2023-10-01, 12:42
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ja, detta vaga barndomsminne.
Jag tyckte det var sjukt gott och vill prova laga det.
Förmodligen blir jag besviken, men kan inte hålla mig.

Men hur gör man? Har inte den blekaste

Edit: för att klä granen lite, så serverades rätten i grundskolan på 80 och 90talet. Den var mångas favorit medan andra hatade den
Citera
2023-10-01, 13:22
Här har du såsen.

Stor skål kall dillsås (skolans fisksås)
3 dl gräddfil
1 dl filmjölk, vanlig yoghurt eller cremefraiché (jag rekommenderar filmjölk)
0,5 dl majonäs
1 dl bostongurka
1 kruka finhackad färsk dill eller 1 pkt (35 g) djupfryst dill
1 msk citronsaft
1 tsk salt
1 tsk strösocker
1 nypa svartpeppar

Fisken
6 st djupfryst eller färsk vit fiskfilé av valfri sort (tex rödspättafilé, torsk osv. De flesta vita fiskar funkar utmärkt)
1-2 ägg
2 msk mjölk
Ca 1 dl vetemjöl
Ca 3 dl ströbröd
1 msk citronsaft från färsk citron
1 tsk örtsalt eller vanlig salt
1 tsk svartpeppar
Stekning:
Smör

Gör såhär:
Såsen: Blanda ihop allting och ställ i kylen en stund innan servering! Lätt som en plätt men ack så gott.Potatismos- Recept finns längre ner på denna sida

Fisken: Tina upp fisken om du använder djupfryst. Torka dem med hushållspapper, strö sedan på salt och peppar. Låt stå en stund medan du förbereder garnering. Vispa upp ägget med en gaffel tillsammans med citronsaft och mjölk. Lägg ströbröd och vetemjöl i separata tallrikar. Vänd en filé i mjöl, sedan i ägg och slutligen i ströbröd. Hetta upp en rejäl klick smör i en stekpanna och stek fisken i ca 4-7 min på varje sida (stektiden kan variera beroende på hur tjock filé du har). Är du osäker på om fisken är genomstekt kan du baka dem en stund i ugnen efter att du stekt dem. Lägg på en plåt och baka mitt i ugnen på 200° några minuter. Servera med ärtor eller riven morot, dillsås och potatismos.
Senast redigerad av Barry_b 2023-10-01 kl. 13:24.
Citera
2023-10-01, 15:16
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Fantastiskt svar

Stort tack!
Hög kvalle på det svaret!

För extra autenticitet antar jag man kan överköra alltihopa / låta det stå som skolan alltid gjorde, samt ta ett hårdbröd med krydda på till.

Den som har lägst siffra i botten av glaset får duka undan
Citera
2023-10-01, 15:41
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Stort tack!
Hög kvalle på det svaret!

För extra autenticitet antar jag man kan överköra alltihopa / låta det stå som skolan alltid gjorde, samt ta ett hårdbröd med krydda på till.

Den som har lägst siffra i botten av glaset får duka undan

Ta en knäckemacka extra som du inte kommer orka äta upp och smacka upp den på bordets undersida
Citera
2023-10-02, 18:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Ta en knäckemacka extra som du inte kommer orka äta upp och smacka upp den på bordets undersida

Är du helsäkler på ditt recept från skolan ?

Ska man inte blöta upp ströbrödet med ägg och kryddning sen spackla på den och sen vända det i torrt ströbröd efter den blöta ströbrödet ?

1. Koka potatisen i lättsaltat vatten.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Salta fisken.

4. Rör ihop ströbröd, senap och äggula.

5. Smörj en ugnsfast form med 1 msk smör, lägg ut fisken och bred på senapsröran.

https://blogg.se/article/2016/august..._med_dill.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in