• 1
  • 2
2023-09-23, 22:10
Medlem
SidestepKings avatar
Hej!

Jag bor i en liten lägenhet och polisen gjorde husrannsakan hos mig när jag var på jobbet. Gissar på att de letade efter den tidigare hyresgästen, vars familj och andra tidigare knackat på och informerat mig om att han har varit försvunnen i flera månader och att de försöker söka upp honom. Den förra hyresgästen har inte folkbokfört sig någon annanstans så jag får fortfarande hem hans post ibland, kronofogden, polisen, etc. Jag har kontaktat Skatteverket men de informerade mig om att de inte kan hjälpa mig med det.

Jag hade accepterat ett ärligt misstag från polisen men nu var det så att de plockade med sig gräs som låg i lägenheten, samt även en bärbar våg och en zip-bag med ett par lappar syra i. Jag försökte kontakta polisen och min hyresvärd direkt för att få mer info men de kunde inte berätta något för mig. Ingenting har hänt på flera dagar och jag stör mig så oerhört på det här och oroar mig för eventuellt åtal.

Kan någon med koll förklara för mig vad jag egentligen behöver oroa mig för? Gjorde polisen tjänstefel? Kommer jag bli åtalad och kan de koppla några bevismaterial till mig utom rimligt tvivel?

Oerhört tacksam för varje svar jag får!
Senast redigerad av SidestepKing 2023-09-23 kl. 22:13.
Citera
2023-09-23, 22:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SidestepKing
Hej!

Jag bor i en liten lägenhet och polisen gjorde husrannsakan hos mig när jag var på jobbet. Gissar på att de letade efter den tidigare hyresgästen, vars familj och andra tidigare knackat på och informerat mig om att han har varit försvunnen i flera månader och att de försöker söka upp honom. Den förra hyresgästen har inte folkbokfört sig någon annanstans så jag får fortfarande hem hans post ibland, kronofogden, polisen, etc. Jag har kontaktat Skatteverket men de informerade mig om att de inte kan hjälpa mig med det.

Jag hade accepterat ett ärligt misstag från polisen men nu var det så att de plockade med sig gräs som låg i lägenheten, samt även en bärbar våg och en zip-bag med ett par lappar syra i. Jag försökte kontakta polisen och min hyresvärd direkt för att få mer info men de kunde inte berätta något för mig. Ingenting har hänt på flera dagar och jag stör mig så oerhört på det här och oroar mig för eventuellt åtal.

Kan någon med koll förklara för mig vad jag egentligen behöver oroa mig för? Gjorde polisen tjänstefel? Kommer jag bli åtalad och kan de koppla några bevismaterial till mig utom rimligt tvivel?

Det blir nog svårt att klara dig undan, speciellt om du är den enda som bor där.

Vad gäller att den föra detta hyresgästen står kvar så måste du ha pratat med något nöt på Skatteverket. Du kan anmäla den felaktiga folkbokföringen här:
https://www.skatteverket.se/privat/f...b440b1a16.html

När du väl anmält den kan det ta ett bra tag, men förr eller senare så fixar de till det.
Citera
2023-09-23, 22:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Husrannsalkan får göras för att leta efter bevis eller föremål som har betydelse för utredningen av ett brott som kan ge fängelsestraff (28 kap. 1 § RB), eller för att leta efter någon som ska frihetsberövas (28 kap. 2 § RB).
Så du får kolla varför de gjorde den; letade efter en person eller ville hitta bevis för knarkförsäljning/langning. Vågen tyder ju på knarkaffärer t ex.
Du får väl förklara att det är den andre personens vilket inte betyder något om han nekar mer än att han kanske vill sticka kniven i dig som hämnd.
Om polisen gör tjänstefel?
Det vet ju ingen här utan får du ju kolla upp senare när den anger orsaken till husrannsakan.
Att de skulle ha fel grund för detta är ju möjligt men osannolikt
Citera
2023-09-23, 22:53
Medlem
Citat:
men nu var det så att de plockade med sig gräs som låg i lägenheten, samt även en bärbar våg och en zip-bag med ett par lappar syra i.

Bara så jag fattat rätt... du får regelbundet besök av polisen och kronofogden som söker förre lägenhetsinnehavaren och så förvarar du gräs och syra i lägenheten?
Citera
2023-09-23, 23:09
Om dom letar efter honom så hade dom letat efter honom och inte knarket dom tog med sig, så enkelt är det.

jag tror dom var dig på spåren.
Citera
2023-09-23, 23:13
Medlem
SidestepKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det blir nog svårt att klara dig undan, speciellt om du är den enda som bor där.

