• 1
  • 2
2023-09-26, 21:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja. i helgen va vi några som bärsa hos mig när en halv bekant blev påkörd i foten av min robot dammsugare o fick nåt slint i skallen o kasta iväg den från balkongen så den pajja i tusen bitar. garva satan i stunden o kom överens att han skulle swisha 3000 spänn efter löning så de va inga konstigheter. dock har han fått lön nu o ja skicka ett sms o påminde han o han sa att han inte minns de. visst han va packad men inte dräng full så ja skulle tro att han minns klart o tydligt. har sagt flera gånger nu att han måste fixa 3000 spänn eller en ny robot dammsugare av samma kvalitet (xiami e10) men han nekar tvärt att han aldrig pajjat den.

så nu e frågan om ja polis anmäler de här va e möjligheten till skade stånd? e de grovt nog o gå till domstol? finns risken att bevisen inte räcker? (5 st vittnen som såg när han kasta)? eller e de bättre o göra privat utpressning?

hjälp uppskattas =)
Citat:
går de o bevisa med 5 st vittnen vem de va som kasta?
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Dom vittnena kan styrka vad som hände genom att berätta till honom om de han inte minns istället för göra polisärende av det?
Det är faktiskt troligare du får framgång på de sättet.
Polisen och en man som inte minns ett dugg som inte kommer erkänna brott vid förhör, lol kommer de ens bli ett förhör?
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart gör det det om de nu inte var lika packade och inte minns något.
Med tempeZZts passus så är det ganska open and shut med fem vittnen. Däremot så instämmer jag med Fummy att det vore enklare att bara be dem berätta för honom att han lovade att ersätta dammsugaren.

Rent juridiskt så har han begått skadegörelse, som är ett brott. Om du inte vill anmäla honom så är han definitivt ändå skadeståndsskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Ja om du kan bevisa att han gjorde det, och att han gjorde det antingen med uppsåt eller grov vårdslöshet så kan du få skadestånd.

Kolla skadeståndslagen
Det behövs inte grov vårdslöshet, räcker med "vanlig" vårdslöshet. I det här fallet så handlar det dock om klockrent uppsåt.

Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Om alla säger samma sak skulle det nog låta ganska övertygande i rätten, men tror fan helt ärligt ingen skulle orka bry sig. ”Du ska vittna i rätten om en robotdammsugarstvist”. Du hör ju själv hur det låter. Att ta det så jävla långt är helt poänglöst, du får väl dra hem till honom och sno saker till samma värde om han nu har glömt att han slängde ut den från fönstret och vägar betala dig.
Det är inte valfritt att vittna.
Citera
2023-09-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Med tempeZZts passus så är det ganska open and shut med fem vittnen. Däremot så instämmer jag med Fummy att det vore enklare att bara be dem berätta för honom att han lovade att ersätta dammsugaren.

Rent juridiskt så har han begått skadegörelse, som är ett brott. Om du inte vill anmäla honom så är han definitivt ändå skadeståndsskyldig.

Det behövs inte grov vårdslöshet, räcker med "vanlig" vårdslöshet. I det här fallet så handlar det dock om klockrent uppsåt.

Ts kanske skulle börja den civila vägen, att skicka en betalningsanmodan och skriva vad den omfattar. Sedan om så erfordras gå vidare, innan dess upplyst gäldenären om konsekvenserna av att negligera anmodan.
Citera
2023-09-26, 21:54
Medlem
exe.es avatar
Citat:

Nej sjävklart inte, men har man verkligen plikt att dyka upp? Man kanske är väldigt upptagen eller bara skiter fullständigt i det. Hade jag behövt vittna om TS lilla fall hade jag då fan inte dykt upp. Däremot om du kanske sett någon bli skjuten är det väl en annan sak. Men det är nästan skrattretande om man skulle vara tvungen och peka ut snubben som sula ut dammsugaren genom fönstret. Finns dock forfarande inga bevis även fast om alla 5 hade dykt upp i rätten och pekat ut GM. Damsugarmannen kommer förmodligen hävda att han har blivit utfryst av samtliga som vill sätta honom i skiten.
Citera
2023-09-26, 21:59
Medlem
Citat:
Nej sjävklart inte, men har man verkligen plikt att dyka upp? Man kanske är väldigt upptagen eller bara skiter fullständigt i det. Hade jag behövt vittna om TS lilla fall hade jag då fan inte dykt upp. Däremot om du kanske sett någon bli skjuten är det väl en annan sak. Men det är nästan skrattretande om man skulle vara tvungen och peka ut snubben som sula ut dammsugaren genom fönstret. Finns dock forfarande inga bevis även fast om alla 5 hade dykt upp i rätten och pekat ut GM. Damsugarmannen kommer förmodligen hävda att han har blivit utfryst av samtliga som vill sätta honom i skiten.

