2023-09-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
De kanske redan har din väns dna i registret, hon är förmodligen dömd för allehanda brott.

Tattigt att underlätta för någon att stjäla mat, hoppas du åker dit.

Nej hon finns inte i något system. Hon har aldrig haft med polisen att göra. Däremot har dom haft mitt saliv sen 2014.

Tack dina åsikter är väldigt viktiga för mig.
Ja väldigt tattigt alltså.
Citera
2023-09-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Kanske. Men frågan är för vad? Ensamstående pappa, som inte har beblandat mig med kriminalitet.

DNA och sånt används väl ofta vid våldtäkt, mord, vapen, och grova rån?

Ja - det hittas många gärningsmän med hjälp denna topsning.

Nu senast i veckan kunde man "lösa" ett 18 år gammalt mord när en person också hade schabblat med självscanningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...r-preskriberat

Det finns många olösta brott där det finns DNA och där en gärningsman bara en är topsning bort från att åka dit.
Citera
2023-09-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - det hittas många gärningsmän med hjälp denna topsning.

Nu senast i veckan kunde man "lösa" ett 18 år gammalt mord när en person också hade schabblat med självscanningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...r-preskriberat

Det finns många olösta brott där det finns DNA och där en gärningsman bara en är topsning bort från att åka dit.

Står ingenting om scanning.

Men varför blev jag topsad och inte hon som begått brottet.
Citera
2023-09-23, 10:01
Medlem
Citat:
Står ingenting om scanning.

Men varför blev jag topsad och inte hon som begått brottet.

Hur vet du att kvinnan inte blev topsad? Kanske topsad sedan innan?

Du blev topsad för att du var skäligen misstänkt för stöld som har fängelse i straffskalan och Polisen hade inte ditt DNA - nu passar man på att ta det för att kolla olösta brott bakåt i tiden och jämföra med nya brott som begås.

https://lagen.nu/1942:740#K28P12S1

Citat:
12 a § Kroppsbesiktning genom tagande av salivprov får göras på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftet är att göra en dna-analys av provet och registrera dna-profilen i det dna-register eller det utredningsregister som förs enligt lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Lag (2018:1700).
Citera
2023-09-23, 10:29
Medlem
Om du är så oskyldig som du säger kommer du inte bli dömd för brottet. Ditt DNA försvinner ur registret. Saken ur världen.
Citera
2023-09-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Om du är så oskyldig som du säger kommer du inte bli dömd för brottet. Ditt DNA försvinner ur registret. Saken ur världen.

Ja det kommer ju sluta så.

Men ändå störande att dom gör på mig och inte henne.

Tex du och din vän är på krogen. Din vän smäller till någon. Och polisen är schysta mot din vän. Men mot dig ska dom vara på som fan.
Citera
2023-09-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ja det kommer ju sluta så.

Men ändå störande att dom gör på mig och inte henne.

Tex du och din vän är på krogen. Din vän smäller till någon. Och polisen är schysta mot din vän. Men mot dig ska dom vara på som fan.

Åter igen - hur vet du att de inte topsade kvinnan eller hade topsat henne tidigare?

Har hon sagt det? Kan hon ha ljugit i så fall? Osv

De har förmodligen övervakningfilm från när hon stal förra gången och på den ser man hur ni ankommer till butiken samtidigt, går i butiken tillsammans och går ut tillsammans - därför misstänker de att du var med på stölden.
Citera
2023-09-23, 11:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ska dra det kort. Jag är man, min vän är kvinna. Kvinnan säger att hon Ska storhandla och fyller en vagn med mat med hjälp av själv scanningen.

även jag passar på att handla lite till mig själv med hjälp av min egna självscanning. När hon är vid scanningen och ska betala så står hon på sin sida och ska ”betala” och jag står på min sida och betalar min mat. Jag får även en kontroll. Och alla mina varor stämmer, och jag betalar och får ett kvitto för att ta mig ut. (Min vän betalar INTE för sin mat) när jag scannar mitt kvitto så går hon bakom mig. Och jag tänker inte mer på det.

Tiden går och kvinnan handlar på egen hand någon månad efter och åker fast för stöld. Jag är alltså inte där.

Jag får ett telefonsamtal att jag ska komma på förhör nu 1.5 år efter vi handlade. I detta är hon misstänkt för stöld och går på förhör där hon säger att hon gjort detta på egen hand. Och att jag inte har med det att göra.

Jag var på förhör idag och jag är SKÄLIGEN misstänkt för stölden som hon gjorde? Dom topsade inte hennes mun. Men min mun topsade dom.

Hur kommer det sig? Hur kan en som begår brottet bara bli misstänkt? Medans jag som inte ens gör något olagligt blir skäligen misstänkt? Känns väldigt skumt.

