2023-09-30, 08:14
Medlem
Kortfattat bakgrund: 50 årig man, har AD(H)D, kanske GAD, återkommande depp. Just nu fungernade pga av medicinering med Elvanse.
Problem: Alltid sovit smådåligt. Kommer inte till ro på kvällen (sen 6-års åldern) så har inte med TV och telefon att göra.
Åtgärder: tränar mycket, lägger mig tidigt (2130-22) allmänt skötsam svenne med cykelhjälm, kontorsjobb , källsorterar, drar i spakar enligt order mm
Till saken: Vad fan göra åt sömnen? Och ångest (inte oro, utan oförklarlig/kemisk?)

Jag försöker att använda så lite som möjligt. Låter mig ha 2 dagar kass sömn innan jag tar medel för att inte vänja mig.

Erfareheter sömn:
Atarax: ingen funktion i de doser jag provat. Ogillar tanken på att det förstör hjärtat
Propavan: ingen funktion i de doser jag provat.
Tavegyl: inget funktion i de doser jag provat
Lergigan: somnar, men blir bakis fram till lunch. Funkar inte för jobb. Ogillar att det är nån slags neuroleptika
Mirtazapin: somnar även på liten dos (7.5), men blir bakis fram till lunch. Funkar inte för jobb. Annars den jag är mest bekväm med.
Zopiklon: utmärkt insomning, kan användas sent när behovet uppstår. Ingen bakfylla. Favorit! Får inte utskrivet såklart!
Öl/vin/sprit: nääää kanske somnar men sover sämre

Erf. Ångest: Nu snackar vi inte om lite allmän kymighet utan när det är skräck i kroppen
Atarax: meningslös
Lergigan: Geggig i skallen, slö. hjälper 0 mot ångesten, nästan förvärrar.
Sobril: (10-20mg) Tar udden av ångesten, duger. Får inte utskrivet såklart.
Öl/vin/sprit: Funkar bra under ett par timmar i vissa fall. Ibland tvärt om.

Elvanse (50-80mg) gör mig till en riktigt bra arbetare men får vibben att det tär på min hjärna. Kan inte slå ifrån mig tanken att jag i grunden är ett statssubventionerad tjackpundare. Med nedkrympt snopp och försämrad sömn är det ju gränsfall om det är värt det även om jag behåller jobbet.

Fick jag välja själv skulle jag be om lite zopiklon att ta vid behov, några få uttag per år. Samma gällande sobril/oxascand. Förutom statstjacket så är jag en jävla nykterist och mönsterknegare som inte ens vill ta alvedon.

Kan inte själv komma på en väg framåt förutom att sluta med Elvanse. Eller finns det en magiskt knep?
Citera
2023-09-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Kortfattat bakgrund: 50 årig man, har AD(H)D, kanske GAD, återkommande depp. Just nu fungernade pga av medicinering med Elvanse.
Problem: Alltid sovit smådåligt. Kommer inte till ro på kvällen (sen 6-års åldern) så har inte med TV och telefon att göra.
Åtgärder: tränar mycket, lägger mig tidigt (2130-22) allmänt skötsam svenne med cykelhjälm, kontorsjobb , källsorterar, drar i spakar enligt order mm
Till saken: Vad fan göra åt sömnen? Och ångest (inte oro, utan oförklarlig/kemisk?)

Jag försöker att använda så lite som möjligt. Låter mig ha 2 dagar kass sömn innan jag tar medel för att inte vänja mig.

Erfareheter sömn:
Atarax: ingen funktion i de doser jag provat. Ogillar tanken på att det förstör hjärtat
Lergigan: somnar, men blir bakis fram till lunch. Funkar inte för jobb. Ogillar att det är nån slags neuroleptika
Mirtazapin: somnar även på liten dos (7.5), men blir bakis fram till lunch. Funkar inte för jobb. Annars den jag är mest bekväm med.
Zopiklon: utmärkt insomning, kan användas sent när behovet uppstår. Ingen bakfylla. Favorit! Får inte utskrivet såklart!

Erf. Ångest: Nu snackar vi inte om lite allmän kymighet utan när det är skräck i kroppen

Elvanse (50-80mg) gör mig till en riktigt bra arbetare men får vibben att det tär på min hjärna. Kan inte slå ifrån mig tanken att jag i grunden är ett statssubventionerad tjackpundare. Med nedkrympt snopp och försämrad sömn är det ju gränsfall om det är värt det även om jag behåller jobbet.

Fick jag välja själv skulle jag be om lite zopiklon att ta vid behov, några få uttag per år. Samma gällande sobril/oxascand. Förutom statstjacket så är jag en jävla nykterist och mönsterknegare som inte ens vill ta alvedon.

Kan inte själv komma på en väg framåt förutom att sluta med Elvanse. Eller finns det en magiskt knep?
Några tankar:
När tar du Elvanse på dagen?
80mg är ju en hög dos och effekten sitter i länge.
Sen kan det vara så att du lägger dig FÖR tidigt. Blir lätt så när man har oro för sömnen men lägger du dig innan kroppen är redo kan det ge motsatt effekt, inte minst om Elvansen fortfarande är aktiv.

