Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Hoppas verkligen detta leder till att patreon-poddare-komiker-branschen i stort granskas
Jag har inget för de martin pissat på på twitterSD:are och ordningsvakter och så vidare.
Jag tycker själv Soneby har massa osympatiska drag, men jag känner liknande avsmak inför "SD-trollen" på twitter som mestadels verkar sinnessjuka.
Dock har jag stört mig på hur vanligt detta med det glassiga patreon-livet verkar blivit för många små halvokända komiker.
Och att patreon tycks behandlas som en kran med pengar direkt in på kontot. Det känns som det behandlats lite som en fristad från normalt skattande och sånt? Får den känslan.
Hur många gånger har man inte hört Simon Gärdenfors-typer prata om sina resor till USA och Japan som "inspirationsresor", "jag ska skriva lite".
Det kan väl för fan inte ge fribiljett till avdragsgill semester pga att man verkar i en kreativ bransch?
Ståuppare och poddare som "pratar om populärkultur" kan ju påstå att allt de gör, deras macbook, deras biobesök, deras resor, allt, har med "jobbet" att göra. Så kan det ju inte få funka
Tyvärr är det så att "kulturarbetare", hur fan man nu definierar det och gör en gränsdragning, har gräddfil hos skatteverket när det gäller flertalet saker, t.ex. "inspirationsresor". Hur det lobbades fram och att inte ens "kulturhatande moderater" vill ta bort det kan vi bara fantisera om. Så just den biten är egentligen inte nåt solklart fel. Men i övrigt verkar det ju finnas tveksamma företagsutgifter så det räcker. Hur man kan vara så naiv att man tror det ska hålla i längden är obegripligt.
PS. Nån sa tidigare att man kan göra såna inköp bara man bokför det som "eget uttag". Eget uttag kan man göra från enskild firma inte AB. Till AB kan man bokföra en skuld och dra det på nästa lön (avdrag EFTER skatt då naturligtvis) men att vanemässigt göra så med flera transaktioner om dagen ser verkligen inte seriöst ut och, gissar jag, skulle inte gå hem hos myndigheterna även om det regleras korrekt i slutet av varje månad. Det är helt enkelt inte tänkt att företag ska användas så.