2023-10-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravitySwitch
Många skriver bara hat i affekt här istället för att sätta sig in i situationen och jag tycker det är elakt mot Martin. Okay att han är högst ansvarig för sitt företag men han trodde ju att ekonomigubben gjorde sitt jobb. Inget verkar iaf hänt med uppsåt. Det kanske är skitsamma för Skatteverket men gör skillnad i min bok och jag tycker synd om Martin. Varför detta hat mot honom? AMK är en lysande podd och gillar man den inte kan man bara lyssna på något annat. Jag hoppas verkligen detta blir löst på bästa sätt och inte resulterar i fängelse eller att AMK försvinner. Vill någon som kan dela FUP?

Bokföringsbrott kräver inte uppsåt men när det gäller Soneby måste man vara bra naiv om man tror att det är slarv som gjort att han inte skattat.
Citera
2023-10-01, 23:11
Medlem
Känner många arbetare inom kultursektorn som ofta känner man att ha noll koll på ekonomisektorn, då har man en revisor som sköter den biten och är samtidigt försiktig med att utnyttja förmåner osv eftersom man inte har full koll. Alla kan inte ha koll på allt, men då köper man den tjänsten ungefär som att du betalar en VVS-kille för ett jobb du inte kan.

Men de här som kallar sig komiker, influencers osv som driver omkring i storstan med taxi, äter ute osv verkar leva i nån slags dimma av att "sparar du kvittot så är det gratis". Röstar rött, jobbar svart.

Beter sig som ett litet barn gör han i förhöret. Tycker väl det jag hört av hans material är ungefär i samma klass.
Citera
2023-10-01, 23:25
Medlem
Vickilems avatar
Minns när han körde Hakuna Matata och blev tagen av dumpen. Där föll min respekt för honom.

Finns lite bilder och se här från FUP :
https://www.krimfup.se/articles/sven...grovt-ekobrott

Hans karriär lär vara slut nu.
Citera
2023-10-02, 07:20
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
I vilket AMK avsnitt pratar MS om det här?
Du orkade alltså inte ens läsa den första sidan i denna tråd?
Citera
2023-10-02, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hoppas verkligen detta leder till att patreon-poddare-komiker-branschen i stort granskas

Jag har inget för de martin pissat på på twitterSD:are och ordningsvakter och så vidare.
Jag tycker själv Soneby har massa osympatiska drag, men jag känner liknande avsmak inför "SD-trollen" på twitter som mestadels verkar sinnessjuka.

Dock har jag stört mig på hur vanligt detta med det glassiga patreon-livet verkar blivit för många små halvokända komiker.

Och att patreon tycks behandlas som en kran med pengar direkt in på kontot. Det känns som det behandlats lite som en fristad från normalt skattande och sånt? Får den känslan.

Hur många gånger har man inte hört Simon Gärdenfors-typer prata om sina resor till USA och Japan som "inspirationsresor", "jag ska skriva lite".

Det kan väl för fan inte ge fribiljett till avdragsgill semester pga att man verkar i en kreativ bransch?
Ståuppare och poddare som "pratar om populärkultur" kan ju påstå att allt de gör, deras macbook, deras biobesök, deras resor, allt, har med "jobbet" att göra. Så kan det ju inte få funka

Dator är okej att köpa på företaget, så gott som oavsett bransch man verkar i. Men inspirationsresor, alkohol och snabbmat är svårare kunna förklara om man utsätts för revision. Lite som Guillous författeriverkstad.
Citera
2023-10-02, 11:10
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickilem
Minns när han körde Hakuna Matata och blev tagen av dumpen. Där föll min respekt för honom.

Finns lite bilder och se här från FUP :
https://www.krimfup.se/articles/sven...grovt-ekobrott

Hans karriär lär vara slut nu.

Jag antar att du pratar om
Soneby inte om pedofilrevisorn?

Nja, jag tror inte att hans ”karriär” är slut. Kanske om han varit politiker.
Men soneby har inte ingen direkt karriär att tala om utöver att han har en podd. Han har inga tv-jobb han kan få kicken från, och jag har svårt att tro att ev standup-gig skulle hotas av att han dömts för skattebrott.

