2023-09-26, 20:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare ”Lämna jobbet”).

Mod.
Citera
2023-09-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker att det verkar som att du lever i en fantasivärld måste jag nog säga. Det finns inget företag som betalar ut massa pengar bara för att man ska bli av med någon. Det finns andra metoder för att man ska lösa sådana saker. Det innebär att du kan sluta tänka på massa dumheter. Det är någonting som du aldrig kommer att lyckas att utföra eller få.

Öh, vad?
Jag känner till flera sådana fall av utköp bara i min omedelbara närhet, både i privat och offentlig verksamhet.
Ofta brukar ett utköp vara kopplat till att man inte under flera år efter utköpet får jobba i samma företagskoncern eller liknande myndighetsverksamhet i samma region.
Citera
2023-09-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker att det verkar som att du lever i en fantasivärld måste jag nog säga. Det finns inget företag som betalar ut massa pengar bara för att man ska bli av med någon. Det finns andra metoder för att man ska lösa sådana saker. Det innebär att du kan sluta tänka på massa dumheter. Det är någonting som du aldrig kommer att lyckas att utföra eller få.

Du var sannerligen en obildad människa. Det är vanligt förekommande och jag har själv tvingad fram det tidigare, dock i ett annat sammanhang. Jag lämnar inte ett jobb gratis (om arbetgivaren felbehandlat mig) om det inte är så att jag byter jobb. Ha koll på vad du snackar om innan du yttrar dumheter.
Citera
2023-09-26, 22:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Min tjänst måste finnas på arbetsplatsen, så de kan inte trolla bort den varken via att hänvisa till arbetsbrist eller omorganisation. Jag har även varit anställd längre än en del av personalen. Denna arbetsgivare håller hårt i slantarna och det gör att jag har svårt att se att de skulle köpa ut mig, men samtidigt kan de ta risken ändå för att slippa framtida problem med mig
Men jisses då.
Sök tjänstledigt, sök jobb någon annanstans i minst ett halvår och kämpa järnet för att hitta ny arbetsplats.
Citera
2023-09-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Den typen av "hot" funkar generellt sett väldigt dåligt. Risken är att du lägger dig på en nivå där arbetsgivaren ser en möjlighet att bli av med dig för arbetsvägran.

Få blir utköpta för att dom är less på sina jobb. Du får göra som dom allra flesta vuxna människor och ta ansvar för ditt liv och söka dig bort självmant.

Hur gammal är du egentligen?. Vart läser du att jag skrivit att jag skulle arbetsvägra?. Att ta ansvar är att inte backa undan för lätt, vilket tydligen är ditt motto i livet.
Citera
2023-09-26, 22:41
Medlem
Citat:
Hur gammal är du egentligen?. Vart läser du att jag skrivit att jag skulle arbetsvägra?. Att ta ansvar är att inte backa undan för lätt, vilket tydligen är ditt motto i livet.

I din värld är det "inte backa undan för lätt", i min värld så kan man sköta saker snyggt (och smart, för sin egen skull och ingen annans) eftersom din metod innebär att du även bränner goda referenser och lämnar ditt jobb med en bitter eftersmak för alla inblandade. Har själv stött på din typ på olika arbetsplatser och det brukar inte sällan vara personer som varit problematiska på i princip alla sina jobb, och deras sätt att agera biter dom bara i arslet i längden. För att inte tala om hur fruktansvärt egoistiskt det är, ditt lilla "jag kommer vara kvar, men jag kommer göra mitt arbete oengagerat utan kvalité och engagemang" kommer påverka en hel arbetsgrupp negativt. Det är icke-kollegialt och kommer förpesta stämningen på hela din arbetsplats.

Gränsen är hårfin vart arbetsvägran går men min chef hade antagligen uppfattat ditt resonemang nedan som någon slags utpressningssituation och det hade i första steget inneburit ett allvarssamtal och sedan en varning.
"Jag vill på något sätt föreslå ett utköpoch förklara att jag inte trivs på arbetsplatsen och att det på sikt skulle göra att jag arbetar oengagerat. Hur skulle en chef göra med någon som tydligt mer eller mindre säger ”om inte vill köpa ut mig så kommer jag vara kvar och arbeta med låg kvalite och engagemang”?"
Citera
2023-09-26, 23:34
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Min tjänst måste finnas på arbetsplatsen, så de kan inte trolla bort den varken via att hänvisa till arbetsbrist eller omorganisation. Jag har även varit anställd längre än en del av personalen. Denna arbetsgivare håller hårt i slantarna och det gör att jag har svårt att se att de skulle köpa ut mig, men samtidigt kan de ta risken ändå för att slippa framtida problem med mig

Jag fattar inte problemet. Fråga! Lämna förslag till din chef. Att manipulera sig till någon form av betald uppsägningstid är enligt min mening slöseri med tid.
Citera
2023-09-27, 01:59
Medlem
Jag förstår din frågeställning väl TS men har dessvärre inget bra tillvägagångssätt att erbjuda. Om arbetsgivaren är missnöjd med en och man själv kan tänka sig att röra på sig så borde man kunna mötas och "gemensamt komma överens". Viktigt här är att arbetsgivaren är juste och hjälper medarbetaren vidare.

