2023-11-11, 23:34
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Observera att tillslaget handlade om att sätta dit en bordell som tjänar stora svarta pengar på något olagligt. Kanske även trafficking. Men du kanske tycker att det är okej att någon utnyttjar kvinnor och fixar svarta pengar och skickar dem utomlands?

Det hade förstås varit bättre i så fall om Polisen satsade på att åtala dem som driver olaglig bordell, och tvingar kvinnorna att jobba där. Vad skulle de åstadkomma att åtala P. Sommerlath? Annat än att kasta med medial skugga över Kungafamiljen. Nej Svensk sexuallagstiftning har inte helt rena syften.
Citera
2023-11-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Det finns fortfarande regler kring förenklad delgivning och skulle inte fungerat i detta fall. Det gäller endast i 6 månader från tillfället då man fick informationen om förenklad delgivning (oftast i samband med förhör). De måste även ha minst 2 veckor på sig från det att åtal väcks.

Om du fått information av polisen om förenklad delgivning kan polis och/eller domstol använda förenklad delgivning med dig upp till sex månader från den tidpunkt du fick information om det av polisen.

Du anses ha blivit delgiven två veckor efter att myndigheten skickade brevet med handlingarna. Brevet skickas till din senast kända postadress eller den e-postadress som du har lämnat till polisen. Om brevet kommer i retur skickas det i stället med post till din folkbokföringsadress.

Förhör med PS hölls i september och oktober i år.
Inte för 2 år sen.
Citera
2023-11-11, 23:37
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag kanske har missuppfattat men om brottet hinner preskriberas så kommer han väl aldrig hamna i rätten och få en chans att försvara sig? Och som känd person är han då redan för evigt ansedd som sexköpare i allmänhetens ögon.

Han är ingen offentlig person, media har gjort en kändis av honom. Han är brorson till Silvia. Han har vad jag vet aldrig dykt upp i några som helst offentliga sammanhang. Tvivlar på att han någonsin kommer att göra det heller.
Citera
2023-11-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Det hade förstås varit bättre i så fall om Polisen satsade på att åtala dem som driver olaglig bordell, och tvingar kvinnorna att jobba där. Vad skulle de åstadkomma att åtala P. Sommerlath? Annat än att kasta med medial skugga över Kungafamiljen. Nej Svensk sexuallagstiftning har inte helt rena syften.
Vad är det du inte förstår?

Tillslaget gällde en bordell, och de som kunder där drabbas eftersom polisen och åklagaren behöver bevis mot bordellen.

Tycker du att det är jättesvårt att hänga med?
Citera
2023-11-11, 23:41
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Undrar varför det dröjde såpass länge. Dagar innan det skulle preskriberas alltså.

Han är redan ansedd som det. Blir ju intressant om det blir rättslig prövning. Vad exakt kommer krävas för att fälla en person för sexköp. Räcker det med dubbelswish? Nästan alla erkänner ju för att slippa rätten.

Om han är oskyldig då? Han blir uthängd som sexköpare som i många efterblivna svenskars ögon är lika med att vara våldtäktsman. Han får aldrig någon chans att försvara sig i rätten.
Citera
2023-11-11, 23:41
Medlem
Citat:
Jag kanske har missuppfattat men om brottet hinner preskriberas så kommer han väl aldrig hamna i rätten och få en chans att försvara sig? Och som känd person är han då redan för evigt ansedd som sexköpare i allmänhetens ögon.
Du har helt rätt i vad du skriver. I och med att han inte försöker försvara sig så har han erkänt. Vilket pucko PS är.
Citera
2023-11-11, 23:42
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Han är ingen offentlig person, media har gjort en kändis av honom. Han är brorson till Silvia. Han har vad jag vet aldrig dykt upp i några som helst offentliga sammanhang. Tvivlar på att han någonsin kommer att göra det heller.

Ja det var därför jag kallade honom känd person, inte offentlig person. Han är helt försvarslös inför pöbeln.
Citera
2023-11-11, 23:42
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Du har helt rätt i vad du skriver. I och med att han inte försöker försvara sig så har han erkänt. Vilket pucko PS är.

Jag fattar inte. Hur ska han kunna försvara sig om det inte blir rättegång?
Citera
2023-11-11, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Det är nog så att herr Sommerlath anser sig vara oskyldigt åtalad och att han håller sig borta från delgivning för att han är orolig för att bli dömd trots att han är oskyldig. Så är det nog hur det fungerar i hans sinnevärld just nu. Sen vad sanningen är
Citera
2023-11-11, 23:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om han är oskyldig då? Han blir uthängd som sexköpare som i många efterblivna svenskars ögon är lika med att vara våldtäktsman. Han får aldrig någon chans att försvara sig i rätten.

Jo det är det. Svårt läge eller ja rent omöjligt om han skulle vara helt oskyldig. Vi kan förstå till viss del. Japp det kan bli fel med att swisha dubbelt. Kanske speciellt om man är en rik en som Sommerlath. Ok hade jag swishat? Kanske bästa att godkänna det igen. Det kan vara så

Man kan dock ta notis om Matti Berenett. Han blev anklagad för något än mer värre våldtäkt. Fick möjlighet i rätten och den kvinna som anklagade honom blev fälld istället. Han är inte ansedd som våldtäktsman hos gemene svensk. Dock Timell som blev friad är det. Så svårt det där. Ibland kvittar det hur det blir rättsligt.
Citera
2023-11-11, 23:47
Medlem
Citat:
Jag fattar inte. Hur ska han kunna försvara sig om det inte blir rättegång?
Han vill inte försvara sig...
Citera
2023-11-11, 23:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är det. Svårt läge eller ja rent omöjligt om han skulle vara helt oskyldig. Vi kan förstå till viss del. Japp det kan bli fel med att swisha dubbelt. Kanske speciellt om man är en rik en som Sommerlath. Ok hade jag swishat? Kanske bästa att godkänna det igen. Det kan vara så

Man kan dock ta notis om Matti Berenett. Han blev anklagad för något än mer värre våldtäkt. Fick möjlighet i rätten och den kvinna som anklagade honom blev fälld istället. Han är inte ansedd som våldtäktsman hos gemene svensk. Dock Timell som blev friad är det. Så svårt det där. Ibland kvittar det hur det blir rättsligt.

Det jag reagerar på är varför åklagaren beslutar att åtala om hon vet att de inte kommer hinna innan preskriptionstiden, men hon vet att hans namn kommer offentliggöras. Det kan inte vara etiskt försvarbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in