• 4
  • 5
2023-09-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av launetorsken
Avtal är dock bindande och ska hållas.

Men avtalet börjar gälla 1 nov. Inte innan Om inte annat är uppgett på avtalet, som jag påpekade ovan. Vid exempelvis högre position

Och ett helt standard avtal, som brukar gälla för vanliga arbetare. Kan arbetsgivare riva innan det börja gälla. Ring och fråga facket om du är osäker på det.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-09-30 kl. 13:53.
Citera
2023-09-30, 14:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
LAS = sist in, först ut vid ett varsel.

Är en grov förenkling av LAS. Men TS är safe så tillvida att när han börjar sin tillsvidareanställning så gäller uppsägningsregler som framgår enligt lag och eventuellt kollektivavtal.
Citera
2023-09-30, 15:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare ’När är man "safe"?’)

Mod.
Citera
2023-09-30, 17:35
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Jag vet det. Men de kan ju fortfarande inte kicka mig som om jag vore en inhyrd konsult, utan jag kommer väl oavsett ha samma rättigheter som en tillsvidare?

Låt oss säga att de den 15 oktober säger "vi vill kicka dig och inte ha dig här längre".

Det funkar väl ej så med dessa förutsättningar?

Har du ingen angiven uppsägningstid i konsultavtalet så skulle du kunna få gå hem 15 oktober. Men du får ju komma tillbaks som anställd 1 november.
Citera
2023-09-30, 18:23
Medlem
Citat:
Hej.

Har jobbat som inhyrd konsult hos min arbetsgivare i ett år. Blev erbjuden tillsvidareanställning som börjar gälla från 1 november. Mitt nuvarande konsultkontrakt går ut 31 oktober.

Avtalet är påskrivet och klart. Så nu är det bara att invänta 1 november.

Skulle arbetsgivaren rent teoretiskt kunna "ångra" sig dagen innan, alltså 31 oktober och säga att jag inte längre är erbjuden tillsvidareanställning?

Eller är jag för alltid "safe" och har samma rättigheter som en tillsvidareanställd redan nu även om 1 november är om drygt en månad, trots att avtalet är påskrivet och klart?

Eller är jag safe från 1 oktober då jag har uppsägningstid på mitt konsultkontrakt i en månad och att arbetsgivaren därför inte kan "kicka mig" under tiden fram till att min tillsvidareanställning börjar gälla?

Inte så att jag planerar att göra något konstigt haha, vill bara ha den härliga trygghetskänslan att jag har samma rättigheter som en tillsvidareanställd redan nu. Är dessutom med i facket sedan tre månader tillbaka och kvalificerar mig för juridisk hjälp om något tokigt skulle hända.

Nej, du har inte riktigt samma rättigheter som en anställd, du är ju inte anställd än så de rättigheter som följer av själva anställningen gäller inte än.

Däremot bör uppsägningstiden för avtalet vara densamma som för en anställd. De kan inte ångra avtalet, men de kan säga upp dig på den uppsägningstid som gäller och det finns väl inget som säger att du måste tillträda tjänsten för att uppsägning skall kunna ske. Det skulle annars innebära att man ges möglighet och rent av tvingas runda andemeningen med LAS.
Citera
2023-09-30, 18:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Passar bättre här.

Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2023-09-30, 18:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Sist in först ut gäller inte längre.
Jo det gör det bortsett från att dom kan få undanta ett visst antal nyckelpersoner.
Citera
2023-10-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo det gör det bortsett från att dom kan få undanta ett visst antal nyckelpersoner.

Det gäller inte! Läs på innan du skriver nått mer.
Citera
2023-10-02, 19:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Visa gärna fakta på att LAS skulle vara totalt avskaffad.
Citera
2023-10-02, 19:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Visa gärna fakta på att LAS skulle vara totalt avskaffad.
Tre personer får undantas:
"Innan turordningen fastställs får en arbetsgivare, oavsett antalet turordningskretsar, undanta högst tre arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Om ett sådant undantag har gjorts, får inga ytterligare undantag göras vid en uppsägning som sker inom tre månader efter att den första uppsägningen skett."
(22 § 2 st LAS)
Citera
2023-10-02, 19:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tre personer får undantas:
"Innan turordningen fastställs får en arbetsgivare, oavsett antalet turordningskretsar, undanta högst tre arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Om ett sådant undantag har gjorts, får inga ytterligare undantag göras vid en uppsägning som sker inom tre månader efter att den första uppsägningen skett."
(22 § 2 st LAS)
Känna alltså som om det är Kapten91UJ som behöver läsa på.
Citera
2023-10-02, 20:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Känna alltså som om det är Kapten91UJ som behöver läsa på.
Japp. Om han inte syftar på något specifikt kollektivavtal. Vill minnas att turordningsreglerna är semidispositiva, så isf kan de ändras genom kollektivavtal (men inte genom anställningsavtal eller andra avtal direkt med arbetstagarna).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in