• 2
  • 3
2023-09-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Ja, det har jag funderat på, hur kan pizzerierna överleva när det snart finns en i varenda gathörn? Och de är inte billiga idag heller.

Man fifflar med råvarorna, tar genvägar och vissa försäljningar sker svart.
Jag vet inte om det är en grej fortfarande men förr kunde invandrare få väldigt fina förmåner när man startade ett företag, bland annat skattefritt i två år. När två år började närma sig sig skrev man över företaget på någon i familjen och nu har du två nya år, osv osv.

Pizzerian där jag bodde runt 23-28 års ålder blev jag lite tjenis med genom åren, ägaren rattade BMW M5:a, åkte på långa semestrar m.m.

Han krängde inte bara pizzor utan han sålde även röka, näsgodis och krök vid sidan om och det var väl ungefär här som jag slutade gå dit då moralkompassen inte riktigt fanns på plats, så att säga.

Tror inte hans koncept var speciellt unikt utan rätt vanligt förekommande.
Citera
2023-09-30, 10:46
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Man fifflar med råvarorna, tar genvägar och vissa försäljningar sker svart.
Jag vet inte om det är en grej fortfarande men förr kunde invandrare få väldigt fina förmåner när man startade ett företag, bland annat skattefritt i två år. När två år började närma sig sig skrev man över företaget på någon i familjen och nu har du två nya år, osv osv.

Detta tror jag stämmer exakt, pizzerian där jag bor byter ägare en gång i halvrt.
Citera
2023-10-03, 08:17
Medlem
Jag har en hel del erfarenhet av Motonet från Finland. De har ett väldigt brett sortiment av allt möjligt. Det du hittar på Biltema, Rusta, ÖB etc. hittar du hos dem också, plus mycket annat. De är mycket duktiga på bil- och mc-delar och den personliga servicen du får på disken är super. Men det absolut bästa med Motonet är deras snabbservice med drop-in (Motomaten). De byter lampor, torkarblad, batteri och liknande på din bil på några minuter och köper du delarna på samma gång så kostar själva bytet inte många tio spänn. Ibland har jag tom tyckt synd om dem när de stått där i -20 i blåsten och bytt lampor på min bil medan jag fått gå in i butiken eller stannat i bilen. Det brukar ofta stå flera bilar i kön till den servicen. Vissa butiker har även en fullfjädrad bilservice aka Mekonomen men den har jag aldrig testat.

https://asset.motonet.fi/img/pages/m...000x1000px.jpg
Citera
2023-10-11, 21:33
Medlem
Bum1s avatar
Var på motonet idag för första gången. Första jag såg när jag klev genom entren var en binge med maskeringstejp. 199 kronor styck!! Vafan är det för priser egentligen. De hade en del schackel och dylikt på båtavdelning, men även där var priserna skyhöga. Fler som märkt detta?
Citera
2023-10-14, 17:58
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Var på motonet idag för första gången. Första jag såg när jag klev genom entren var en binge med maskeringstejp. 199 kronor styck!! Vafan är det för priser egentligen. De hade en del schackel och dylikt på båtavdelning, men även där var priserna skyhöga. Fler som märkt detta?
När du uttrycker dig så svepande om tejpen, är det svårt att göra någon seriös prisjämförelse.

Men rör det sig om speciella yrkesprodukter från exempelvis 3M eller Mirka, så är det de prisnivåerna man får räkna med.
Det finns till exempel tjock och tålig maskeringstejp som tål att slipas på, utan att trasas sönder.

Edit:
Lägger till en länk till deras utbud av tejper.
Tycker att priserna ser vettiga ut
https://www.motonet.se/sok?q=maskeringstejp
Senast redigerad av Lumbago 2023-10-14 kl. 18:05.
Citera
2023-10-15, 19:57
Medlem
Inte lätt i vårt land, se bara på Decathlon som avvecklar i Sverige.
Citera
2025-01-09, 05:27
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bättre service på Motonet då det gäller bildelar, köper hellre därifrån då jag servar bilen. Med disk och folk som betjänar en så att man får rätt delar som passar.
Instämmer, jag handlar regelbundet i den butik man har i Örebro, föredrar dem när det skall göras service på bilen.
Citera
2025-01-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Svenska Biltema är totalt värdelösa på E-handel. Frågan är om Biltema ens vet var Internet är för något?

Vad tror vi om Motonet?

Annat?

Kiitos.

https://www.ehandel.se/finska-lagpri...-exceptionellt
Så länge Feltema säljer reservdelar av usel kvalitet samt korv-tröjor och annat trams är väl dessa knappas konkurrenter med tex. Motonet. De konkurrerar väl snarare med typ Rusta.
För min del får Motonet mer än gärna konkurrera ut Biltema om de nu ses om konkurrenter, har svårt att förstå att man väljer att handla där idag när det finns så mycket annat att välja på
Citera
2025-01-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalvilsen
Inte lätt i vårt land, se bara på Decathlon som avvecklar i Sverige.
Svenskar kanske vill ha produkter som håller någon form av funktion ändå?
Jag har oerhört svårt att förstå varför man handlar lågpris-produkter.
Decathlon är gott exempel på en lågpriskedja som bara säljer skräp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in