Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-26, 11:36
Medlem
2022 köpte Visma upp konkurrenten Bokio.

Bokio har ett stort antal småföretag som kunder. De startade 2015 med löftet
"gratis, för alltid”
Affärsidén var att tjäna pengar på en freemium modell, där basutbudet var gratis och tilläggstjänsterna kostade extra. Dessutom bildade man allianser med andra företag som erbjöd bokföringshjälp, redovisningshjälp och juridisk hjälp mot en avgift.

2021 stramade man åt utbudet så bara det mest nödvändiga fortfarande var gratis, men funktioner som folk vant sig vid ströps för gratisanvändare, och en ny avgiftsbelagd nivå infördes. Folk blev förståss irriterade men man kunde åtminstone fortfarande leva upp till löftet
"gratis, för alltid”
.

Nu på lördag, 30 September, stängs gratisfuntionen av. Aldrig mer kommer kunder kunna använda Bokio gratis för något alls. Inte ens logga in och göra backup-er av det man tidigare matat in i bokföringsprogrammet.
Nej, bolaget har inte gått i konkurs, det är bara så att Visma stänger av tjänsten
"gratis, för alltid”
för alltid.

Att diskutera:
- kan man juridiskt backa från ett löfte som "gratis, för alltid” med mindre än att bolaget läggs ner?
- Vad säger marknadsföringslag och konsumentombudsman om detta?
- Borde ändringen bara gälla nya kunder, inte sådana som började använda programmet under förespegling att det var gratis?
- Borde kunder som fått ett sådant löfte fortsätta att vara kund hos Bokio även efter att de blivit blåsta på detta vis? "Fool me once, shame on you! Fool me twice ..."
- Om man väljer att flytta sin bokföring till någon annan aktörs program, borde kunden kanske vara medveten om att den störa aktören på marknaden, Visma, är den som stängt av deras gratistjänst? Kan man lita på ett företag som redan ljugit sina kunder i ansiktet en gång?

OBS! I denna tråd hoppas jag vi skall diskutera Vismas agerande och vilka slutsatser vi kan dra av det.
Det finns redan en tråd om hur de lurade skall sköta sin bokföring i fortsättningen:
(FB) Bokföring + faktureringsprogram istället för Bokio?
Citera
2023-09-26, 11:56
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
2022 köpte Visma upp konkurrenten Bokio.

Bokio har ett stort antal småföretag som kunder. De startade 2015 med löftet
"gratis, för alltid”
Affärsidén var att tjäna pengar på en freemium modell, där basutbudet var gratis och tilläggstjänsterna kostade extra. Dessutom bildade man allianser med andra företag som erbjöd bokföringshjälp, redovisningshjälp och juridisk hjälp mot en avgift.

2021 stramade man åt utbudet så bara det mest nödvändiga fortfarande var gratis, men funktioner som folk vant sig vid ströps för gratisanvändare, och en ny avgiftsbelagd nivå infördes. Folk blev förståss irriterade men man kunde åtminstone fortfarande leva upp till löftet
"gratis, för alltid”
.

Nu på lördag, 30 September, stängs gratisfuntionen av. Aldrig mer kommer kunder kunna använda Bokio gratis för något alls. Inte ens logga in och göra backup-er av det man tidigare matat in i bokföringsprogrammet.
Nej, bolaget har inte gått i konkurs, det är bara så att Visma stänger av tjänsten
"gratis, för alltid”
för alltid.

Att diskutera:
- kan man juridiskt backa från ett löfte som "gratis, för alltid” med mindre än att bolaget läggs ner?
- Vad säger marknadsföringslag och konsumentombudsman om detta?
- Borde ändringen bara gälla nya kunder, inte sådana som började använda programmet under förespegling att det var gratis?
- Borde kunder som fått ett sådant löfte fortsätta att vara kund hos Bokio även efter att de blivit blåsta på detta vis? "Fool me once, shame on you! Fool me twice ..."
- Om man väljer att flytta sin bokföring till någon annan aktörs program, borde kunden kanske vara medveten om att den störa aktören på marknaden, Visma, är den som stängt av deras gratistjänst? Kan man lita på ett företag som redan ljugit sina kunder i ansiktet en gång?

OBS! I denna tråd hoppas jag vi skall diskutera Vismas agerande och vilka slutsatser vi kan dra av det.
Det finns redan en tråd om hur de lurade skall sköta sin bokföring i fortsättningen:
(FB) Bokföring + faktureringsprogram istället för Bokio?