Ja vi har vittnesplikt i Sverige, skiter du i att dyka upp kan du få betala vite och ersättningar för extra kostnader om rättegången måste skjutas upp. Kan även bli så att polisen kommer och hämtar dig till rättegången.

Jo det finns bevis. Ett vittne är ett bevis, 5 vittnen är 5st olika bevis. Vittnar 5 personer om att personen medvetet förstört dammsugaren genom att kasta den ut från balkongen är det garanterat nog för fällande dom i straffmål och det krävs mycket mindre i ett civilmål.
Citera
2023-09-26, 22:02
Medlem
Citat:
Du har såklart helt rätt i att det räcker med "vanlig" vårdslöshet.
Fel av mig.
Citera
2023-09-26, 22:04
Medlem
Citat:
Det är upp till rätten att bedöma värdet och trovärdigheten i det som denne påstår, gäller givetvis även det som åberopade vittnen redogjort för.
Underlåtenhet att inställa sig till rättegång som vittne kan bli tämligen dyrt, Aramir har beskrivit förfarandet nyss.
Citera
2023-09-27, 01:38
Medlem
auruns avatar
Har du ingen försäkring? 1500 i självrisk. Be honom betala den eller splitta.

Polisen kommer inte göra ett piss förstår du väl.
Citera
2023-09-27, 01:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
tja. i helgen va vi några som bärsa hos mig när en halv bekant blev påkörd i foten av min robot dammsugare o fick nåt slint i skallen o kasta iväg den från balkongen så den pajja i tusen bitar. garva satan i stunden o kom överens att han skulle swisha 3000 spänn efter löning så de va inga konstigheter. dock har han fått lön nu o ja skicka ett sms o påminde han o han sa att han inte minns de. visst han va packad men inte dräng full så ja skulle tro att han minns klart o tydligt. har sagt flera gånger nu att han måste fixa 3000 spänn eller en ny robot dammsugare av samma kvalitet (xiami e10) men han nekar tvärt att han aldrig pajjat den.

så nu e frågan om ja polis anmäler de här va e möjligheten till skade stånd? e de grovt nog o gå till domstol? finns risken att bevisen inte räcker? (5 st vittnen som såg när han kasta)? eller e de bättre o göra privat utpressning?

hjälp uppskattas =)

Du går till din polare och säger till honom att han ersätter den eller får på käften, case closed! Polisen kommer inte att hjälpa dig. Utpressning blir fängelse för dig.
Citera
2023-09-27, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du går till din polare och säger till honom att han ersätter den eller får på käften, case closed! Polisen kommer inte att hjälpa dig. Utpressning blir fängelse för dig.
Ts bör göra det skriftligt, denne har ju redan fått svaret att han inte minns att han gjort det, kanske minns bättre med ett välformulerat brev med betalningsanmodan och upplysning om vad underlåtelse att betala kan få för konsekvenser.
Citera
2023-09-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det beror på, men det blir enklare om du filmat allt det där. Den som har filmat ska dock få stryk. Vad ska din polare göra med sin fucking skjorta?

Allvarligt, varför dammsuger du när du har gäster? Är du autist?

Ska du driva ett ärende hos Kronofogden mot en polare över 3,000 kr? Polisanmälan? Skärp dig, det är du som varit mongo med dammsugaren igång när ni sitter och super.

Polisen kommer skicka insatsstyrkan på detta.

Ett antal samstämmig vittnen lär vara tillfyllest, i synnerhet i ett civilmål.
Ts hävdar ju att gm avvisar kravet på ersättning enär denne ej har minne av att ha gjort det som ts lagt honom till last, alltså inte rätt väg att ta ärendet till kronofogden, bättre med en stämningsansökan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in