2023-09-23, 13:08
Medlem
Jag stötte på en händelse som jag inte sett rapporterad om tidigare som möjligen skulle kunna ha kopplingar till den senaste tidens våldsdåd i Haninge.

Den 30 augusti gjorde polisen ett tillslag vid Vallavägen i Handen. 38-årige L@ars Nyqv1st greps i sin bostad och häktades efter de beslag som gjordes för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, grovt vapenbrott och grovt narkotikabrott.

Är det någon som vet mer om händelsen?

Södertörns tingsrätt:
Citera
2023-09-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag stötte på en händelse som jag inte sett rapporterad om tidigare som möjligen skulle kunna ha kopplingar till den senaste tidens våldsdåd i Haninge.

Den 30 augusti gjorde polisen ett tillslag vid Vallavägen i Handen. 38-årige L@ars Nyqv1st greps i sin bostad och häktades efter de beslag som gjordes för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, grovt vapenbrott och grovt narkotikabrott.

Är det någon som vet mer om händelsen?

Södertörns tingsrätt:
Ingen som känner till den här snubben? Eller är det tyst som vanligt i Haninge?
Citera
2023-10-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Ingen som känner till den här snubben? Eller är det tyst som vanligt i Haninge?

Tror inte detta har med pågående konflikt att göra.
Den här mannen är riktigt knepig, han är riktigt paranoid, redan för 10 år sedan gick han omkring med skyddsväst på sig, han har levt större delen av sitt liv på soc med några enstaka jobb däremellan.
Han hade väldigt få vänner och bekanta, höll sig gärna för sig själv, isolerad från omvärlden.

Det är nog därför ingen vet så mycket mer än vad häktningsframställan säger, så vi får nog vänta på fuppen.
Citera
2023-10-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Tror inte detta har med pågående konflikt att göra.
Den här mannen är riktigt knepig, han är riktigt paranoid, redan för 10 år sedan gick han omkring med skyddsväst på sig, han har levt större delen av sitt liv på soc med några enstaka jobb däremellan.
Han hade väldigt få vänner och bekanta, höll sig gärna för sig själv, isolerad från omvärlden.

Det är nog därför ingen vet så mycket mer än vad häktningsframställan säger, så vi får nog vänta på fuppen.

En ensamvarg, alltså. Därav ingen information i tråden. Jag undrar lite över att han levt större delen på soc samtidigt som ha sitter på en bostadsrätt sen flera år tillbaka.

Det var flera grova brott. Explosiva varor, vapenbrott och narkotika. Har du några tankar kring narkotikabrottet? Knarkar han själv eller kan det vara till försäljning?
Citera
2023-10-12, 16:31
Medlem
Förresten, hur kom man på honom? Ensamvargen?
Citera
2023-10-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
En ensamvarg, alltså. Därav ingen information i tråden. Jag undrar lite över att han levt större delen på soc samtidigt som ha sitter på en bostadsrätt sen flera år tillbaka.

Det var flera grova brott. Explosiva varor, vapenbrott och narkotika. Har du några tankar kring narkotikabrottet? Knarkar han själv eller kan det vara till försäljning?

Uppgifterna på MrKoll är felaktiga, mannen bodde i en hyresrätt, en gammal kvarleva från en ombildning, men den lär han ju inte få ha kvar efter detta.

Jag tror inte att han knarkade själv, det ska finnas två olika ärenden, ett där han är målsägande och ett där han är tilltalad.

Ingen vet hur man kom på honom, kanske har någon närstående skvallrat.
Han hade en sambo som flyttade därifrån en månad innan enligt MrKoll, kanske hon har berättat för någon som i sin tur berättat för polisen, eller så har han sålt skit över nätet och där snappats upp genom annat ärende.
Citera
2023-12-20, 20:18
Medlem
Inget nytt som framkommit?
Citera
2024-01-03, 22:42
Medlem
Är han sprängare eller är detta någon annan?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abVzW7/sprangare-domd-tillverkade-bomber-i-stockholmsomradet
Citera
2024-03-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosen60
Är han sprängare eller är detta någon annan?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abVzW7/sprangare-domd-tillverkade-bomber-i-stockholmsomradet

Finns FUP nu.

Snubben har själv gått till polisen efter att ha blivit bötfälld och hotad, han har lagt fram allt han hade så polisen kunde hämta det, han ville alltså sitta inspärrad.
Nu har aset skyddad ID och lär befinna sig i Östergötland i väntan på rättegång.

Det han la fram var dynamit, tändhattar, fjärrutlösare och mottagare, 1st AK 47 (magasin saknas), 1st avsågat hagelgevär, ammunition och en del narkotika.

Lustigt att polisen ser det som eventuellt förmildrande att magasin saknas till en AK47, det är ju lättaste delen att få tag på, kan ju även vara undanstoppat på annan plats.
Senast redigerad av Skuggans 2024-03-20 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in