2023-09-28, 12:59
Medlem
Fummys avatar
Jag har märkt senaste tiden att jag sett korta videos främst på Facebook , där oftast en svensk man berättar kort ”fakta” om svensk kultur eller seder på engelska som jag inte kan relatera till det minsta.

Tyvärr kan jag inte ge några exempel då jag endast ser dessa en gång sen försvinner bort , och just det som sägs är så konstigt men samtidigt inte heller nått som sticker ut som lägger sig direkt på minnet.

Jag lägger mer sånt på minnet där det är självklara felaktigheter , exempelvis hävdade något att vi inte är som asiater som tar av oss skorna när vi kommer hem till någon annan eller oss själva, utan att vi skulle vara mer likt amerikaner som går runt med skorna inomhus.
(eller har detta blivit vanligt, gör folk så här ?)
Sen är det folk som håller på med det jävla snacket om fika, som att de innehåller massa kakor och det går så långt att de påstår detta är obligatoriskt, ordet de använder är mandatory.
Vem upplever egentligen detta på riktigt?

Så vad är troligast?
Att de finns människor som möjligtvis är svenskar och presenterar sig själva som om de representerade svensk kultur för att de stämmer in på dom själva som är totalt självcentrerade?

Att det kanske beror på att folk vill ha uppmärksamhet och visningar eller att de helt enkelt blivit drabbade av avskärmning från verkligheten p.g.a. sociala medier och sprider felaktigheter beroende på avsaknad av äkta kontakt med kulturen?

Att det trollar?

Eller har den svenska kulturen förändrats så enormt mycket och snabbt att det är sant?

Vilka som faktiskt beskriver svensk kultur mer korrekt enligt mig är exempelvis amerikaner som befunnit sig i Sverige ett tag som beskriver skillnaderna, men absolut inte svenskar.

Någon mer som reagerat att något är avigt med massa personer som ska berätta om svenskar och kulturen?

Jag beklagar att jag inte minns dom saker jag reagerat på som mest, de var liksom som att jag lät de glida förbi och inte la det på minnet men sen har jag sett detta upprepa sig gång på gång.
Kommer jag stöta på detta igen så tar jag med exempel.
Citera
2023-09-28, 13:16
Fika är obligatoriskt. Med glimten i ögat.

Är det en tillställning hemma hos någon med fler än sju personer bjudna tar man inte av sig skorna. Är det färre behåller man skorna på. Svensken är närmare japanen än amerikanen i det avseendet.
Citera
2023-09-28, 15:11
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Fika är obligatoriskt. Med glimten i ögat.

Alltså kafferast är ganska globalt och är vad jag upplevt att man har på jobbet .
Fika däremot känns mer en social grej som inte direkt sker frekvent , men jag kan erkänna att vissa arbetsplatser har det varit mer en kaffe men i mitt fall har det varit så att ett industriellt bageri skänker typ "skadat gods" till arbetsplatsen vilket har gjort att de blivit så.

Citat:
Är det en tillställning hemma hos någon med fler än sju personer bjudna tar man inte av sig skorna. Är det färre behåller man skorna på.

Detta känner jag inte igen alls, man har alltid tagit av sig skorna hemma hos folk.
Till och med när jag varit på hemmafest hos överklass tar man av sig skorna när det är ett 50 tal människor, och jag tillhör inte överklassen själv.
Och är det få är det också skorna av.

Tillställningar där man hyrt en lokal eller liknande däremot behålls skorna på, men aldrig i någons hem.

Vad baserar du denna regel på? jag försökte söka efter detta.
Citera
2023-09-29, 09:07
Medlem
Jag tycker inte det riktigt finns någon definitiv inhemsk svensk kultur, då inhemska kulturer varierar beroende på ens sociala tillhörighet. Det du beskriver låter som något trams som medelklassen sysslar med. Medelklassen älskar att hitta på trams och göra en grej utav trams. Tyvärr är medelklassen en stor grupp i Sverige och de har fått diktera vad Sverigebilden skall vara, medans vi andra får skämmas.
Citera
2023-09-29, 12:32
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Det är ju töntar utan fantasi. De kan inte komma på något originellt, så därför tjatar de om sådant som detta med fika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in