2023-09-23, 17:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Titta på bilarna som ligger där i drönarfilmen. Första bilen måste ju ha kommit i 100 km/h och fortsatt 50 meter rakt ut i mörkret.

https://www.tv4.se/klipp/va/20713716...-efter-skredet
Fy fan för att komma farandes i 150-160 där mitt i natten. Undrar hur det ser ut från marken? Man borde hinna upptäcka det även i hög fart om man inte är ouppmärksam, eller?
Citera
2023-09-23, 17:25
Medlem
KenCarsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Räddningsledaren: "Det har blett en leten grop helt enkelt"

Haha, dagens underdrift
Citera
2023-09-23, 17:27
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Räddningsledaren: "Det har blett en leten grop helt enkelt"

stadig gubbe.
Citera
2023-09-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det var ingen litet skred detta! lär ta lång tid innan detta kan lagas.

I nuläget leds trafiken om via gamla E6:an, väg 650, i bägge riktningarna, meddelar Trafikverket , någon som kört denna "gamla E6:an" och kan berätta lite om den är i hyfsat skick eller dålig.
Skall tydligen finnas en rondell längs den med som kommer vara en svår flaskhals.

Nej, ingen rondell som är farlig, var ett tag sedan jag körde den men skulle efter det beskriva den som bra men om den pallar all ny tung trafik vet jag inte.
Citera
2023-09-23, 17:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenCarson
Haha, dagens underdrift
Den typen av avdramatiserande gubbar är fanimej den grund på vilken samhället vilar. Älskar sådana uttalanden.
Citera
2023-09-23, 17:30
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Hittar inte den senaste versionen av PM Geoteknik från 2020, bara en från 2018. Och en separat undersökningsrapport från 2018.

Det är lätt att dra förhastade slutsatser. Och jag vill inte spä på några spekulationer.

Men baserat på det jag sett tror jag det finns ett gäng konsulter som är väldigt skakade och oroliga. Undersökningens omfattning ser väldigt enkel ut och området där skredet gått tycks inte ha identifierats som ett särskilt riskområde.
Tror inte att någon kommer att kunna anklagas för att ha orsakat detta skred. Det är säkert många samverkande faktorer. Skred händer då och då på västkusten, och detta var bara ännu ett av dem.
Det kommer att ge mycket arbete till PEAB, SKANSKA och NCC några månader framöver. Bra för sysselsättningen i en just nu lite ansträngd byggsektor.
Citera
2023-09-23, 17:30
Medlem
Jordskredet har med all sannolikhet orsakats av att lermassan högst upp fyllts på med mycket stora mängder fyllnadsmassor.

Syns tydligt på foton på sidan https://telegra.ph/E6-Stenungsund-09-23

Inte nog med att det blev katastrof redan nu, vid påbörjad utfyllnad.
Det planerades för en hel företagspark (!) ovanpå leran.

Man kan undra vilken instans som givit sitt tillstånd till det vansinniga projektet.
Senast redigerad av -ReLoad- 2023-09-23 kl. 18:17.
Citera
2023-09-23, 17:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fy fan för att komma farandes i 150-160 där mitt i natten. Undrar hur det ser ut från marken? Man borde hinna upptäcka det även i hög fart om man inte är ouppmärksam, eller?

Strömmen gick ju i området. Vet inte hur upplyst det är där annars. Men killen som åkte dit efteråt och livesände inatt sa att det var kolsvart på platsen förutom blåljusen från brandbilarna.

Man får tänka att man bara har den upplysta sträckan i ljuskäglan från de egna strålkastarna som reaktionssträcka. Först ska hjärnan fatta att nåt är fel, att det inte finns en väg, sedan ska man reagera och få stopp på bilen.
Hoppar det ut en älg på vägen så kan man ju kanske hinna väja undan, men här finns ingenstans att väja så det handlar ju om att helt få stopp på bilen innan kanten i kolmörkret.
Citera
2023-09-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ReLoad-
Jordskredet har med all sannolikhet orsakats av att det kördes dit stora mängder fyllnadsmassor högst upp.

Syns tydligt på foton på sidan https://telegra.ph/E6-Stenungsund-09-23

Inte nog med att det blev katastrof redan nu, på början av utfyllnaden.
Det planerades ett helt villakvarter (!) med fin utsikt ovanpå leran.

Man kan undra vilken instans som givit sitt tillstånd till det vansinniga projektet.

Industriområde (eller "företagspark"), inte villakvarter.
Senast redigerad av wejo 2023-09-23 kl. 17:36.
Citera
2023-09-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tror inte att någon kommer att kunna anklagas för att ha orsakat detta skred. Det är säkert många samverkande faktorer. Skred händer då och då på västkusten, och detta var bara ännu ett av dem.
Det kommer att ge mycket arbete till PEAB, SKANSKA och NCC några månader framöver. Bra för sysselsättningen i en just nu lite ansträngd byggsektor.

Tycker inte vi ska bagatellisera förekomsten av skred. Det är otroligt allvarligt i ett område som nyligen undersökts. Men jag håller med om att det sannolikt är flera samverkande faktorer och att det ska mycket till för att en enskild aktör ska kunna klandras.
Senast redigerad av Kallakottar 2023-09-23 kl. 17:43.
Citera
2023-09-23, 17:40
Medlem
Här är en artikel om drabbade fastighetsägare, med uttalande av VD:n för Privatbostäder:

https://www.fastighetsvarlden.se/not...es-av-skredet/
Citera
2023-09-23, 17:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja det kanske helt enkelt kokar ner till hur pass bra helljus man har, eller bilen framför...

Ja och även att hjärnan inte fattar vad man ser. Det ska ju finnas en väg där, det har det alltid gjort. Så även om man ser nåt märkligt i mörkret så är det inte säkert att man förstår att vägen är borta.

När Tjörnbron rasade så var det sju bilar som körde över kanten. En lastbilschaufför fick stopp på sin lastbil på ena sidan bron och försökte desperat blinka åt en bil som kom från andra hållet, men den fortsatte rakt ut över kanten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B6rnbrokatastrofen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in