Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-09-24, 20:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En annan sak är att en text som egentligen är ironiskt menad och därför relevant för sammanhanget, kan uppfattas som off-topic av moderatorn.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle det vara OT för att det är ironi? Finns ingen koppling mellan de två.

Se inlägget ovan som jag svarade på.
Ibland blir ironi / sarkasm OT då TS eller andra medlemmar inte får svar på frågan / frågorna utan diskussionen drar iväg åt ett annat håll.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag måste säga att sarkasmen är ett utmärkt verktyg när man vill förstärka någonting och rätt använt är det minst sagt topic.
I nte minst i just de forumen du nämner -inte minst politik, där tycker jag att ironin har sin givna plats.
Glöm bara inte att man oftast har något att säga med ironin/sarkasmen, detta till skillnad från olika lustigheter som är satta enbart för sin eventuella komiska verkan. Samtidigt måste jag hålla med om att rena lustigheter fortfarand skall räknas som OT.

"Var sak på sin plats" skrivr du och där håller jag med och det är just därför jag efterlyst denna standarlisering.

Man skall inte vara sarkastisk mot barn och fyllehundar - de förstår ändå inte vad som menar och blir bara ledsna/arga. Detta lärde mig min kemilärare i högstadiet. Samma sak gäller här i ett textbaserat forum, när minspel, tonläge och kroppsspråk går bort, så blir det svårt att uppfata sakasmen.

Jag håller personligen med att ironi och sarkasm mm har en funktion men tyvärr går poängen väldigt ofta bort då man som du själv skriver inte ser kroppsspråk eller hör på rösten och när någon är ironisk i skrift och diskussionen helt plötsligt handlar om något annat så blir det OT i tråden.

Det är inte bara barn och fyllehundar som inte förstår och jag tror tyvärr inte att någon form av markering kommer att göra det tydligt ändå.
Antingen förstår man eller inte.

I väldigt många fall kommer det inte att spela någon roll om man markerar för ironi, sarkasm eller humor / jag skämtar bara mm då tråden via just det inlägget kan gå OT då är det OT om poletten inte trillar ner hos medlemmarna som svarar, har sett det många gånger.

Inlägg kommer fortfarande att bedömas enskilt och modereras utifrån regelverket oavsett om det står "ironi" eller liknande.

Däremot kan det förhindra att någon svarar men då är det meningslöst att skriva så och för inte diskussionen framåt.
Citera
2023-10-03, 11:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror att det kan bli svårt för TS att uttrycka sig ironiskt, när redan rubriken på trådstarten är obegriplig. När man uttrycker sig ironiskt så är det inte fråga att "visa på" ironi. Den som "visar på" ironi, torde snarare ägna sig åt analys och förtydligande av någon annans text.
Citera
2023-10-03, 11:33
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Denna kan användas:

Och denna ibland:
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto