Hur ska militär hjälp kunna avhjälpa att var 10e skolungdom i Sverige ser framtida kriminellt leverne som det enda sättet att generera snabba pengar och sponsra ett gott liv?
Operation Rimfrost 2019, var en "nu åker mjukisvantarna av"-operation mot organiserade gängbrottsligheten, som utfördes med hela polisens koordination, och varade i 6 månader. Rimfrost sattes in pga "särskild nationell händelse" hade inletts, efter att en 15-årig pojke mördats på avrättningsliknande sätt i Möllan i Malmö. Polismästare Stefan Sintéus beskrev målen med operationen som
"Tills vi tagit bort de här personerna och individerna som har den här kriminaliteten ...".
6 månader senare, hade ett hundratal personer gripits och lagförts, ca 1000 vapen och nära 200kg sprängmedel konfiskerats, och mycket annat hade förändrats.
Den här 'nu åker mjukis-handskarna av' metoden, löste det problemen?
Löser sånt nånsin problemen? Är sånt inte bara typ "jag behöver få agera ut min egna primitiva ilska och slå på allt som gör mig arg så det försvinner"? Finns en hel del folk som på goda grunder argumenterar för att den operationen är en av anledningarna till varför vi ser utvecklingen idag. Vår invandring besvarar iaf inte den frågan.
Man måste rikta vattenslangen mot lågornas bas.
Att fokusera på vad man vill uppnå, är till stor del lönlöst. Att vilja är inte likvärdigt med att uppnå.
Man måste fokusera på vilka resultat och konsekvenser ens metoder faktiskt kommer att alstra i längden.
Vad blir annars resultatet?
Gör man på fel sätt, så kan det faktiskt förvärra läget - avsevärt!