frågan är väl om dessa spelen spelas för att det är de spelen som man är intresserad av eller om det är datorn som håller en tillbaka från att lira spelen man egentligen vill spela men att dom är mer krävande.

Från en som nyligen uppgraderade från ett väldigt likt system så är den enda slutsatsen att jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Specsen är rejält utdaterade.

Å andra sidan, ska man köpa ett nytt system och ändå bara spela roblox och minecraft så är det såklart pengar slängda i sjön.
Citera
2023-10-01, 17:51
Medlem
Albin.Knuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
https://www.webhallen.com/se/product/258938-Webhallen-Config-D17-0103-i5-7500-8GB-250GB-SSD-1TB-HDD-GTX-1060-6GB-Win-10

Och den används numera främst av min 13-årige son som spelar minecraft, roblox, overwatch, fortnite och liknande på den. Han klagar över att den är seg.

Är det värt att byta några delar på den eller är det dags att pensionera den och köpa något nytt?

Det absolut lättaste är att omsinstallera den. Den klarar alla spelen som nämns, så du behöver inte uppgradera.
Citera
2023-10-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
Frågan är väl om dessa spelen spelas för att det är de spelen som man är intresserad av eller om det är datorn som håller en tillbaka från att lira spelen man egentligen vill spela men att dom är mer krävande.

Från en som nyligen uppgraderade från ett väldigt likt system så är den enda slutsatsen att jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Specsen är rejält utdaterade.

Å andra sidan, ska man köpa ett nytt system och ändå bara spela roblox och minecraft så är det såklart pengar slängda i sjön.

Han har inte uttryckt någon önskan om att spela andra spel men det är klart att när han blir äldre så kanske hans intressen ändras. Att sätta in mer minne kanske gör att den gamla trotjänaren han kör på funkar ett år eller så till men knappast längre än så antar jag.
Citera
2023-10-01, 18:19
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albin.Knut
Det absolut lättaste är att omsinstallera den. Den klarar alla spelen som nämns, så du behöver inte uppgradera.

På vilket sätt skulle datorns prestanda bli bättre av en formatering?

Citat:
Han har inte uttryckt någon önskan om att spela andra spel men det är klart att när han blir äldre så kanske hans intressen ändras. Att sätta in mer minne kanske gör att den gamla trotjänaren han kör på funkar ett år eller så till men knappast längre än så antar jag.

Jag förstår vad du menar, och nya minnen är absolut inte så dyrt. Vill du komma billigt undan skulle jag tipsa om dessa: https://www.komplett.se/product/1191404/datorutrustning/datorkomponenter/minne/kingston-fury-beast-ddr4-3200mhz-16gb

Rekommenderar inte att köpa ytterligare 2 sticks 4gb, utan att istället ersätta dom du har redan med 2st 8gb som dem i länken. Lycka till!
Citera
2023-10-01, 18:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Har man en Samsung disk så ska man ha Samsung Magician installerat, det gör disken snabbare.

Är inte så säker på att mer minne behövs, däremot snabbare ( vilket processorn ej stöder). I övrigt, den skulle troligen bli snabbare med ett nyinstallerat W11 där processer och tjänster är på ett minimum.

Med tanke på vad som spelas, räcker detta ovan ett tag till tills han kräver mer. Dags att börja spara!
Senast redigerad av 1FF 2023-10-01 kl. 18:42.
Citera
2023-10-01, 18:43
Medlem
Albin.Knuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
På vilket sätt skulle datorns prestanda bli bättre av en formatering?

Om man kollar på vilka specifikationer datorn har, ser jag inga problem med varför den inte skulle kunna lira spelen som nämns. Därför tror jag att den är relativt gammal och har aldrig formaterats. Då den förmodligen används flitigt av sonen har han laddat hem och använt diverse mjukvara som nu ligger och skräpar.
Citera
2023-10-01, 18:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ser nu att den stöder NVMe-SSD diskar, byt till en sådan istället för RAM. En sån är c:a 10ggr snabbare än den som sitter i nu. Kostnad, c:a 500 till 800kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in