Det enda som får en död i nöjessammanhang är om man döms för våld mot kvinnor eller sexbrott. Och det har han ju inte.
Citera
2023-10-02, 12:16
Medlem
Det här måste ju vara ett skämt?
Citera
2023-10-02, 13:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godajordgubbar
Soneby ska absolut inte driva företag. Tycker som dig angående straff, tänker att han borde komma undan med villkorligt.
Han ska driva MED företag. Andra tips är att driva med avdrag, revisorer, skatteverket, inkompetenta företagare, snabbmatsavdrag.

Är det 40% skattetillägg på det han döms för? Då behöver ha inte sitta i fängelse. Några 100.000 kr extra till statskassan är mycket bättre.
Citera
2023-10-02, 15:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hoppas verkligen detta leder till att patreon-poddare-komiker-branschen i stort granskas

Jag har inget för de martin pissat på på twitterSD:are och ordningsvakter och så vidare.
Jag tycker själv Soneby har massa osympatiska drag, men jag känner liknande avsmak inför "SD-trollen" på twitter som mestadels verkar sinnessjuka.

Dock har jag stört mig på hur vanligt detta med det glassiga patreon-livet verkar blivit för många små halvokända komiker.

Och att patreon tycks behandlas som en kran med pengar direkt in på kontot. Det känns som det behandlats lite som en fristad från normalt skattande och sånt? Får den känslan.

Hur många gånger har man inte hört Simon Gärdenfors-typer prata om sina resor till USA och Japan som "inspirationsresor", "jag ska skriva lite".

Det kan väl för fan inte ge fribiljett till avdragsgill semester pga att man verkar i en kreativ bransch?
Ståuppare och poddare som "pratar om populärkultur" kan ju påstå att allt de gör, deras macbook, deras biobesök, deras resor, allt, har med "jobbet" att göra. Så kan det ju inte få funka

Tyvärr är det så att "kulturarbetare", hur fan man nu definierar det och gör en gränsdragning, har gräddfil hos skatteverket när det gäller flertalet saker, t.ex. "inspirationsresor". Hur det lobbades fram och att inte ens "kulturhatande moderater" vill ta bort det kan vi bara fantisera om. Så just den biten är egentligen inte nåt solklart fel. Men i övrigt verkar det ju finnas tveksamma företagsutgifter så det räcker. Hur man kan vara så naiv att man tror det ska hålla i längden är obegripligt.

PS. Nån sa tidigare att man kan göra såna inköp bara man bokför det som "eget uttag". Eget uttag kan man göra från enskild firma inte AB. Till AB kan man bokföra en skuld och dra det på nästa lön (avdrag EFTER skatt då naturligtvis) men att vanemässigt göra så med flera transaktioner om dagen ser verkligen inte seriöst ut och, gissar jag, skulle inte gå hem hos myndigheterna även om det regleras korrekt i slutet av varje månad. Det är helt enkelt inte tänkt att företag ska användas så.
Citera
2023-10-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godajordgubbar
Soneby ska absolut inte driva företag. Tycker som dig angående straff, tänker att han borde komma undan med villkorligt.

Döms han för grovt brott så blir det absolut fängelse eftersom det är ett artbrott
Citera
2023-10-02, 21:42
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Soneby tyckte inte det var coolt att betala skatt, så enkelt är det, inte alls ovanligt för folk med invandrarbakgrund.

Vilka kriminella svar han ger i rättssalen, han får minst fängelse och med lite flax en utvisning!
Det är fel tid för en invandrare att vara kaxig i rättssalen.
Citera
2023-10-02, 22:37
Medlem
GravitySwitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Soneby tyckte inte det var coolt att betala skatt, så enkelt är det, inte alls ovanligt för folk med invandrarbakgrund.

Vilka kriminella svar han ger i rättssalen, han får minst fängelse och med lite flax en utvisning!
Det är fel tid för en invandrare att vara kaxig i rättssalen.

Vad menar du? Vart skulle man utvisa Martin? Han är 100% svensk oavsett hur du väljer att se på honom. Detta är bara rasistisk dynga från ditt håll. Man kan ha rötter i Argentina och ändå vara en vit kränkt 40-åring även om man råkar ha marginellt brunare hud. Skärp dig

@helgebuk Ja du har helt rätt. Jag tänkte inte på att det var ett AB. Ren generell fråga eftersom du verkar ha koll: skulle man kunna tänka sig en teoretisk situation där alkohol på spybar skulle anses vara OK enligt Skatteverket? Tex. Som ’representation’ om man som tar hit en komiker från utlandet, vill visa den stan och sedan gör en standup-show med den. Eller är all fest/alkohol a no-no?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in