Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-22, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KOMAeLMJ
Faktiskt! Det handlar om neoteni (tamhet). Och det som du säger gäller alla levande varelser. Vissa individer/folk är mer neotenifierade än andra.

Googla: ”Neoteny in animals” och ”Neoteny in humans”, och sen kollar ni på bilderna. Googla Dmitrij Beljajev och läs om hur han genom att avla på de minst aggressiva individerna, fick ryska silverrävar att bli som hundar och hur de förändrades utseendemässigt (de fick bl.a. blå ögon och vita fläckar i pälsen).

Läste för länge sedan om att även olika försvarsmakter en gång i tiden sökte soldater med mest agrisivitet i sinnet , de hadde även experiment som försökte fram trigga vildhet i soldater , då det tog bort rädsla och gav överlägsen styrka och ork för strid och överlevnad

så vi alla har det inom oss
Citera
2023-09-22, 05:23
Medlem
KOMAeLMJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
Läste för länge sedan om att även olika försvarsmakter en gång i tiden sökte soldater med mest agrisivitet i sinnet , de hadde även experiment som försökte fram trigga vildhet i soldater , då det tog bort rädsla och gav överlägsen styrka och ork för strid och överlevnad

så vi alla har det inom oss

Nej, tama djur får tam avkomma. Alla är olika. En varg kan inte uppfostras till en hund. En hund kan inte uppfostras till en varg. Kolla upp vad jag skrev i förra inläggen i tråden, så kommer du förstå.

Men börja med att se detta klipp om saken, från SVT:

https://twitter.com/hanifbali/status/1699310761594560610
Senast redigerad av KOMAeLMJ 2023-09-22 kl. 05:28.
Citera
2023-09-22, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KOMAeLMJ
Nej, tama djur får tam avkomma. En varg kan inte uppfostras till en hund. En hund kan inte uppfostras till en varg. Kolla upp vad jag skrev i förra inlägget, så kommer du förstå.

Nu missförstod du nog , jag menade att vi alla har nåran grundläggande vildhet i våra gener , hur tama vi än är i dag
så odjuret finns där under ytan om det skulle behövas någon dag

gäller allt levande

sedan att mäniskan har försökt sortera ut egenskaper och avlat på de , tar inte bort grundgenerna för det , utan den aveln har bara minskat , sorterat bort det värsta egenskaperna som syns tydligast

du har en tam hund , men glöm aldrig vad den är i grunden
Citera
2023-09-22, 05:37
Medlem
KOMAeLMJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
Nu missförstod du nog , jag menade att vi alla har nåran grundläggande vildhet i våra gener , hur tama vi än är i dag
så odjuret finns där under ytan om det skulle behövas någon dag

gäller allt levande

sedan att mäniskan har försökt sortera ut egenskaper och avlat på de , tar inte bort grundgenerna för det , utan den aveln har bara minskat , sorterat bort det värsta egenskaperna som syns tydligast

du har en tam hund , men glöm aldrig vad den är i grunden

En hund är en varg som aldrig har blivit, och aldrig kan bli, fullt vuxen. Precis som människor är Homo Erectus som aldrig blivit, och aldrig kan bli, fullt vuxna. Vargar är som hundar i beteendet enda tills de blir könsmogna.

Neotenifierade djur blir könsmogna innan de är fullt ut vuxna, vilket gör att de har kvar massa beteenden från barnstadiet till sin död. De är mindre tävlingsinriktade, mindre våldsamma, samarbetar och lyder bättre, mindre egoistiska etc. Egenskaper som vi kallar tamhet.
Citera
2023-09-22, 20:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Kände ni till detta?

Djurplågeri och respektlöst mot omgivningen. Rekommenderar att lyssna till granskningen och begrunda myndigheternas ”goddag yxskaft”-svar.

https://sverigesradio.se/avsnitt/den-vilda-aveln-mer-varg-an-hund-sallskapsdjuren-mitt-ibland-oss

https://sverigesradio.se/avsnitt/den-vilda-aveln-lagen-om-svenska-varghybrider-omojlig-att-kontrollera

https://sverigesradio.se/avsnitt/den-vilda-aveln-dold-varg-i-valpannonserna
Det är olagligt med vargr närmare än femte led - och därmed är det inget större problem.