Vad står det i ditt avtal om ensidiga ändringar av det?
Citera
2023-09-26, 12:46
Medlem
Analretendents avatar
Viktor Stensson, VD och grundare av Bokio, fick ett erbjudande från Visma som var svårt att säga nej till och han tog pengasäcken och glömde bort alla löften han tidigare erlagt, något han byggde en mycket stor kundbas genom. Genom att utföra ändringarna mitt i året och samtidigt höja priserna hoppades man att så många som möjligt skulle känna sig tvingade att stanna kvar och betala med tanke på strulet att migrera all bokföring till en annan tjänst. Oetiskt, kanske, men hade jag gjort annorlunda i hans skor? Om någon viftar flera miljoner framför nosen på en är det svårt att hålla kvar vid sina tidigare skrupler. Visma står ju givetvis bakom honom och ger honom en handtralla av lycka i hoppet om att pengarna från alla tusentals tidigare gratisanvändare ska börja rulla in. 3600:- per år, krävs ju bara att 278 gratisanvändare inte orkar flytta till en annan tjänst och intäkterna ökar med en miljon per år. Utöver det höjde de ju priserna med 50% för alla redan betalande användare. Klirr i kassan.

Jag själv blev drabbad av deras ändring. Jag har ett par mindre bolag med ett par hundra verifikationer per år per bolag. Det är inte lönt att använda en dyr bokföringstjänst för dessa mindre bolag så Bokio passade perfekt med deras löfte om att alltid vara gratis, samtidigt som tjänsten var smidig och enkel att använda. Jag brydde mig inte heller när de tog bort funktioner från gratis-användare, jag ville bara ha möjligheten att bokföra mot konton på ett smidigt vis, resten av deras mallar och andra funktioner använde jag inte.

Men Visma och Viktor Stensson gick bet på mig i alla fall, jag har nu migrerat all bokföring till ett annat program. Klart jag blev irriterad över deras beslut. Det var oetiskt och riktigt vidrigt att tvinga in denna ändring mitt i bokföringsåret. Viktor kan stoppa upp något vasst i skethålet för vad det är värt men det ger inte mervärde att spilla mer tid på att bry sig.

Gällande dina möjligheter att ta striden är jag tveksam. Visma är ett stort bolag och det är nog mycket svårt för ett mindre bolag att ta striden mot dem, framför allt för en summa på 3600:- per år. De vet ju att det inte är lönt. Dessutom skulle jag tro att det står någonstans i användarvillkoren att de kan ändra priser om de vill, men jag har inte läst villkoren och orkar faktiskt inte bry mig.

Citat:
konsumentombudsman

Bokios kunder var ju inte konsumentkunder utan företag, vilka inte har samma stöd som konsumenter. Jag skulle tro att din enda möjlighet är att helt enkelt försöka stämma företaget om du anser dig ha rätt men jag kan ha fel och då får någon rätta mig.

Citat:
Borde kunder som fått ett sådant löfte fortsätta att vara kund hos Bokio även efter att de blivit blåsta på detta vis? "Fool me once, shame on you! Fool me twice ..."

Om man anser att någon har felat en vore det ju utomordentligt korkat att fortsätta köpa deras tjänster.

Citat:
Om man väljer att flytta sin bokföring till någon annan aktörs program, borde kunden kanske vara medveten om att den störa aktören på marknaden, Visma, är den som stängt av deras gratistjänst? Kan man lita på ett företag som redan ljugit sina kunder i ansiktet en gång?

Se ovan, det vore ju korkat. Samtidigt äger Visma över 200 bolag så om man nu verkligen vill undvika dem får man ju forska noggrant innan man registrerar sig för en annan tjänst.
Citera
2023-09-26, 17:25
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Jag själv blev drabbad av deras ändring. Jag har ett par mindre bolag med ett par hundra verifikationer per år per bolag. Det är inte lönt att använda en dyr bokföringstjänst för dessa mindre bolag så Bokio passade perfekt med deras löfte om att alltid vara gratis, samtidigt som tjänsten var smidig och enkel att använda. Jag brydde mig inte heller när de tog bort funktioner från gratis-användare, jag ville bara ha möjligheten att bokföra mot konton på ett smidigt vis, resten av deras mallar och andra funktioner använde jag inte.

Men Visma och Viktor Stensson gick bet på mig i alla fall, jag har nu migrerat all bokföring till ett annat program. Klart jag blev irriterad över deras beslut. Det var oetiskt och riktigt vidrigt att tvinga in denna ändring mitt i bokföringsåret. Viktor kan stoppa upp något vasst i skethålet för vad det är värt men det ger inte mervärde att spilla mer tid på att bry sig.

Man kunde ju lista ut att det inte kunde vara gratis för evigt, men att de skulle snika sig och först ta bort alla "lågbudget" alternativ, för att sedan porta alla till det dyraste alternativet var ju inte särskilt kundvänligt. Tror de kommer tappa en stor del av sina kunder.

Vad bytte du till? Mitt gratiskonto tog jag bort, men för huvudföretaget så är jag nog fast till jag hittar något bättre. Alla konkurrenter jag kikat på kostar också runt 300kr/mån för enklaste typen, med massa funktionen som jag inte behöver som enmansföretagare.
Senast redigerad av Awendela 2023-09-26 kl. 17:29.
Citera
2023-09-26, 18:48
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Man kunde ju lista ut att det inte kunde vara gratis för evigt, men att de skulle snika sig och först ta bort alla "lågbudget" alternativ, för att sedan porta alla till det dyraste alternativet var ju inte särskilt kundvänligt. Tror de kommer tappa en stor del av sina kunder.

