Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-28, 00:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Bra att du anger en källa. Men vad är det för incident?
Förlåt.
Det handlar om att man pajat huvudvattenledningen på Orust, till följd av att man lastat en massa sprängsten ovanpå den.
Följden blev en läcka som var "komplicerad" och "svår att laga".

Om det nu är samma firma så är det ju nästan komiskt, med tanke på vad vi misstänker att de nu orsakat, genom att lasta alldeles för tungt någon annanstans.
Citera
2023-09-28, 06:37
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betfighter
Man kan ju börja undra hur den person som är kontrollansvarig har hanterat schaktningen för företagsparken tills detta skred inträffade?

Grejen är att VD och ägare till fastighetsbolaget som är byggherre, är sambo med VD/ägare för Orust Schakt.
Så man kan ju undra hur lätt det varit att vara kontrollansvarig i detta projekt.

Det finns en annan tråd för att diskutera själva jordskredet:
(FB) Jordskred vid E6 Stenungsundsmotet i Bohuslän (2023-09-23)
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-09-28 kl. 06:44.
Citera
2023-09-28, 06:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
Jepp, plockade hem den från Lexbase. (Hade förväntat mig mer med tanke på vad jag hört... Känns som att han – trots denna megakatastrof, om han nu ligger bakom den – haft grymt flyt som inte åkt dit på något stort tidigare )

Ja, rätt förvånande faktiskt.
På öarna finns kanske en tradition av att lösa konflikter utanför rättsväsendet?

Om du har tid kan du även söka på alla de organisationsnummer som ingår i koncernstrukturen. Om det gäller projekt som eventuellt havererat är det troligare att det blivit tvistemål mot bolag.
Citera
2023-09-28, 07:35
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
...Fler rykten om företaget eller ägaren?
På papperet ett skötsamt bolag utan anmärkningar. Solida finanser etc.
Ser seriöst ut på den biten.
Citera
2023-09-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
På öarna finns kanske en tradition av att lösa konflikter utanför rättsväsendet?

Om du har tid kan du även söka på alla de organisationsnummer som ingår i koncernstrukturen. Om det gäller projekt som eventuellt havererat är det troligare att det blivit tvistemål mot bolag.

Mycket bra poäng. Ont om tid just nu, tyvärr, men hoppas någon annan antingen vet eller kan gräva lite.

Vill inte starta ett drev, men om jordskredet faktiskt orsakades av vårdslöshet av Orust Schakt och det hade medfört dödsfall så hade man ju suttit här och mått fruktansvärt som varit tyst, och önskat att alla rykten samlats och nagelfarits tidigare. Kanske kan framtida olyckor/dödsfall undvikas om allt kommer fram i ljuset nu?
Citera
2023-09-28, 11:00
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Är inte det typiskt för Göteborg? Som Stockholmare får jag intrycket att politikerna där är extremt inavlade och håller varann om ryggen. Jag skulle köpa en villa, och insåg snabbt att alla mäklarna var insyltade med varann och kunde mygla hur mycket som helst, så jag avstod att flytta till Göteborg. Känns som en riktig ljugar-ort bakom en käck fasad. Det blev Lund istället.
Citera
2023-09-28, 11:31
Medlem
rotesaus avatar
Saxat från ras-tråden:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ambulocetus
Orust Schakt har haft försäljning av grus på Hammar företagspark.
Även dessa sidor är bortplockade från deras websida.

Grusförsäljning Hammar

Hammar Företagspark

Även här så verkar man i ren panik plocka bort information från hemsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I mitt minne försvann dom uppgifterna samma morgon som Privatbostäder raderade bort Hammars företagspark från sin sida.

I förlängningen kan det vara intressant att få in uppgifter i dom andra pågående projekten med bostadsrättsföreningar i Ucklum, Lanesund mfl, om verksamheten pågår "som vanligt här"?