Allt som oftast börjar dock arbetsgivare istället med mobbning, utfrysning och dylikt för att öka den anställdes vantrivsel så att den till slut gör bort sig och kan bli avskedad alternativt säger upp sig själv utan sådan överenskommelse.

Det här blir inte sällan en dyr affär för arbetsgivare då medarbetare förstår spelet, särskilt om de jobbat mer än 5-10 år och sett det hända en själv eller en kollega. De medarbetarna hamnar i ett "quiet quitting" där de dyker upp, gör minimum, men inga egentliga fel. Kollegorna drabbas empatiskt av hänsyn till kollegan och med ökad arbetsbelastning.

Denna kamp kan pågå i åratal, dvs en otrolig kostnad för verksamheten så väl ekonomiskt som utvecklings- och arbetsmiljömässigt jämfört med att hitta en bra lösning där alla kan känna att man gick vidare på ett humant och värdigt vjs för alla inblandade.
Citera
2023-09-27, 04:51
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Du var sannerligen en obildad människa. Det är vanligt förekommande och jag har själv tvingad fram det tidigare, dock i ett annat sammanhang. Jag lämnar inte ett jobb gratis (om arbetgivaren felbehandlat mig) om det inte är så att jag byter jobb. Ha koll på vad du snackar om innan du yttrar dumheter.
Du har ju galen inställning redan i trådstarten. Jag lämnar INTE tomhänt. Vilken inställning varför tar du inte detta med facket då istället för på FB?
Du borde veta det att facket löser såna saker ganska bra.
Det är liksom ingen rättighet att bli utköpt. DU anser att du har blivit felbehandlad vad vet vi om detta. Du kanske är pain in the ass för företaget med. Som jag säger det är sällan en vanlig arbetare blir utköpt för att du eller dom tycker det.
Du skriver detta((
Min tjänst måste finnas på arbetsplatsen, så de kan inte trolla bort den varken via att hänvisa till arbetsbrist eller omorganisation.)). Innebär det att du är den enda som kan lösa detta. Det finns sjukt många arbetslösa som säker kan göra samma arbete som du gjort. Så vad får dig då att tro att du är oumbärlig haha pajas. Säg upp dig gråt ut ta kontakt med soc så du slipper uppsägningen av akassan i 45 dagar. Har du ingen ekonomi för att reda ens 45 dagar då är det bra att du har en buffert.
Citera
2023-09-27, 05:53
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Jag vill lämna en anställning pga grova missförhållanden och vill bli utköpt och inte bara lämna tomhänt, delvis pga att jag kommer att bli avstängd från a-kassan. Jag vill på något sätt föreslå ett utköpoch förklara att jag inte trivs på arbetsplatsen och att det på sikt skulle göra att jag arbetar oengagerat. Hur skulle en chef göra med någon som tydligt mer eller mindre säger ”om inte vill köpa ut mig så kommer jag vara kvar och arbeta med låg kvalite och engagemang”?. Jag kan tillägga att jag undervisar. I verkligheten kommer jag inte undervisa sämre, men jag vill att det ska framstå som ett hot för att tvinga fram ett utköp. Ingen arbetsgivare vill väl ha kvar någon av detta slag. Jag har under en tid kännt att arbetsgivaren inte vill ha mig kvar och försökt provocera fram en egen uppsägning från min sida eftersom de inte har några konkreta skäl till att säga upp mig. Det skulle samtidgt vara svårt för de framöver att bevisa att jag arbetat oengagerat, vilket kan vara ett skäl för de skulle vilja avsluta detta nu och snabbt. Vad tror du?.

Kan dom inte säga upp dig p,ga arbetsbrist då? Då blir du uppsagd å får a-kassa å de kollar nog inte upp hur det egentligen är. Om det står att du är uppsagd p,ga arbetsbrist på uppsägnings avtalet så är det så. Tror jag.
Citera
2023-09-27, 06:22
Medlem
Det arbetsgivaren kommer att göra är att göra ditt arbetsliv som besvärligt som möjligt utan att bryta med lagar och på så vis tvinga dig till att du säger upp det med omedelbar verkan och utan ersättning.

Då slipper arbetsgivaren dig och behöver inte betala för en Lallare som dig utan kan fokusera på att anställa en ny engagerad medarbetare som dom kan utbilda och forma.
Citera
2023-09-27, 07:50
Medlem
Varför inte göra som normalt, dvs söka nytt jobb och lämna ditt nuvarande?

För övrigt är det ingen bra idé att missköta arbetet, du har arbetsplikt och utför du inte dina enligt anställningskontraktet avtalade arbetsuppgifter är det grund för uppsägning.

Arbetsgivare kan alltid göra en omorganisation och säga upp dig pga arbetsbrist, nu för tiden är det betydligt generösare regler dessutom vad gäller undantag från turordningsreglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in