Citat:
Ursprungligen postat av
Vindsurfaren
Hur gammal är du egentligen?. Vart läser du att jag skrivit att jag skulle arbetsvägra?. Att ta ansvar är att inte backa undan för lätt, vilket tydligen är ditt motto i livet.
I din värld är det "inte backa undan för lätt", i min värld så kan man sköta saker snyggt (och smart, för sin egen skull och ingen annans) eftersom din metod innebär att du även bränner goda referenser och lämnar ditt jobb med en bitter eftersmak för alla inblandade. Har själv stött på din typ på olika arbetsplatser och det brukar inte sällan vara personer som varit problematiska på i princip alla sina jobb, och deras sätt att agera biter dom bara i arslet i längden. För att inte tala om hur fruktansvärt egoistiskt det är, ditt lilla "jag kommer vara kvar, men jag kommer göra mitt arbete oengagerat utan kvalité och engagemang" kommer påverka en hel arbetsgrupp negativt. Det är icke-kollegialt och kommer förpesta stämningen på hela din arbetsplats.
Gränsen är hårfin vart arbetsvägran går men min chef hade antagligen uppfattat ditt resonemang nedan som någon slags utpressningssituation och det hade i första steget inneburit ett allvarssamtal och sedan en varning.
"Jag vill på något sätt föreslå ett utköpoch förklara att jag inte trivs på arbetsplatsen och att det på sikt skulle göra att jag arbetar oengagerat. Hur skulle en chef göra med någon som tydligt mer eller mindre säger ”om inte vill köpa ut mig så kommer jag vara kvar och arbeta med låg kvalite och engagemang”?"