Tråden ska INTE handla om ni tror att jag släppte ut henne med flit eller inte.
Hur skulle de hitta dig 1,5 år senare menar du?
Dessutom för en stöld som sker när du inte ens är närvarande....

Det låter som om du INTE är ärlig i beskrivningen av vad som hänt.
Citera
2023-09-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur skulle de hitta dig 1,5 år senare menar du?
Dessutom för en stöld som sker när du inte ens är närvarande....

Det låter som om du INTE är ärlig i beskrivningen av vad som hänt.

Jag har hals tatueringar. Polisen vet vem jag är. Sen är det inte speciellt svårt. Med tanke på att jag använda mig scanner samtidigt som min vän. Är det då 8 stycken 80 åringar som handlar samt 2 stycken 20-30 års åldern. Så blir det inte jätte svårt.

Dom hörde av sig för länge sedan. Men förhöret blev av 1.5 år efter.
Citat:
Åter igen - hur vet du att de inte topsade kvinnan eller hade topsat henne tidigare?

Har hon sagt det? Kan hon ha ljugit i så fall? Osv

De har förmodligen övervakningfilm från när hon stal förra gången och på den ser man hur ni ankommer till butiken samtidigt, går i butiken tillsammans och går ut tillsammans - därför misstänker de att du var med på stölden.

Men är det något att bli topsad för? Hon blev stoppad för mat värde 600 kr
Citera
2023-09-23, 12:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ska dra det kort. Jag är man, min vän är kvinna. Kvinnan säger att hon Ska storhandla och fyller en vagn med mat med hjälp av själv scanningen.

även jag passar på att handla lite till mig själv med hjälp av min egna självscanning. När hon är vid scanningen och ska betala så står hon på sin sida och ska ”betala” och jag står på min sida och betalar min mat. Jag får även en kontroll. Och alla mina varor stämmer, och jag betalar och får ett kvitto för att ta mig ut. (Min vän betalar INTE för sin mat) när jag scannar mitt kvitto så går hon bakom mig. Och jag tänker inte mer på det.

Tiden går och kvinnan handlar på egen hand någon månad efter och åker fast för stöld. Jag är alltså inte där.

Jag får ett telefonsamtal att jag ska komma på förhör nu 1.5 år efter vi handlade. I detta är hon misstänkt för stöld och går på förhör där hon säger att hon gjort detta på egen hand. Och att jag inte har med det att göra.

Jag var på förhör idag och jag är SKÄLIGEN misstänkt för stölden som hon gjorde? Dom topsade inte hennes mun. Men min mun topsade dom.

Hur kommer det sig? Hur kan en som begår brottet bara bli misstänkt? Medans jag som inte ens gör något olagligt blir skäligen misstänkt? Känns väldigt skumt.

Tråden ska INTE handla om ni tror att jag släppte ut henne med flit eller inte.
Hur hamnade du ens i den här soppan om hon inte åkte dit den gången du var med?

Citat:
Jag har hals tatueringar. Polisen vet vem jag är. Sen är det inte speciellt svårt. Med tanke på att jag använda mig scanner samtidigt som min vän. Är det då 8 stycken 80 åringar som handlar samt 2 stycken 20-30 års åldern. Så blir det inte jätte svårt.

Dom hörde av sig för länge sedan. Men förhöret blev av 1.5 år efter.

Du har redan fått en hel del svar om att den potentiella anledningen var att de redan hade hennes DNA. Är du inte nöjd med de svaren, eller?

Sen vet du ju inte om hon faktiskt topsats. Hon kan ha ljugit. Hon låter inte som årets sanningssägare, direkt.
Citera
2023-09-23, 12:37
Medlem
Citat:

Citat:
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Citat:
2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, döms för ringa stöld till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).

Citat:
12 a § Kroppsbesiktning genom tagande av salivprov får göras på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftet är att göra en dna-analys av provet och registrera dna-profilen i det dna-register eller det utredningsregister som förs enligt lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Lag (2018:1700).

De tar DNA-prov för att kontrollera mot andra olösta grövre brott för att de som sysslar med allvarligare brott i större utsträckning begår mindre allvarliga brott - som t ex stöld och snatteri - som är lättare att bevisa/misstänka någon för.

Det är inte ovanligt att någon åker dit för snatteri och sedan kan bindas till massa inbrott där det hittats blodspår eller våldtäkt.
Citera
2023-09-23, 12:49
Medlem
Citat:
De tar DNA-prov för att kontrollera mot andra olösta grövre brott för att de som sysslar med allvarligare brott i större utsträckning begår mindre allvarliga brott - som t ex stöld och snatteri - som är lättare att bevisa/misstänka någon för.

Det är inte ovanligt att någon åker dit för snatteri och sedan kan bindas till massa inbrott där det hittats blodspår eller våldtäkt.

Okej så kan det faktiskt vara. Där har jag inget att dölja⚔️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in