Du skulle kunna testa öka Mirtazapin i en period för låter inte som du käkar något för deppigheten? Så låg dos mirt du käkar har ju ingen effekt på den fronten. För min del har ångesten lättat ordentligt efter ökat dosen till 30 och i perioder 45. Dagtröttheten har för min del minskat med tiden med krispig i knoppen är man ju inte.

Och till sist, jobba på känslan att vara beroende av mediciner. Acceptans är svårt att uppnå men skulle ta bort en källa till. ångest.

Elvanse är tufft för någon med sömnproblem i botten och en riktgt ångestbooster när effekten går ur kroppen.
Citera
2023-09-30, 10:14
Medlem
44 år med sömnproblem?
Citera
2023-09-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
44 år med sömnproblem?

Tyvärr inte ovanligt för personer med Adhd.
Överaktiv hjärna och rusande tankar som inte tar paus på nätterna heller
Citera
2023-09-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Tyvärr inte ovanligt för personer med Adhd.
Överaktiv hjärna och rusande tankar som inte tar paus på nätterna heller
Så var det för mig med, med utmattning. Det blir kaos i huvudet.

Öva avslappning.
Citera
2023-09-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
44 år med sömnproblem?

Herregud, läs om och läs rätt gällande ålder! Vad är problemet med en sån simpel information 😂😂😂

Till TS: Testat melatonin? Annars är nog dessvärre alternativet enbart att minska dosen av centralstimulantia, eller att sluta helt med den sortens läkemedel.

Förresten, varför verkar det vara omöjligt för dig att få beroendeframkallande läkemedel, som zopiklon och Sobril/Oxascand utskrivet? 🤔
Citera
2023-09-30, 15:56
Medlem
Lägg dig senare. Jag, 50+ man med Adhd lägger mig kl 12 och går upp 7.
Funkar ganska bra. Beror ju på vad för arbetstider/uppgifter man har. Jag jobbar 09-17 och gör inget vettigt på förmiddagen utan att först få mitt kaffe.
Motion och sex på kvällen är också viktigt om man vill sova.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2023-09-30 kl. 16:00.
Citera
2023-10-01, 09:22
Medlem
Du behöver testosteron, inte knark.
Citera
2023-10-01, 11:19
Medlem
Ts, har du testat alimemazin?
Själv trodde jag själv inte riktigt på det..fick det mot ångest men inget för mig. Sen kom jag dock på att tar jag den innan sömngående så sover jag otroligt djupt… blev helt chockad! Så testa vetja! Man kan bli lite seg dagen efter men det försvann helt på ett par dagar. Och börja med låg dos - be om dropparna å testa 0,25 ml… 0,5 ml tycker jag annars är en bra dos 🙂

Lycka till! 🌸
Citera
2023-10-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence

Erfareheter sömn:

Att ha sömnproblem med Elvanse är ingen kioskvältare direkt. Du är inne i en snurra nu där du tar uppiggande preparat för att vara produktiv på dagen, och sen behöver något som sänker dig på kvällen för att amfetaminet fortfarande sitter i. Elvanse är även en medicin som framkallar ångest när den börjar gå ur systemet, vilket kan vara en bidragande orsak till din ångestproblematik.

Mitt råd är att gå av Elvanse, det är inte värt det. Alla känner sig som en bättre människa på Elvanse när man är på toppen, men som du erfarat så kommer detta med ett pris av andra bieffekter. Om du börjar kontra dessa med andra mediciner så blir du till sist ett vandrande apotek. Försök istället plocka bort det du inte absolut behöver.
Citera
2023-10-01, 12:36
Medlem
Glits avatar
Hög dos Elvanse är aldrig bra att gå på dag in och dag ut, tar du paus på helgerna? om inte testa det.

Blir ofta bara fel att medicinera för bieffekterna från en annan medicin, försök istället komma till roten av problemet.

Jag har också problem att koppla av om jag inte fysiskt och psykiskt tröttar ut mig inför kvällen. Ansträngande jobb och träning på det så somnar man gott om kvällen, man är så trött att man inte orkar tänka på något.

Skulle jag överdosera på koffein så får jag också svårt att koppla av såklart, det kan liknas med din Elvanse.
Senast redigerad av Glit 2023-10-01 kl. 12:39.
Citera
2023-10-01, 13:43
Avslutad
Varför får du inte Zopiklon utskrivet?
Jag vet att det kan vara svårt men vad är deras motivering?
Har du provat Quetiapin i låg dös? 50 mg sover jag väldigt fint på och är inte ett dugg seg på dagen efter.
Det ska inte alls vara något problem att få utskrivet, speciellt då inte svarar bra på andra mediciner.
Annars kan Intuniv vara en god kombo med Elvanse, då den sänker vilopulsen och stressen så kommer du få åtminstone mer återhämtning.
Har du provat tyngdtäcke?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in