Vilka andra djur skall varg korsas med i Sverige så att DNA blir 95% varg efter femte led?

Det låter för mig som om man gör en höna av en fjäder.
Senast redigerad av micro113 2023-09-22 kl. 21:24.
Citera
2023-09-22, 20:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
undra om varg hundar e mer aggressiva än vanliga hundar? eller beter dom sig helt tamt? :P
De är mycket aggressivare, och mycket mer potenta när det gäller att skada och döda.

Därför får inte varg förekomma i hund närmare än 5 generationer bort. Efter 5 generarationer anser man att det vilda inslaget har dämpats såpass att det inte slår igenom och tar över.
Citera
2023-09-22, 21:02
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är olagligt med varghybrider närmare än femte led - och därmed är det inget större problem.

Vilka andra djur skall varg korsas med i Sverige så att DNA blir 95% varg efter femte led?

Det låter för mig som om man gör en höna av en fjäder.

Har du ens lyssnat till programmen? Vad jag förstår parar man varghybrider med högt varg-dna och kan därigenom kringgå lagen.
Citera
2023-09-22, 21:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Har du ens lyssnat till programmen? Vad jag förstår parar man varghybrider med högt varg-dna och kan därigenom kringgå lagen.
Nej, jag har inte lyssnat på programmet... men parar du varghybrid med varghybrid så kan du aldrig få 95% varg.

Du kan få en högre andel än vad som är tänkt i lagen - men varje varghybrid som paras bär med sig hund i minst lika delar som varg.
Aveln säger att varg får förekomma en gång fem led bak -- du kan inte para en hybrid med varg närmare än så och få den godkänd -- utan alla led efter kan enbart bestå av hybrider.

Du får aldrig heller en renrasig hund ras X genom att i generationer blanda den med andra blandras hundar som innehåller X.
Citera
2023-09-22, 21:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Antagligen menar de en varg vars farfars farfar var en hund, men resten av släktträdet är vargar.

Helt vansinnigt. Hoppas de täpper till den luckan.
Nej, de menar tvärtom - fast att släktträdet har hybrider och inte rena hundar.
Citera
2023-09-22, 22:15
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Nej, jag har inte lyssnat på programmet... men parar du varghybrid med varghybrid så kan du aldrig få 95% varg.

Du kan få en högre andel än vad som är tänkt i lagen - men varje varghybrid som paras bär med sig hund i minst lika delar som varg.
Aveln säger att varg får förekomma en gång fem led bak -- du kan inte para en hybrid med varg närmare än så och få den godkänd -- utan alla led efter kan enbart bestå av hybrider.

Du får aldrig heller en renrasig hund ras X genom att i generationer blanda den med andra blandras hundar som innehåller X.

Varför utgår du från att varje hybrid är minst 50% hund? Finns såklart hybrider med ganska lite hund och mycket varg i sig.
Åk till ett annat land och para din 50% varg med en 100% varg så blir avkomman varghybrid med mer än 50% varg.
Citera
2023-09-22, 22:16
Jag träffade en finne utanför willys som hade en varghybrid häromdagen.

Utseendemässigt, bortsett från att den var betydligt större än en varg, så såg det helt ut som en varg.

Den skällde varken på människor eller hundar och det jag reagerade på mest var att blicken var väldigt annorlunda från vanliga hundar, den var mer "sökande" och det var gulaktiga i färgen. Den reagerade heller knappt på att jag höll fram handen för att låta den sniffa eller när jag klappade på den.

Citat:
Nej, de menar tvärtom - fast att släktträdet har hybrider och inte rena hundar.

Är "wolfdog" samma sak som varghund eller är det något annat?
Typ:
https://www.blocket.se/annons/jamtland/wolfdog_tik_valp_/1200596623
https://www.blocket.se/annons/orebro/blandras_/1200568783
Citera
2023-09-22, 22:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetaThunberg
Varför utgår du från att varje hybrid är minst 50% hund? Finns såklart hybrider med ganska lite hund och mycket varg i sig.
Åk till ett annat land och para din 50% varg med en 100% varg så blir avkomman varghybrid med mer än 50% varg.
Nej, då blir det inte en godkänd hybrid i Sverige, utan räknas som varg.

Vilka andra djur än hund och varg menar du att de skulle paras med i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in