Vi får se om någon Ucklumsbo eller Uddevallabo som visats nära dom andra projekten kanske upptäcker tråden.
Nu vet jag inte, men om jag hade varit samarbetspart (tex mäklare) med detta bolag, så hade jag nog övervägt att pausa eller dra mig ur efter att ha sett bilderna från projekteringen på Hammar/E6.
Citera
2023-09-28, 11:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det vet vi inte, det är mest rykten man hört. Därför kan det vara intressant med en tråd om firman, så att folk som faktiskt vet hur saker och ting ligger till kan komma till tals.

Jag har exempelvis hört att det är Orust Schakt som ligger bakom den här lilla incidenten: https://www.bohuslaningen.se/nyheter/orust/sprangsten-orsakade-vattenlacka.cc8d1c57-6b3a-4d97-af2a-2a688527675a

Dock vet jag inte, men någon Orust-bo kanske kan bekräfta den uppgiften, alternativt dementera genom att berätta vilket företag som istället låg bakom fadäsen.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Bra att du anger en källa. Men vad är det för incident?

Citat:
Förlåt.
Det handlar om att man pajat huvudvattenledningen på Orust, till följd av att man lastat en massa sprängsten ovanpå den.
Följden blev en läcka som var "komplicerad" och "svår att laga".

Om det nu är samma firma så är det ju nästan komiskt, med tanke på vad vi misstänker att de nu orsakat, genom att lasta alldeles för tungt någon annanstans.

Här finns en mer omfattande artikel om den händelsen:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/orust/omrade-runt-vattenlacka-avsparrat.554f15c3-6ad8-428f-841b-4e46d0f1382b
Citat:
I lördags fick högar av sprängsten ett markområde nära Varekil att rasa och vattenledningen till cirka 500 hushåll gick av
Citat:
Företaget som utfört sprängningsarbetena vill inte ge några kommentarer i nuläget men en företrädare uppger för Bohusläningen att de hade tillstånd att lägga skrotsten på denna plats.

Jag har ett par anonyma läsare i min PM-korg som jag inväntar lite mer eventuellt info om just denna händelse.
Citera
2023-09-28, 12:39
Bannlyst
Citat:
Det vet vi inte, det är mest rykten man hört. Därför kan det vara intressant med en tråd om firman, så att folk som faktiskt vet hur saker och ting ligger till kan komma till tals.

Jag har exempelvis hört att det är Orust Schakt som ligger bakom den här lilla incidenten: https://www.bohuslaningen.se/nyheter/orust/sprangsten-orsakade-vattenlacka.cc8d1c57-6b3a-4d97-af2a-2a688527675a

Dock vet jag inte, men någon Orust-bo kanske kan bekräfta den uppgiften, alternativt dementera genom att berätta vilket företag som istället låg bakom fadäsen.
Din lilla tomte. Finns ingen utpekad för det där ännu…. Spekulera kan man
Citera
2023-09-28, 12:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Din lilla tomte. Finns ingen utpekad för det där ännu…. Spekulera kan man
Menar du att man ännu inte lyckats utreda vilket företag som lastade sprängsten ovanpå vattenledningen och om det givits tillstånd att göra så? Det låter konstig.
Citera
2023-09-28, 13:11
Bannlyst
Citat:
Menar du att man ännu inte lyckats utreda vilket företag som lastade sprängsten ovanpå vattenledningen och om det givits tillstånd att göra så? Det låter konstig.
Spekulera fritt men döm ingen för det är inte klarlagt vilket företag som gjort vad.
Citera
2023-09-28, 13:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Spekulera fritt men döm ingen för det är inte klarlagt vilket företag som gjort vad.
Fast nu har jag inte dömt någon.
Jag har frågat om någon som vet kan bekräfta eller dementera ett rykte jag hört.
Företagsskvaller torde vara rätt plats för det, och det borde väl ändå stå ganska klart om aktuell firma jobbat på platsen. Det är ju trots allt tio år sedan, så vilka firmor som varit där bör vara utrett för längesedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in