Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Det räcker med runt 11600 kronor för att få ut 10.000 i månaden (tog genomsnittet för kommunal skattesats).
Dock är det inte säkert du kommer få 10000 exakt varje månad trots detta men sett över året blir det 10.000 i månaden (10.030 kr)
Sen har du lite fel om det i USA - grundavdraget i USA på 12950 dollar är för federal skatt - dvs motsvarande statlig inkomstskatt.
https://www.forbes.com/advisor/income-tax-calculator/
Ja, du har rätt, jag slarvade vid första åsyn och gick på beloppet som arbetsgivaren betalar (d.v.s. inklusive arbetsgivaravgifter).

Ber om ursäkt för misstaget!
Jag anser dock inte att jag har fel om USA - federala grundavdraget är precis vad jag skrev. Däremot så kan det förstås förekomma statlig skatt, men även där är grundavdragen massiva jämfört med Sverige. I t.ex. New York, en stat ökänd för sitt höga skattetryck, så ligger det på $8,000. I Texas ligger det på $0, eftersom de inte har någon statlig inkomstskatt.
Det lägsta jag hittade i en stat som ändå har högt skattetryck var i Kalifornien, där det är $5,202. CA är känt för att vara en av de värsta staterna när det gäller skatt, så det är inte så förvånande. Det är ändå ungefär 57K SEK, vilket alltså ger att en av de värsta staterna för skatter ändå har ett grundavdrag som är cirka 2,5 gånger Sveriges.
Det finns iofs stater med lägre grundavdrag. Arkansas har t.ex. ett grundavdrag på "bara" $2,270 (ändå typ dubbla Sveriges), men deras högsta skattesats är 4,9%.