Vad gäller att den föra detta hyresgästen står kvar så måste du ha pratat med något nöt på Skatteverket. Du kan anmäla den felaktiga folkbokföringen här:
https://www.skatteverket.se/privat/f...b440b1a16.html

När du väl anmält den kan det ta ett bra tag, men förr eller senare så fixar de till det.

Jag har genomfört den där processen som du länkade till. Inget har fortfarande hänt och det var i efterhand som Skatteverket sa att det inte går att göra något YTTERLIGARE. Sorry om jag var lite otydlig i min text
Citera
2023-09-23, 23:15
Medlem
SidestepKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Husrannsalkan får göras för att leta efter bevis eller föremål som har betydelse för utredningen av ett brott som kan ge fängelsestraff (28 kap. 1 § RB), eller för att leta efter någon som ska frihetsberövas (28 kap. 2 § RB).
Så du får kolla varför de gjorde den; letade efter en person eller ville hitta bevis för knarkförsäljning/langning. Vågen tyder ju på knarkaffärer t ex.
Du får väl förklara att det är den andre personens vilket inte betyder något om han nekar mer än att han kanske vill sticka kniven i dig som hämnd.
Om polisen gör tjänstefel?
Det vet ju ingen här utan får du ju kolla upp senare när den anger orsaken till husrannsakan.
Att de skulle ha fel grund för detta är ju möjligt men osannolikt

Tack för svar! Det jag undrade var ifall polisen begått tjänstefel om husrannsakan skedde på fel grund.
Citera
2023-09-23, 23:18
Medlem
SidestepKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Bara så jag fattat rätt... du får regelbundet besök av polisen och kronofogden som söker förre lägenhetsinnehavaren och så förvarar du gräs och syra i lägenheten?

Lite otydlig grammatik i texten, sorry. Jag menade att jag fått post från polisen och kronofogden hem till mig. Kronofogden var bara vid ett tillfälle så jag antar att det "löst sig" eller att de fått tag i hans familj och blivit informerade om att han inte längre bor här.
Citera
2023-09-23, 23:27
Medlem
SidestepKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Om dom letar efter honom så hade dom letat efter honom och inte knarket dom tog med sig, så enkelt är det.

jag tror dom var dig på spåren.

Det låg tyvärr tillräckligt i det öppna för att de inte skulle undvika att märka det, och jag bor som sagt i en väldigt liten lägenhet. Jag har ingen aning om vad den förre hyresgästen hade för ärende med polisen och jag känner ärligt talat inte att jag ska behöva vara paranoid och förvänta mig en razzia vilken dag som helst när polisen och folk i min byggnad är helt ovetande om att det skulle ha utförts något brott här. Jag är tidigare ostraffad och har ingen erfarenhet av hur polisens verksamhet fungerar när det gäller sånt här. Polisen kan ju ha letat efter spår från brott han utfört, men det vet jag ju som sagt ingenting om.
Citera
2023-09-23, 23:33
Medlem
Gärningen ska vara ställt bortom rimligt tvivel vilket helt klart uppnås i ditt fall. Blir svårt att hävda att du inte hade kännedom om drogerna när de låg så öppet. Om det inte är alltför stora mängder så stannar det nog på ringa narkotikabrott. Att du hade våg och zipbags är dock försvårande omständigheter.
Citera
2023-09-23, 23:44
Medlem
SidestepKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Gärningen ska vara ställt bortom rimligt tvivel vilket helt klart uppnås i ditt fall. Blir svårt att hävda att du inte hade kännedom om drogerna när de låg så öppet. Om det inte är alltför stora mängder så stannar det nog på ringa narkotikabrott. Att du hade våg och zipbags är dock försvårande omständigheter.

Jag hade inga lösa zipbags utan endast två st femmor liggandes i bags för personligt bruk. Vågen använde jag för att väga upp kosttillskott och pre-workout. Men kan de verkligen använda dessa som bevis mot mig när husrannsakan mest troligt skedde på fel grunder från första början? Kan polisen verkligen ramla in i vilken lägenhet som.helst och få det ursäktat bara de lyckas hitta ett olagligt föremål?
Citera
2023-09-23, 23:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag hade inga lösa zipbags utan endast två st femmor liggandes i bags för personligt bruk. Vågen använde jag för att väga upp kosttillskott och pre-workout. Men kan de verkligen använda dessa som bevis mot mig när husrannsakan mest troligt skedde på fel grunder från första början? Kan polisen verkligen ramla in i vilken lägenhet som.helst och få det ursäktat bara de lyckas hitta ett olagligt föremål?
Det är två separata frågor.

Det finns inget hinder mot att använda det som bevis.

Du kan alltid prova att anmäla dem för tjänstefel. Men till skillnad från i t.ex. USA så finns det inget generellt förbud mot att använda felaktigt införskaffade bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in