Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-03, 23:12
  #13
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Tack för tipsen!
Jag har mycket dötid nu och ska läsa in mig på dem!
Hmm, var finner jag böckerna?
Adlibris.se har en hel del du kan köpa. Vet inte om de finns på svenska bibliotek. Finns annars utomlands säkerligen. Utomeuropeisk filosofi/poesi verkar inte så etablerat i Sverige.
Citera
2007-03-13, 01:38
  #14
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Seyyed Hossein Nasr är en goding till muslimsk filosof. Rumi är visserligen en njutning att läsa, men att kalla honom filosof är väl lite att ta i ändå.


Jag gör en bump. Det gör jag för att intresset inte har släppt och jag vill gärna leta lite till!

Jag har sökt lite om Seyyed Hossein Nasr och hans ansatser och genom detta letar jag nu böcker om Sufism.

Den här var klart prisvärd:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1933316284&s=1

Nån som vet om den fått något erkännande?
Citera
2007-03-13, 01:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Jag har dåligt insatt och vill inte framstå som ignorant. Forumets muslimer är välkomna att motbevisa mig eftersom min nuvarande förmodan är att någon muslimsk filosofi gällande existensialism inte existerar. Stämmer det?

Filosofer från västerlandet och Asien finns det gott om. Jag räknar bland annat Jung, Wittgenstein, Sören Kirkegaard, Confucius och varför inte Dalai Lamah?

Däremot så uppfattar jag det som att islamister hellre genom tidsåldrarna låtit ALLT som rör filosofi förklaras genom profeten och koranen. Om SÅ ÄR FALLET så vill jag gärna likställa Islams avsaknad av filosofi utan religiösa undertoner som en, för religionen, en sorglig förlust.

Finns det muslimsk filosofi som vågar ta ut svängarna? Eller har muslimer inte tillåtelse att filosofera?

("muslimsk filosofi" låter missvisande och motsägelsefullt - det är jag medveten om. Ni fattar väl galoppen ändå? )


Ja islamisk filosofi existerar. Det har funnits stora tänkare, som Ibn 'Arabiy och Mullah Sadra t.ex, men deras idéer räknas som heterodoxi av huvudströmmen inom islam, som förespråkar en mer förpacketerad ortodoxisk förståelse av islam.

Inom islam har vi något som kallas 'irfaan, det är en mer sufistisk, eller mystisk förståelse av vissa saker, så som Guds existens (som är det mest centrala då). Uifrån denna förståelse har man byggt vidare på tesen om Enhet inom islam. Är du intresserad kan jag förklara mer.

Filosofi är, även om endel människor hävdar att det är otillåtet något GRUNDLÄGGANDE inom islam, och hade det varit så att jag och miljontals andra revertiter inte hade filosoferat över livet, hade vi heller aldrig funnit islam. bara det i sig är ett bevis för att filosofi, oavsett trosinriktning är en angelägenhet.
Citera
2007-03-13, 01:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
http://en.wikipedia.org/wiki/Ma%27alim_fi-l-Tariq

Ifall du vill ha insyn i vilka tankar det är som dominerar militanta islamistiska rörelser.

En annan person som är intressant i just sammanhanget existensialism och islam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ali_Shariati

'Aliyy Shariati är faktiskt en av mina favoriter. Äger stora högar med hans verk : )
Citera
2007-03-13, 02:10
  #17
Avstängd
nihiliztens avatar
Finns en massa på nätet förresten. Finns ett inlägg om "sufism" där jag länkade till en sida med Rumi ..
Citera
2007-03-14, 00:37
  #18
Medlem
Ett tips är att börja med någon typ av nybörjarbok i ämnet, te x den här:

http://www.amazon.com/Brief-Introduc.../dp/0745619614

Den är dock lite svår om man inte har lite grundläggande filosofikunskaper.

Appropå Sayyed Hossein Nars så är han hedersdoktor i Uppsala så där har han åtminstone fått ett erkännande.
Citera
2007-03-14, 10:02
  #19
Medlem
Carpe Diems avatar
Eftersom frågeställningen primärt handlar om filosofi och inte om religion flyttas tråden.
/mod.
Citera
2017-01-18, 20:37
  #20
Avstängd
Islams filosofi bör ersätta den europeiska

Islams filosofi är mer funktionsduglig och dynamisk jämfört med den europeiska. Europa skulle må bättre av att införa Islam och Islamisk filosofi.

Kant och Rousseau och andra var med Satan. Islam är ren från Satan. Är det inte argument nog att införa Islam?
Citera
2017-01-18, 20:41
  #21
Medlem
franges avatar
Nej. Religion är enbart en börda för ett fungerande samhälle. Precis som HIV och ebola.
__________________
Senast redigerad av frange 2017-01-18 kl. 20:48.
Citera
2017-01-20, 21:01
  #22
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Ett tips är att börja med någon typ av nybörjarbok i ämnet, te x den här:

http://www.amazon.com/Brief-Introduc.../dp/0745619614

Den är dock lite svår om man inte har lite grundläggande filosofikunskaper.

Appropå Sayyed Hossein Nars så är han hedersdoktor i Uppsala så där har han åtminstone fått ett erkännande.

Är en nybörjare helt utan förkunskaper i vare sig Islam eller filosofi kan jag rekommendera Christer Hedins Islams Historia. Den ser på hela Islams historia men har delar som beskriver de viktigaste muslimska filosoferna. Lätt språk, överskådligt och på svenska. Den tar också upp den delen av historien när muslimerna bevarade mycket av den antika grekiska filosofin som annars kanske hade gått helt förlorad i dåtidens Europa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback