2023-09-21, 16:32
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Hur många gånger har man inte hört vuxna kvinnor förnumstigt förkunna att de minsann är ”envisa”? De verkar tro att det ska förmedla någon slags rosenkindad uppnosighet ā la Pippi Långstrump. Men har de någonsin funderat över vad det faktiskt innebär att vara envis?

Hate to break it to you, men envis är som regel ett negativt adjektiv. Till exempel kan man ju säga ”det där var en envis rackare” om någon som bara sätter sig på tvären hela tiden. Eller en bajskorv som fastnat i kröken och vägrar lossna. I ett modernt och dynamiskt samhälle är envis det sista man vill vara.

I engelsktalande länder finns det inga tjejer som frivilligt kallar sig själva för ”stubborn”. Om du sätter det på din Tinder-profil i USA blir du genast klassad som galen kaninkokerska och männen drar öronen åt sig.

Jag tror att detta har att göra med att svenska kvinnor internaliserat en underlägsenhet gentemot männen och på många sätt ser sig själva som barn. Och för att bearbeta detta trauma försöker man klistra egna etiketter på sig själv för att lyfta sig över barnmassan och bli tagen på lite större allvar än de andra barnen.

I det läget väljer kvinnan inte vuxna och myndiga adjektiv eftersom det bara skulle framstå som lillgammalt. Då faller sig valet naturligt på ett ord som ofta används om barn och som åtminstone kan höja upp barnkvinnan till Pippi Långstrump-status. Nämligen envis.

Tankar?
Citera
2023-09-21, 16:59
Medlem
AborteraPojkfosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Jag tror att detta har att göra med att svenska kvinnor internaliserat en underlägsenhet gentemot männen och på många sätt ser sig själva som barn. Och för att bearbeta detta trauma försöker man klistra egna etiketter på sig själv för att lyfta sig över barnmassan och bli tagen på lite större allvar än de andra barnen.

Ingen kvinna känner underlägsenhet gentemot y-kromosomer. Varför skulle Skaparen känna underlägsenhet gentemot sin egen skapelse? y-kromosomer tar aldrig kvinnor på allvar oavsett vad de säger eller gör. y-kromosomer vill ha ointelligenta kvinnor som de lätt kan använda till att kopiera sin y-kromosom. Antigen genom äktenskap eller våldtäkt.

y-kromosomer är barn. y-kromosomer måste bli omhändertagen av kvinnor hela livet. Från vaggan till graven måste y-kromosomen ha en kvinna som matar honom, tvättar honom, städar upp efter honom.
GOO GOO GAGA

Kvinnor måste ljuga för y-kromosomer så de mår bättre. Kvinnor måste låtsas som om y-kromosomer är smarta, roliga, originella, värdefulla, unika, intressanta. Ljuger inte kvinnor får y-kromosomer raseriutbrott som barn i trotsåldern. y-kromosomer är känslostyrda som barn och helt inkompetenta.
Citera
2023-09-21, 17:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Kan hålla med. Brukar också reagera på ordval som "skinn på näsan", målmedveten och envis i dejtingprofiler. Tycker det låter som en jobbig jävel och ingen som vill ha kul.
Citera
2023-09-21, 17:16
Medlem
Konstnarren5s avatar
Vår samtid hyllar omedgörlighet hos kvinnor, att ställa krav och att aldrig ge med sig eller "nöja sig". Männen är redskap och skall utnyttjas egoistiskt. Om mannen själv visar prov på dessa egenskaper, numera, så är han toxisk, kontrollerande, dålig självkänsla osv. Samtidigt vill flesta tjejer ha en brutal sälle i sängen. Äta kakan och ha den kvar. Schizofrent?

Välkommen till en värld där män och kvinnor alltmer väljer att leva som singlar eller bara kommitta sig till korta, tämligen meningslösa relationer. Eller blir homosexuella eller transar till sig som en lurig kompromiss.

Välkommen till 2023.
Senast redigerad av Konstnarren5 2023-09-21 kl. 17:19.
Citera
2023-09-21, 17:18
Engelskans stubborn används i stort sett bara i negativ bemärkelse. Det är inte fallet för svenskans envis. Engelskans persistent översätts ofta med envis.
Citera
2023-09-21, 17:29
Avstängd
Sagodjurs avatar
har inte stött på detta men så sitter jag inte hela dagarna på tinder heller eller va fan ni gör
Citera
2023-09-21, 17:50
Medlem
Det är jättebra och mycket klokt att vara envis, så länge som man vet att man har rätt i det man envisas om. Det vinner man alltid på.
Citera
2023-09-21, 18:48
Medlem
pn222jws avatar
Tankar?

Positiv envishet - att se till att något blir slufört och klart (målinriktad).
Negativ envishet - att bli kompromisslös (inflexibel).
Citera
2023-09-21, 20:01
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Ingen kvinna känner underlägsenhet gentemot y-kromosomer. Varför skulle Skaparen känna underlägsenhet gentemot sin egen skapelse? y-kromosomer tar aldrig kvinnor på allvar oavsett vad de säger eller gör. y-kromosomer vill ha ointelligenta kvinnor som de lätt kan använda till att kopiera sin y-kromosom. Antigen genom äktenskap eller våldtäkt.

y-kromosomer är barn. y-kromosomer måste bli omhändertagen av kvinnor hela livet. Från vaggan till graven måste y-kromosomen ha en kvinna som matar honom, tvättar honom, städar upp efter honom.
GOO GOO GAGA

Kvinnor måste ljuga för y-kromosomer så de mår bättre. Kvinnor måste låtsas som om y-kromosomer är smarta, roliga, originella, värdefulla, unika, intressanta. Ljuger inte kvinnor får y-kromosomer raseriutbrott som barn i trotsåldern. y-kromosomer är känslostyrda som barn och helt inkompetenta.

Det roliga är att anledningen till att just DU finns till beror på y-kromosomen. Länge leve y-kromosomen!
Citera
2023-09-21, 21:20
Medlem
Cannabitchs avatar
Ord har olika betydelse beroende på sammanhang. Envis kan betyda trägen, ihärdig, uthållig, ambitiös vilket är positivt laddade ord. Ettrig däremot är också en synonym till envis som är mer negativt tingat.

Kallar mig själv för envis, tycker det är en bra egenskap. För mig betyder det att man är trägen och inte ger upp.

Att ha GRIT ska man inte skämmas för.
Senast redigerad av Cannabitch 2023-09-21 kl. 21:22.
Citera
2023-09-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Engelskans stubborn används i stort sett bara i negativ bemärkelse. Det är inte fallet för svenskans envis. Engelskans persistent översätts ofta med envis.
Här är du nog något på spåret. Eller ja. Jag säger på jobbet att jag är envis. För jag ger mig inte förrän jag har löst problemet eller uttömt alla mina möjligheter. Och det är ju bra. Men jag är inte envis på så vis att jag tror att nej betyder ja.

Men att ha "envis" på sin dejtingprofil tycker jag låter rätt illa. "Målmedveten" eller "Motiverad" kanske är bättre?
"Skinn på näsan" är inte så jävla soft heller. Ofta så har dom inte så mycket skinn, utan vill mest säga åt folk hur dom ska bete sig, för att deras tunna hud inte ska gå sönder. Eller så är dom "rediga Quinnor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in