Vad bytte du till? Mitt gratiskonto tog jag bort, men för huvudföretaget så är jag nog fast till jag hittar något bättre. Alla konkurrenter jag kikat på kostar också runt 300kr/mån för enklaste typen, med massa funktionen som jag inte behöver som enmansföretagare.

Amako Bokföring, en engångskostnad på en tusenlapp ex moms. Jag har lärt mig att aldrig lita på prenumerationstjänster av saker jag är beroende av. Var dum nog att tro på alla löften från Bokio, lär inte göra den tabben igen.

Det är synd, Bokio var smidigt. Hade de istället gett heads up och erbjudit en basic version på 50-100:- per månad från och med nästa bokföringsår kanske jag ändå hade stannat.
Citera
2023-09-27, 06:24
Medlem
Fejkits avatar
Jag var tre bolag, de är nu alla tre på Björn Lundens för 149:- / månad.

Jag struntar väl i att de inte är gratis för alltid. Saker och ting förändras och man kan ju bara gå in och titta hur det går för bolaget för att inse att de inte kan vara gratis. Men, de blev istället bland de dyraste. Hade de haft ett billigt alternativ hade jag sannolikt tagit det för att slippa greja med Sie-filer och leta konkurrenter men nu var det värt den tiden.
Citera
2023-09-27, 15:22
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Amako Bokföring, en engångskostnad på en tusenlapp ex moms. Jag har lärt mig att aldrig lita på prenumerationstjänster av saker jag är beroende av. Var dum nog att tro på alla löften från Bokio, lär inte göra den tabben igen.

Det är synd, Bokio var smidigt. Hade de istället gett heads up och erbjudit en basic version på 50-100:- per månad från och med nästa bokföringsår kanske jag ändå hade stannat.

Tack, jag kikar på den senare.

Jo problemet är att några av Bokios funktioner är supersmidiga och man har blivit lat med dem =D. Men frågan är om det är värt 300kr i månaden. Jag hade deras mediumtjänst för 150kr/mån och det var överkomligt. Lathet vs snålhet hehe.
Citera
2023-09-27, 15:31
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Jag var tre bolag, de är nu alla tre på Björn Lundens för 149:- / månad.

Jag struntar väl i att de inte är gratis för alltid. Saker och ting förändras och man kan ju bara gå in och titta hur det går för bolaget för att inse att de inte kan vara gratis. Men, de blev istället bland de dyraste. Hade de haft ett billigt alternativ hade jag sannolikt tagit det för att slippa greja med Sie-filer och leta konkurrenter men nu var det värt den tiden.

Ser intressant ut och man kan testa i 30 dagar.
Jag gillar att de har delat upp bokföring och fakturering som enskilda tjänster då de alltid brukar vara obligatoriskt inkluderat i lågbudgetalternativen jag kikat på hittills så man måste betala för något jag inte använder.
Citera
2023-09-30, 16:46
Medlem
Awendelas avatar
Nya svinaktigheter, för att avsluta företag eller avsluta en plan hos Bokio måste man först avsluta Bokios företagskonto. Problemet är att det kontot går inte att avsluta automatiskt och enda sätt är att kontakta Bokio först.

Så alla som vill lämna Bokio dagen innan en ny betalperiod (som ska gå enligt avtalen) måste skicka det som ett supportmeddelande och hoppas att de svarar innan pengarna dras automatiskt:
Kod:
19.1. Avtalstid är samma period som betalningsperioden. Uppsägning måste göras senast dagen innan en ny betalningsperiod påbörjas. Om Tjänsterna inte sägs upp senast dagen innan en ny betalningsperiod påbörjas förlängs avtalet automatiskt med samma period. Kunden är då skyldig att betala för nästa betalningsperiod. 

Om supporten inte hinner svara måste man bråka med dem för återbetalning.
Citera
2023-10-25, 00:52
Medlem
En fundering.. Vad säger det juridiska att de låst all bokföring? Jag köper att de låser att utföra bokningar men tycker man bör ha rätt att titta på sin bokföring i bolaget.

Saken är att jag hjälper en god vän med bokföringen och han har missat exportdeadline och nu börjar det bli lite brådskande..
Citera
2023-10-25, 17:00
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwrslave
En fundering.. Vad säger det juridiska att de låst all bokföring? Jag köper att de låser att utföra bokningar men tycker man bör ha rätt att titta på sin bokföring i bolaget.

Saken är att jag hjälper en god vän med bokföringen och han har missat exportdeadline och nu börjar det bli lite brådskande..

Testa att få ut .se filer genom att fråga supporten. Underlag till bokföringen kommer du nog inte få ut, men .se filer borde de kunna fixa.
Citera
2023-10-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Testa att få ut .se filer genom att fråga supporten. Underlag till bokföringen kommer du nog inte få ut, men .se filer borde de kunna fixa.

Ja precis det är ju sie filen jag vill åt. Rätt besviken på agerandet om jag ska vara ärlig. Verkligen kundorienterat med autosvaret från supporten att betalande kunder prioriteras. Nej, de tänker vi inte ha att göra med framöver..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in